דרוש: מטה דיור א-פוליטי
רק גוף כזה, שאינו תלוי ברציפות שלטונית ושהחלטותיו יהיו במשקל החלטות ממשלה, יאפשר להגיב בזמן מהיר יחסית לשינויים שעובר השוק, ולא להסתמך רק על תוכניות מלפני 5-10 שנים או יותר // דעה
רק גוף כזה, שאינו תלוי ברציפות שלטונית ושהחלטותיו יהיו במשקל החלטות ממשלה, יאפשר להגיב בזמן מהיר יחסית לשינויים שעובר השוק, ולא להסתמך רק על תוכניות מלפני 5-10 שנים או יותר // דעה
ענף הנדל"ן הישראלי הוא ענף הדורש תכנון אסטרטגי ארוך טווח, עם קווים מנחים וודאות למשך עשורים ולא שנים. טיפול במצוקת הדיור בארץ כולל תהליכים מתמשכים וארוכים, שמצריכים יישום על פני תקופה ארוכה ורציפה, ללא שינויים תכופים, אג'נדות מתחלפות או מניעים פוליטיים כאלה ואחרים.
מכיוון שפרויקטי בנייה נמשכים לעתים שנים ארוכות מסיבות רבות הקשורות לחסמי בירוקרטיה ולמשכי הזמן הדרושים לתכנון וביצוע, היזמים והקבלנים בתחום צריכים לדעת לקראת מה הם הולכים, מהם גבולות הגזרה, אילו זכויות יקבלו ומתי, אילו חובות יהיו להם וכיוצא בזה. ללא כל אלה, קשה מאוד לקדם פרויקטים משמעותיים, והעיכובים מביאים לתוצאות לא רצויות שבאות לידי ביטוי בין היתר בעליית מחירי הדירות, עלייה חדה בעלויות הבנייה וירידה בהיצע ובהתחלות הבנייה.
כיום הבעיות בשרשרת ייצור הדירות מתחילות כבר בשלב התכנון הסטטוטורי, שיווק הקרקעות לבנייה, העמדת התשתיות הנדרשות, תהליכי הרישוי ומתן היתרי הבנייה ועוד. כל אלה דורשים קבלת החלטות ממשלתיות שונות ומשתנות בכל שלבי התהליך, וגם מהירות תגובה גבוהה מצד הרגולטור. נדרשות החלטות לאומיות ברמת התקציבים, התקנים, הצבת היעדים ועמידה בהם, ולשם כך דרושה אסטרטגיה וגוף חזק שיוכל ליישם אותה לאורך זמן.
אני סבורה כי לצורך גיבוש ויישום של תוכנית אסטרטגית שתטפל בזה, הממשלה צריכה להקים מטה דיור א־פוליטי, שימונה על ידי גורמים מקצועיים ושהנהלתו ועובדיו יהיו אנשי מקצוע מהתחום. העומד בראשו צריך לקבל מינוי קבוע, ושיוענקו לו סמכויות מירביות לטיפול בשוק הנדל"ן על כל תחלואיו ואתגריו. הגוף ומנהלו לא יהיו נתונים להחלטות של משרד ממשלתי או של שר כזה ואחר. צריך שיהיה לו את המנדט לקבל החלטות משלו, כמו למשל מבקר המדינה או כמו הרמטכ"ל שעובד במשך שנים ולא מוחלף בכל פעם שיש בחירות. כשם שהביטחון מופקד בידי הצבא, כך הנדל"ן יופקד בידי מנהל מטה הדיור – על כל המשתמע מכך. כשם שהצבא מתוקצב מתקציב הביטחון שמנוהל על ידי הרמטכ"ל, כך גם צריכים להיות התקציבים של מטה הדיור.
הדרך היחידה לטיפול בשרשרת מן היסוד היא באמצעות גוף כזה שאינו תלוי ברציפות שלטונית ושהחלטותיו יהיו במשקל החלטות ממשלה. רק כך ניתן להגיב בזמן מהיר יחסית לשינויים שעובר השוק ולצרכי הדיור המשתנים, ולא להסתמך רק על תוכניות מלפני 5-10 שנים או יותר.
כיום הפעילות הרגולטורית מתייחסת לשנה-שנתיים, אבל במציאות הישראלית שבה יש ארבע מערכות בחירות בשנתיים וחצי ועוד אחת בדרך, מציאות שבה מתחלף בכל פעם שר וכל אחד שבא מביא את האג'נדה שלו ורוצה לגזור קופון פוליטי, לא ממש ניתן לעשות עבודת מטה ראויה וסדורה. עד שהשר ממנה מנכ"ל, מגבש את תוכנית ה"פטיש 5 קילו" משלו ובא ליישם אותה, יש שוב בחירות והכל מתחיל מחדש.
רק מטה דיור א-פוליטי בלתי תלוי יוכל להביא את התוצאות הרצויות. בדומה למטה הדיור שהוקם תחת משרד האוצר ונוהל היטב על ידי אביגדור יצחקי, ובהמשך על ידי זאב ביילסקי. המודל של גוף מתכלל בעל סמכויות עבד טוב. צריך להחזיר את זה שוב, ויפה שעה אחת קודם.
*כותבת המאמר, דניאלה פז ארז, הנה מנכ"לית ובעלים של חברת פז כלכלה והנדסה
בידקו מי הם הטובים ביותר בהתחדשות העירונית בישראל
קורס מבוא להתחדשות עירונית – לפרטים ליחצו כאן
לקבלת עדכונים בוואטספ >>> לחצו כאן