banner
אילוסטרציה // מגדילים
אילוסטרציה ת"א // מגדילים

"חזרה למכרזים רגילים במרכז הארץ תוביל להתייקרות מחירי הדירות ואנחנו נקבל את מחאת הדיור הבאה"

כך אומר היזם רוני בריק, יו"ר ארגון הקבלנים והבונים במחוז השרון, בעקבות פרסום פרטי תוכנית מחיר למשתכן החדשה של שר הבינוי והשיכון. יו"ר לשכת שמאי המקרקעין: "חשש שבשל העדר תקציב, לא יינתנו הטבות לפריפריה, ואז החלשים, עלולים להיות דווקא נפסדים".

"נראה שתוכניתו של שר הבינוי והשיכון ליצמן לא תיתן מענה לבעיות בשוק. ההתמקדות בפריפריה היא בעייתית, מתן הטבות לרוכשים בפריפריה ובניית דירות מסובסדות זה החלק הקל והמהיר של התוכנית, האתגר האמיתי הוא שיפור איכות החיים בפריפריה, שיפור הנגישות התחבורתית, שיפור מערכות החינוך, הבריאות והתרבות", כך אומר היום היזם רוני בריק, יו"ר ארגון הקבלנים והבונים במחוז השרון ונשיא התאחדות בוני הארץ לשעבר.

רוני בריק // צילום כפיר סיון
רוני בריק // צילום כפיר סיון

דבריו של בריק מתייחסים להצעת ההחלטה שפורסמה אתמול לראשונה על ידי משרד הבינוי והשיכון עם הכללים החדשים לתוכנית מחיר למשתכן. נזכיר כי בין היתר מתייחסת ההצעה החדשה לשיטת שיווק חדשה לקרקע וקביעה כי באזורי ביקוש מובהקים לא יפורסמו עוד מכרזים לדירות מוזלות. 

בריק ממשיך ואומר כי: "כל עוד לא תשופר איכות החיים – מי שימשיך להגיע לפריפריה אלו האוכלוסיות החלשות שידן אינה משגת לרכוש דירות במרכז. זה רק יגביר את הפערים בין מרכז לפריפריה. הלקח מתוכנית מחיר למשתכן הוא שגם שמציעים לצעירים דירות זולות בפריפריה הם מעדיפים לרכוש דירות במרכז. אם ליצמן יחזור לשווק קרקעות במרכז הארץ למרבה במחיר, מחירי הדירות במרכז יתייקרו ואנחנו נקבל את מחאת הדיור הבאה". עוד מציין בריק כי הבעיה המרכזית של ענף הבנייה אינה תוכנית כזו או אחרת של שר זה או אחר, אלא בעיה עמוקה יותר הקשורה להתנהלות: "הבעיה המרכזית היא שכל שר שמגיע רוצה תוכנית חדשה על שמו, אין הפקת לקחים מהעבר ואין המשכיות שמייצרת ודאות בענף. ענף הבנייה הוא ענף עם תהליכים ארוכים והשינויים התכופים במדיניות רק  פוגעים במטרה המרכזית שהיא הגדלת היצע הדיור. השר משה כחלון התאהב בתוכנית מחיר למשתכן והתעקש לדבוק בה גם כאשר ראה שהיא אינה משיגה את מטרותיה, התוכנית נתנה מענה חלקי לזוגות צעירים בלבד ולא הביאה להורדת מחירי הדיור. התוכנית  דאגה לכ-25% מהאוכלוסייה וזנחה לגמרי את ה-75% הנותרים – משקיעים ומשפרי דיור – וכך לא מטפלים בשוק שלם. טוב שהתוכנית בוטלה".

מסילתי בכנס "ישראל מתחדשת" // צילום: דרור סיתהכל
מסילתי בכנס "ישראל מתחדשת" // צילום: דרור סיתהכל

לעומת בריק, יש גם מי שאופטימי יותר וסבור כי התוכנית החדשה עשויה לפעול: "סבסוד הפריפריה צפוי לסייע למי שזקוק לו באמת שכן נכון לתת סיוע דווקא שם", כך אמר היום חיים מסילתי יו"ר לשכת שמאי מקרקעין. עוד ציין מסילתי כי: "לשכת שמאי מקרקעין תעקוב אחר אופן היישום ותעמוד כמו תמיד לרשות מקבלי ההחלטות. על פניו, נראה כי כל שיטת שיווק המופיעה בתוכנית החדשה – מתאימה למי שהיא מיועדת אליו וכי השילוב בניהן נכון. החשש הוא בשל העדר תקציב, לא יינתנו הטבות לפריפריה, ואז החלשים, שעבורם נעשית התוכנית – עלולים להיות דווקא נפסדים".

"צריך לראות איך לשפר התוכנית הקיימת ולא להמציא תוכנית חדשה לגמרי"

עו"ד אלדן דנינו // צילום: תומר שלום
עו"ד אלדן דנינו // צילום: תומר שלום

עורך דין אלדן דנינו, מומחה לנדל"ן, התייחס גם הוא לנושא ואמר: "מדובר בתכנית כוללנית, שאינה לוקחת בחשבון את הצרכים הספציפיים של כל יישוב ויישוב והשוני ביניהם, הן ברמת הביקושים והן בחתך האוכלוסייה. לכן טוב יעשו שר השיכון והבינוי ליצמן, וצמרת משרד השיכון, אם 'יפרטו לפרוטות' את התכנית ולא רק בכותרת הכללית המחלקת לפריפריה, ביקוש ויוקרה. כמו כן, חשוב לזכור שהפריפריה אמנם כבודה במקומה מונח, אולם עיקר הביקושים מתרכזים וימשיכו להתרכז במרכז הארץ ולכן, לטעמי, טוב יעשה משרד השיכון אם ישקול בכל זאת להעניק תמריצים נוספים ליזמים הבונים באיזור הביקוש ובמיוחד בהתחשב בכך שקצב התחלות הבנייה במרכז נמוך באופן ניכר לעומת הביקושים".

דרור אוהב ציון // צילום: תומר שלום
דרור אוהב ציון // צילום: תומר שלום

לדברי דרור אוהב ציון, מנכ"ל ובעלים של חברת דרא שיווק נדל"ן: "עצם העובדה שכל שר שיכון שמגיע רוצה להפוך את כל הקערה, לשנות את כל השיטה ולהטביע איזשהו חותם – מכניס את השוק לבלבול, מי יודע כמה זמן השר ליצמן יהיה שר הבינוי והשיכון ואז שנה הבאה יבוא מישהו אחר וחוזר חלילה. ליצמן רוצה תוכנית שרשומה על שמו, אבל קיימת כבר תוכנית מחיר למשתכן שהושקעו בה מיליארדי שקלים ומשאבים רבים ובענף הנדל"ן. כבר למדו לעבוד איתה – ולכן צריך לראות איך לשפר אותה ולא להמציא תוכנית חדשה לגמרי ולטלטל את כל המערכת. אני סבור שהחלוקה של ליצמן לשלושה אזורים כלליים של המדינה היא חלוקה נכונה, ויש להשית אותה על תוכנית מחיר למשתכן. באזורי יוקרה לא לעשות מחיר למשתכן, אבל כן לעשות באזורי ביקוש כמו מודיעין, ירושלים, כפר סבא, הוד השרון, יבנה ובמקומות אחרים בגוש דן שבהם מחירי הדירות עדיין לא חצו את ה-20-25 אלף שקל למ"ר. כמובן שלצד זה המדינה צריכה להגביר גם את שיווק הקרקעות הרגיל ולא לעסוק רק במחיר למשתכן".

מי יהיו 70 המשפיעים לשנת 2023?

לקבלת עדכונים בוואטספ >>> לחצו כאן

שיתוף
תגיות:

כתבות שיכולות לעניין אותך

נשמח לדבר אתך
נגישות