banner
השר ליצמן // צילום: חורחה נובומינסקי
השר ליצמן // צילום: חורחה נובומינסקי

האם השדולה לקידום הבנייה והתשתיות בכנסת תצליח להשפיע?

סגן שר הבינוי והשיכון, יעקב ליצמן: "הבניה היתה הדבר הראשון שהיה צריך לדחוף את הכלכלה. הממשלה לצערי, לא רואה את זה ככה". הדברים נאמרו בשדולה לקידום הבנייה והתשתיות בכנסת, שהחלה את פעילותה מחדש על רקע משבר הקורונה

השדולה לקידום הבנייה והתשתיות בכנסת התכנסה היום לישיבת זום ראשונה, על רקע משבר הקורונה שפגע בענף, זאת לאחר שנים שבהן לא היתה פעילה. את הישיבה הובילה ח"כ יפעת שאשא ביטון, בהשתתפות חברי כנסת, פקידות משרד הבינוי והשיכון, יזמים והתאחדות הקבלנים בוני הארץ. 

ראשי התאחדות הקבלנים בוני הארץ הציגו לחברי השדולה תוכנית להאצת ענף הבנייה  https://magdilim.co.il/221020208-2/. "הקמתה מחדש של השדולה בעת הזו היא תוצאה של שורת נתונים חמורים שפרסמה המדינה בחודש שעבר אודות הסיכון להידרדרות מסוכנת של מצב ענף הבנייה והתשתיות כבר בשנה הבאה", אומרים בהתאחדות על רקע הישיבה. על פי הנתונים שהוצגו הירידה בקצב התחלות הבנייה תגרום לאובדן של כ-19 מיליארד שקל בשנה מהכנסות המדינה, אובדן של מעל 55,000 משרות וצמצום בהכנסות משיווק קרקעות מדינה בהיקף כ-8.5 מיליארד שקל.

שאשא ביטון אמרה כי: "אני מבינה את הסיכון בכך שענף הבנייה יכנס למשבר. אני מודה לחברי הכנסת הרבים שהצטרפו ומבינים כמוני שזהו ענף משפיע מאוד על מצב הכלכלה וחשוב שכל החברים פה ישלבו ידיים ויפעלו להגן עליו ולחזק אותו. זה לא רק משבר שנולד בגלל הקורונה אלא היה קיים מזמן. מתוך הדברים שעלו נטפל בתחילה בצורך בקידום בניית תשתיות, זהו צורך מוסרי, נושא ההתחדשות העירונית שהוא המשימה הלאומית הבאה, שרווי בהיבטים חברתיים צריך להיות מטופל. נעסוק בעידוד בנייה בפריפריה ובעידוד הוצאת מכרזי קרקע ומקווים שיהיה תקציב בישראל כבר, שיאפשר זאת. הייתי צריכה להתחיל בפישוט הבירוקרטיה, אני ארתם לזה".

שאשא ביטון // צילום: דרור סיתהכל
שאשא ביטון // צילום: דרור סיתהכל

סגן שר הבינוי והשיכון, הרב יעקב ליצמן אמר בשדולה: "הבניה היתה הדבר הראשון שהיה צריך לדחוף את הכלכלה. הממשלה לצערי, לא רואה את זה ככה. התחלתי לעשות דברים אך פרשתי ואני לא מתחרט על זה. פרשתי לא מפני שאני לא חושב שזה לא מעניין וחשוב. הממשלה מחזיקה המון דירות ריקות. היום כשהולכים לבנות זה לוקח ארבע שנים. דירות ריקות יש בעיקר בפריפריה שזמן הנסיעה ממנה תקצר בשעה בשנים האחרונות. הממשלה צריכה להשקיע בשיכון ובינוי ובעמידר. יש דברים שיש לתקן, אני התחלתי בזה". ליצמן התייחס גם לתוכניתו לקידום דיור בפריפריה ואמר: "התוכנית התחילה ונמשיך בה במקומות נוספים בפריפריה. אציין שהעובדה שהתפטר לאחרונה המנהל רשות מקרקעי ישראל עלולה לעכב את זה".

ראול סרוגו // צילום: כפיר סיון
ראול סרוגו // צילום: כפיר סיון

נשיא התאחדות הקבלנים בוני הארץ, ראול סרוגו, אמר כי: "אנחנו בצניחה חופשית של היקף הבניה, ונסיים את השנה סביב התחלת בנייה של 30 אלף דירות בלבד לעומת 70 אלף שהמשק צריך. זה פער עצום. אם זה לא מספיק, אנו עדים לצניחה בפעילות רשות מקרקעי ישראל שמכרה קרקע רק ל-7,000 דירות השנה – ככה נראה אסון חברתי בהתהוות. עליכם מוטלת האחריות הציבורית לקדם מיד את הפעולות שהצגנו כאן ואחרות, כדי לאפשר לענף הבניה והתשתיות לייצר בכל שנה בשנים הבאות מספר גדול מכפול של יחידת דיור מההיקף הצפוי השנה ותשתיות שנדרשות לשם כך. אסור לכם לשכוח בימים אלה של משבר ענק במשק ואבטלה חסרת תקדים, כי ענף הבנייה מעסיק מעל 200 אלף ישראלים והאצת הענף תאפשר לו לקלוט מעל 100 אלף עובדים ישראלים נוספים. האצת הענף תהיה כלי מרכזי בקיצור יציאת המשק כולו מהמשבר הנוכחי".

אמנון מרחב // יחצ
אמנון מרחב // יחצ

מנכ"ל התאחדות הקבלנים בוני הארץ, אמנון מרחב, הוסיף כי: "אנחנו עומדים בפני המשבר החברתי הגדול הבא בישראל. אנחנו נראה פה מחאת אוהלים הרבה יותר גדולה מזו של רוטשילד בשנת 2011. כפי שלמדנו מהנתונים שפורסמו לאחרונה ואישרו את הערכותינו מהחודשים הקודמים, מדינת ישראל הולכת לדרמה גדולה. רק בשבוע שעבר נסגר מכרז לקרקע של רמ"י במודיעין סכום בלתי נתפס של 1.2 מיליון שקל לקרקע ליחידת דיור. אנשים פשוט לא יוכלו לקנות יותר דירות".

נציג משרד הבינוי והשיכון, אריאל רוזנברג, המשמש מנהל אגף בכיר שיווק במשרד, הגיב לדברים ואמר: "התוצאה במודיעין לתפיסתנו היא טובה. נכון שבמקומות המבוקשים נראה מחירים גבוהים ונוכל לשמור על מכירת קרקע במקומות חלשים יותר במחיר נמוך. אנחנו מדברים על הנחות הגיוניות אבל משמעותיות. יזמים שירצו לבנות בכל מחיר יוכלו להציע הצעות גבוהות ככל שירצו אבל ההנחות שנציע בתוכנית החדשה תוכל לאזן את המחירים האלה". הוא התייחס לדברים של ח"כ שאשא ביטון שאמרה, כי עד כה ההנחות לא היו משמעותיות לרבים מהזוגות. ואמר: "אני לא יכול לחלוק עלייך בעניין הזה.

"יש אוסף גדול של תוכניות שיכולנו כבר לשווק אבל לא עשינו את זה בגלל מחסור בתשתיות. בנוסף, הסכמי גג רבים שנחתמו יכלו להוציא לדרך אלפי יחידות דיור אבל ישנם לא מעט אירועים שבהם זה נעצר בגלל בעיות במימון. כמו כן, צריך לומר שההשקעה בפריפריה במענקים זה לא כסף גדול למדינה. יש תוכנית להמשיך את הסיוע לפריפריה עם סבסוד פיתוח של 40 אלף שקל סבסוד לפיתוח ובנוסף 40-60 אלף שקל במענקים לזוגות צעירים. כרגע אי אפשר לסגור מכרזים בפריפריה כבר תקופה לא קצרה כל עוד אין תקציב מדינה. ללא תקצוב הסיכוי להצלחת המכרזים נמוך".

ניר ברקת // צילום: ארז עוזיר
ניר ברקת // צילום: ארז עוזיר

ח"כ ניר ברקת ציין כי: "נושא התעסוקה לצערי הרב הוא קריטי עכשיו. ההצעות של הקבלנים שמוכנים לקחת אחריות בהכשרה פנים מפעלית, והביטוח הלאומי שמוכן לממן את העניין הזה, זו ההשקעה הטובה ביותר שיכולה להיות עכשיו ולצערי, הצעה כזו שלי יושבת על שולחן הממשלה ולא מתקדמת. בנושא האצת ביקוש והיצע בנייה, יש ליצור שוני בין פריפריה למרכז ולקדם את הפריפריה. צריך להשקיע לא דווקא בבנייה אלה בייצור מקומות עבודה, תרבות, חינוך וכו' בפריפריה. אם הולכים למהלך כזה צריך להבין שהקרקע כעת היא מציאה לצעירים. בפריפריה המדינה צריכה להוציא קרקע בזול. יש אמנם ירידה כעת בביקושים אבל לא בצורך. ערובה עלינו שאם לא נטפל בזה עכשיו, נשלם מחיר כבד". 

חבר הכנסת משה אבוטבול, אמר כי: "חשובה מאוד הקמת השדולה הזו. כולנו תלויים בהצלחת טיפול בענף הבנייה. כמי שעמד בראשות העיר בית שמש אני אומר לכם, תושבים שמגיעים לעיר – הם עלות ולא הכנסה, אנחנו חייבים לרתום את ראשי הערים לטיפול הזה. חייבים להחזיר את המענקים שקבע בעבר שר הפנים, הרב אריה דרעי, שיעודדו ראשי ערים לבנות. לצערנו היום ראשי ערים לא מתלהבים מהגעת אוכלוסיות חרדיות. אם לא יהיה מצב שראשי ערים יפרישו 10% מהדירות למגזר החרדי, לא תצלח רתימת האוכלוסייה הזו לעניין. המדינה לא תבנה ערים נפרדות לחרדים. צריך לפתור את הבעייה הזו".

חבר הכנסת יצחק פינדרוס, הוסיף כי: "אם בניו יורק בונים עם היתר ברישוי עצמי, אפשר לעשות את זה פה. אני הייתי 25 שנים במערכת של השלטון המקומי בעיר ירושלים והיתר הבנייה הוא אחד מהבעיות הקשות בתחום הבנייה והכנסת היא זו שיכולה לפתור את זה בחקיקה בשיתוף התאחדות הקבלנים עם ח"כ שאשא ביטון".

יהודה כתב // צילום: מיכל מסינג
יהודה כתב // צילום: מיכל מסינג

סגן נשיא ההתאחדות, יהודה כתב, מסר: "נראה כאילו למדינה בכלל ובמיוחד לרמ"י אין אינטרס לייצר יותר דירות ולכן המחירים ימשיכו לעלות. זו תהיה קטסטרופה. נמכרו פה מעל 43 אלף דירות חדשות בשנה ועכשיו בונים פה רק 30 אלף. בנוסף, יש פה חובה לייצר חקיקה ראשית של הגנה של השוק הישראלי מול חברות בנייה סיניות. צריך לחוקק חוקים שיביא שיווין בתנאי ההעסקה של עובדים. לא יתכן שנתחרה בהם עם עובדים ישראלים שמקבלים תנאים ושכר גבוהים דרמטית".

ניר ינושבסקי // פוטו מרסלו אילת
ניר ינושבסקי // פוטו מרסלו אילת

סגן נשיא ההתאחדות ויו"ר האגף המייצג את קבלני הביצוע, ניר ינושבסקי, מסר: "מדברים פה הרבה על האצת הבנייה והתכנון אבל לא מדברים בכלל על הבנייה עצמה. הגענו למצב מטורף שבו אנחנו משלמים מיסים ועושים מילואים ובכל זאת מזמיני עבודות הבנייה שעוברם אנחנו בונים משלמים לנו באיחור ענק מתי שמתחשק להם. אנחנו מבקשים מהשדולה להביא לביטול החרגת הענף מחוק מוסר התשלומים ולגרום למי שמזמין עבודת בנייה לשלם בזמן ובצורה שהובטחה בחוזה. זו החרגה שפוגעת בחברות בנייה ופוגעת בתחרות בתחום הזה שחשובה לכולם". 

מי יהיו 70 המשפיעים לשנת 2023?

לקבלת עדכונים בוואטספ >>> לחצו כאן

שיתוף
תגיות:

כתבות שיכולות לעניין אותך

נשמח לדבר אתך
נגישות