banner
אילוסטרציה // depositphotos
אילוסטרציה // depositphotos

פתח תקווה: מהנדסת העיר נגד עמדת הוועדה המקומית

הוועדה המקומית אישרה תוספת יח"ד אולם מהנדסת העיר  קבעה כי קיים עומס על תשתיות ציבור, ועמדתה התקבלה על ידי ועדת הערר

מה עובר על פתח תקווה? ועדת הערר המחוזית לתכנון ובנייה במחוז מרכז קיבלה לאחרונה ערר שהגישו בעלי דירות בניין משותף בפתח תקווה, לאחר שהוועדה המקומית אישרה תוספת שתי יח"ד לפרויקט תמ"א 38 בבניין הסמוך. הוועדה קבעה כי יינתן היתר ליחידת דיור נוספת אחת בלבד מעבר לאמור בחוק, לאור עמדתה של מהנדסת העיר לפיה קיים עומס על תשתיות ציבוריות.

העמסה על תשתיות
הערר הוגש על החלטתה של הוועדה המקומית לאשר בקשה להיתר לבניין חדש בן 6 קומות ו-9 יח"ד מעל קומת קרקע מפולשת והריסת מבנה קיים. הבקשה כללה מספר הקלות, ובכללן בקווי הבניין, ובתוספת שטחי בנייה לתוספת 2 יחידות על ה-7 המותרות. העוררים טענו כי תוספת יחידות הדיור שאושרה בהקלה והחריגה בקו בניין, יובילו לפגיעה חמורה בזכויותיהם ובהעמסה על תשתיות וסביבה אשר סובלות, לפי הנטען, מבעית חניה חמורה, פסולת ועומסי תנועה וכן, במחסור בגני ילדים ובשטחים ציבוריים.

השכנים: לא נוכל לבצע תמ"א 38 אצלנו
עוד נטען, כי אישור ההקלה יפגע בהם בהתקרבות לקו הבניין ובביטול כל אפשרות עתידית לבניית ממ"ד. בערר הם מפנים לחוות דעת מהנדסת העיר אשר קבעה, כי ישנו מחסור חמור של שטחי ציבור, ולדעתה גם תוספת שתי הדירות המבוקשת מהווה עומס על התשתיות. נטען, כי תיגרם להם פגיעה אנושה ביכולת להגיש בקשה לחיזוק את הבניין בו הם מתגוררים לפי תמ"א 38 נוכח ההתקרבות של הבניין הסמוך.

היזם: "מדובר בהקלות מינוריות בהיקף הבינוי"
מנגד, טוענת החברה היזמית, קטה יזמות בנייה והשקעות 2002 בע"מ, כי אין כל תמיכה לטענה לעומס בלתי סביר על תשתיות. לפי התכנית היא החלה ניתן לבנות בניין בגובה 5 קומות עם חדרים על הגג וכעת, כוללת התכנית 6 קומות, ולמעשה החדרים על הגג הפכו לקומה. לטענתה, ההתקרבות אושרה לכיוון בניין העוררים בקו בניין 2.8 מטר בלבד בקיר אטום. בניין העוררים כולל 2 דירות בקומה ואם יתווספו ממ"דים, הדבר ייעשה בצדדים אחרים ולא לכיוון מקרקעי החברה היזמית: "תכנית החניה קיבלה את אישור מחלקת התנועה. מדובר בהקלות מינוריות בהיקף הבינוי ואין בקונטור הבניין שינוי דרמטי בעצם קבלת ההקלות".

הוועדה המקומית: "קיימת הצדקה תכנונית"
הוועדה המקומית טענה, כי אין לעוררים זכות קנויה או ציפייה שלא ייבנה ליד חלקתם בניין בהתאם לתכניות החלות וההקלות בעלות הצדקה תכנונית. הגובה המבוקש הינו הגובה המותר ממילא על פי התכניות החלות, העומד במדיניות הוועדה. ההקלות בקווי הבניין הינן בהתאם לתקנות סטייה ניכרת. עוד טוענת הועדה המקומית כי הבקשה אינה מונעת מהעוררים להגיש בקשה לחיזוק לפי תמ"א 38 בבניין בו הם מתגוררים: "קיימת הצדקה תכנונית לאשר את ההקלות בשל תכונות המגרש שהינו קטן ופינתי בעל 2 חזיתות הדורשות קווי בניין של 5 מטר. בנוסף, מבקשת הבקשה הרחיבה את הדרך מעבר לקו ההפקעה. תכניות אושרו לפני שנים רבות וגם סיבה זו מהווה הצדקה תכנונית. עצימות ההקלות אינה גבוהה ואין בהקלות שאושרו פגיעה בעוררים, ולכל היותר מדובר בפגיעה מזערית. פתרונות החניה ניתנו בתוך תחומי החלקה ומכפילי החניה תוכננו בתוך קונטור הבניין".

התחדשות עירונית פתח תקווה
70 המשפיעים בהתחדשות עירונית

מהנדסת העירייה: האזור נמצא 'הרבה מעבר ליכולת נתינת מענה לתושביו'
ועדת הערר ציינה כי יינתן אישור להקלה אותה מבקשת החברה היזמית, רק במידה והוגשה לוועדת המקומית חוות דעת של מהנדס הוועדה לפיה מוסדות הציבור, השטחים הפתוחים, התשתיות ושטחי החניה נותנים מענה לצרכים הנובעים מהגדלת מספר יחידות הדיור: "אולם, בענייננו, המלצתה של מהנדסת הוועדה הייתה, כי קיים חוסר בשטחי שב"צ ובמבנים למוסדות ולמוסדות ציבור של כ-40 דונם. באשר לשצ"פ, קיים לדעתה חוסר חמור של 187 דונם. מהנדסת הוועדה מציינת בחוות דעתה, כי מבדיקת תכנית האב לשטחי ציבור, אשר במסגרתה נבדק כושר הנשיאה של שטחי הציבור באזור מרכז העיר צפון, מראות תוצאות הביניים, כי כבר כיום האזור נמצא 'הרבה מעבר ליכולת נתינת מענה לתושביו'. מהנדסת הוועדה מציינת, כי אמנם חלקם של התושבים הוותיקים מקרב תושבי השכונה הוא גבוה יותר מהממוצע העירוני, אולם היא מזהה מגמה של כניסת אוכלוסייה צעירה לשכונה".

מהנדסת הוועדה ציינה בחוות דעתה, כי "ידוע לנו כי מדובר בבקשה של 2 יח"ד בלבד, אולם גם תוספת זו מהווה עומס על התשתיות הציבוריות העכשוויות וכפי שהראינו, גם על העתידיות". היא סיכמה את המלצתה במשפט "לפיכך, אין כושר נשיאה לתוספת המבוקשת". יצוין, כי חוות הדעת התנועתית שהונחה בפני הוועדה המקומית לא ראתה בעיה מיוחדת באישור הבקשה.

לאור חוות הדעת החד משמעית של המהנדסת החליטה ועדת הערר כי לא ניתן לאשר את ההקלה כפי שאושרה בוועדה המקומית: "לפיכך, אין מנוס מביטול ההקלה לתוספת השטח לבניית שתי יח"ד נוספות ולמרות נסיבות המגרש והבקשה המסוימת שבפנינו כפי שפורטו בהחלטתה המבהירה של הוועדה המקומית. עם זאת, אנו סבורים, כי מהטעמים שפירטה הוועדה המקומית בהחלטתה, ובהתחשב גם במגמת המחוקק הראשי עצמו, לאפשר תוספת יחידת דיור בשל צרכי השעה".

בסופו של דבר, הערר התקבלה בחלקו באופן שהבקשה להיתר תתוקן, תוך הפחתת שטח הבניה בהקלה ותוך שתתאפשר בניית 8 יח"ד בלבד.

מי יהיו 70 המשפיעים לשנת 2023?

לקבלת עדכונים בוואטספ >>> לחצו כאן

שיתוף
תגיות:

כתבות שיכולות לעניין אותך

נשמח לדבר אתך
נגישות