banner
הצגת תוכנית התחדשות עירונית בפני המליאה // צילום: ראובן כהן דוברות עיריית חיפה
הצגת תוכנית התחדשות עירונית בפני המליאה // צילום: ראובן כהן דוברות עיריית חיפה

סערה בעיריית חיפה: דירות התמורה בפינוי בינוי הוגבלו ל-12.5 מ"ר

עיריית חיפה קבעה מסמך מדיניות חדש לדירות תמורה בפינוי בינוי, המגבילות את התוספת ל-12.5 מ"ר. חברי המועצה זעמו "פוגעים בדיירים וביזמים", מהנדס העיר תיקן את המדיניות והיום צפוי דיון סוער במליאת הוועדה, שתידרש להכריע בסוגייה

הצגת תוכנית התחדשות עירונית בפני המליאה // צילום: ראובן כהן דוברות עיריית חיפה

מליאת הוועדה המקומית לתכנון ובנייה בחיפה תכריע היום בסוגיית מדיניות כלל עירונית לקביעת הנחיות לדירות תמורה בתוכניות התחדשות עירונית במסלול פינוי בינוי, זאת לאחר ששניים מחברי הוועדה הגישו הסתייגות לעמדת העירייה. 

ב-6.1.2020 התכנסה ועדת המליאה לראשונה לדיון בעמדתה בסוגייה, שם הוחלט לקבל את מדיניות מהנדס העיריה, לפיה שטחי התמורה לדיירים בתוכניות פינוי בינוי לא יכללו שטחי שירות משותפים שנבנו על פי היתר, שטחי הרחבות שטרם מומשו ולא יכללו שטחים שנבנו ללא היתר. עוד על פי ההחלטה, לדירה קיימת ששטחה הוא מעל 60 מ"ר יתווספו במסגרת התכנון המוצע 12.5 מ"ר המבטאים תוספת של ממ"ד. לדירה קיימת ששטחה הוא עד 40 מ"ר, הוועדה המקומית תהיה רשאית להגדיל את שטח התוספת מטעמים מיוחדים שיפורטו בהחלטתה, כאשר גודל דירה מינימלית לא יפתח מ-60 מ"ר, זאת, גם אם תוספת 12.5 מ"ר לדירה יוצר דירות קטנות יותר. עוד קבעה הוועדה כי תוספת שטח למרפסת לא יכלל במניין שטחים אלו וכי השטח יהווה 15% משטח הדירה הקיימת ולא יותר מ-12 מ"ר. 

באשר להוראות המעבר, נקבע כי תוכניות שנידונו או אושרו לקידום בוועדה יקודמו כפי שכבר הוחלט בוועדה. תוכניות שקיבלו המלצה להחלטה מיקדמית להכרזה, וכן אישור לקידום תכנון מיו"ר הוועדה או מהנדס העיר, ייבחנו ביחס למדינות החדשה. על כל שאר היוזמות תחול המדיניות החדשה. 

בתאריך ה- 15.1.2020 הוגשה הסתייגות להחלטה על ידי חברי המועצה אביהו האן ומוטי בליצבלאו, בעקבות זאת תעלה התוכנית להכרעת מליאת הוועדה. 

ראש עיריית חיפה מציגה תוכנית התחדשות עירונית // צילום: ראובן כהן, דוברות עיריית חיפה
ראש עיריית חיפה מציגה תוכנית התחדשות עירונית // צילום: ראובן כהן, דוברות עיריית חיפה

לטענת חברי המועצה: "המדיניות שהוכנה על ידי מנהל ההנדסה והנהגת העיר אינה בשלה, זו מדיניות בוסר. המדיניות אינה טובה לא לדיירים ולא ליזמים, המדיניות לא תאפשר לדיירים הקיימים בעלי הקניין הפרטי להנות מפירות תהליכי ההתחדשות העירונית שמגיעות להם". עוד טוענים חברי המועצה כי לא התקיים הליך שיתוף ציבור אמיתי וכי: "לא שיתפו את התושבים, ובמיוחד את נציגי הדיירים בשכונות הרבות שמנסים לקדם התחדשות עירונית, לא שיתפו את נציגי השכונות, ועדי השכונות, לא שיתפו את נציגי הקבלנים והיזמים…. שוב החלטות חד צדדיות ללא שיתוף אמיתי". עוד הם מטיחים כי: "החוכמה נמצאת כנראה רק אצל ראש העיר וסגניה, והתושבים והיזמים כנראה מנקודת מבטם אינם מביני דבר, אינם נחשבים". 

לגופו של עניין טוענים השניים כי המדיניות אינה מכסה את כלל הדירות בפרויקט אלא דירות תמורה בלבד, היא איננה מספקת חניה לכל דירת תמורה, כי לא קיימת מדיניות לגבי חוזים שכבר נחתמו ביניהם כאלו הכוללים הרחבה של 25 מ"ר, כי לא קיים מענה לדיור לצעירים, דיור מוגן ודיור להשכרה וכי אין הגדרה של גודל הפרויקט, התייחסות להיבטים חברתיים ומרחב ציבורי, תמהיל דירות, תחבורה, קרן הון לתחזוקה, ועוד. השניים מסכמים: "מספיק עם שיטת החפיף שהפכה להיות סטנדרט בפעילות העיריה בשנה האחרונה, הנושא חשוב מדי כדי לאשרו". 

בעקבות ההסגות, הובאו המלצות מתוקנות על ידי מהנדס העיר, הן לעניין המדיניות והן לעניין הוראות המעבר. על פי המדיניות המתוקנת שתובא כאמור לאישור המליאה, נוסף סעיף לפיו יו"ר הוועדה המקומית או מהנדס העיר, יהיו רשאים להביא לאישור הוועדה מקרים חריגים מטעמים מיוחדים, בהם תוספת השטח גדולה מ-12.5 מ"ר לדירה. בנוסף, עודכנו הוראות המעבר כך שיוזמות הנמצאות בשלב קידום בו נחתמו עד למועד הקובע הסכמים סופיים בין יזם לבעלי דירות, המתחייבים ליתן תמורה של יותר מ-12.5 מ"ר ויש בידיהם הסכמות של 40% מכלל הדיירים- יומלץ לוועדה לא להכיל עליהם את המדיניות החדשה ואולם התוספת לא תעלה על 25 מ"ר בכל מקרה. 

כאמור טענות חברי המועצה והמדיניות המתוקנת שנקבעה עקב כך, יידונו ויבואו לאישור ועדת המליאה היום אחר הצהריים. 

מי יהיו 70 המשפיעים לשנת 2023?

לקבלת עדכונים בוואטספ >>> לחצו כאן

שיתוף
תגיות:

כתבות שיכולות לעניין אותך

נשמח לדבר אתך
נגישות