banner
השר ליצמן // צילום: חורחה נובומינסקי
השר ליצמן // צילום: חורחה נובומינסקי

מחיר למשתכן: מכרזים יפורסמו רק על קרקע עם מחיר דירה הנמוך מ- 22 אלף שקל למ"ר

כך עולה מהצעת החלטה שצפויה לעלות לאישור מועצת מקרקעי ישראל. מעל רף המחיר הזה – מכרזי המדינה יהיו רק לשוק חופשי ללא דירות מוזלות. עוד על פי ההצעה – דירות מוזלות ללא ביקוש יוכלו להימכר למדינה ולשמש בעבור דיור ציבורי. במקביל, איסור המכירה במשך 5 שנים מקבלת טופס 4 או 7 שנים מיום הזכיה בהגרלה עדיין תקף. רשות מקומית תקבל תמריץ כספי על שיווק מתחמי מחיר למשתכן בתחומה.

מכרזי מחיר למשתכן החדשה יתייחסו רק לקרקעות בהם המחיר למ"ר לדירה חדשה לא עולה על 22 אלף שקל למ"ר, לא כולל מע"מ ( 25.7 אלף שקל למ"ר כולל מע"מ). כך עולה מהצעה שתעלה לישיבה הקרובה של מועצת מקרקעי ישראל. המשמעות היא שבקרקע בשווי למעלה מ-22 אלף שקל למ"ר (ללא מע"מ) תשווק המדינה מכרזים רגילים ללא דיור מופחת במחיר מלא כשהתחרות במכרז תהיה על מחיר הקרקע. 

נציין כי הישיבה הקרובה של מועצת מקרקעי ישראל צפויה להתקיים ביום שלישי בשבוע הבא. נזכיר כי מדובר במסמך הרשמי הראשון שיוצא מלשכתו של שר הבינוי והשיכון, יעקב ליצמן, ומתייחס לשינוי תוכנית מחיר למשתכן. הנושאים המרכזיים בהצעה החדשה הם שלא יהיו יותר מכרזי מחיר למשתכן בלב איזור הביקוש, שבמשרד הבינוי והשיכון מבקשים לקדם את המכרזים באמצעות תמרוץ כספי לרשויות מקומיות וגם מעניקים סוג של רשת ביטחון ליזמים בדמות האפשרות של המדינה לרכוש דירות מוזלות שהזכאים לא ירכשו לטובת דיור ציבורי.  

על פי המסמך – שיווק במסלול החדש המוצע במסגרת הנוסח החדש יהיה תקף בין השנים 2020 ל-202, כל עוד לא תתקבל החלטה אחרת במועצת מקרקעי ישראל. עוד שינוי משמעותי קובע שמגרשים שישווקו במסגרת התוכנית יוכלו לכלול גם מגרשים לצמודי קרקע ולא רק לבניה רוויה.

במקביל, אם עד היום מכרזי מחיר למשתכן קבעו מחיר מקסימום, ממנו ההצעות יכלו לרדת, ההצעה החדשה משנה את הכללים וקובעת שלוש אפשרויות. הראשונה היא שהתחרות בין היזמים או הקבלנים תהיה על מחיר מ"ר בנוי כאשר במכרז עלות הקרקע ועלות הפיתוח קבועה. במסגרת המכרז ייקבע מחיר למ"ר מזערי וההצעה הזוכה תהיה למחיר הנמוך ביותר למ"ר בנוי. 

צורת השיווק השניה, על פי ההצעה, מתייחסת לתחרות על מחיר הקרקע כאשר המחיר למ"ר בנוי והוצאות הפיתוח קבועים במכרז. ההצעה הזוכה במקרה הזה תהיה ההצעה הגבוהה יותר על הקרקע. שתי שיטות השיווק הללו יהיו רלוונטיות לערים: מודיעין, רחובות, יבנה, גדרה, ראשון לציון, נתניה, אשדוד, חדרה, באר יעקב, ועוד. 

צורת השיווק השלישית מתייחסת לגובה הוצאות הפיתוח. מחיר למ"ר בנוי ומחיר הקרקע במקרה הזה יהיו קבועים במכרז והמציעים השונים יתחרו על גובה תשלום הוצאות הפיתוח. שיטת השיווק הזו תתבצע בין היתר בערים: אשקלון, בית שאן, טבריה, מגדל העמק, נתיבות, אופקים, דימונה, צפת,  קרית שמונה, שדרות ועוד. 

במקביל בערים בהן מחיר למ"ר בנוי גבוה מהמגבלה שנקבעה, תשווק הקרקע במכרז פומבי לכל המרבה במחיר לדוגמא בערים: הרצליה, תל אביב, רמת השרון ועוד.

המדינה תוכל לרכוש דירות לדיור ציבורי
עוד בהצעת ההחלטה – דירות מוזלות שלא נרכשו על ידי זוכים בהגרלה יוכלו להימכר ל"חסרי דירה, חסרי דירה צעירים או משפרי דיור" במחיר המוזל שנקבע במכרז. חסר דירה צעיר אגב הוא חסר דירה מעל גיל 26 ומתחת לגיל 35. במקביל, דירות אלו יוכלו גם להימכר למדינה ולשמש בעבור דיור ציבורי, בתנאי שלא מדובר בלמעלה מ-7% מכלל הדירות המוזלות במתחם מסויים. עם זאת, סעיף נוסף בהצעת ההחלטה קובע כי הועדה לתכנון ופיתוח תוכל גם לקבוע מראש שחלק מהדירות במכרז ייועדו לדיור ציבורי, גם במקרה הזה 7% לכל היותר. נציין שמדובר במעין רשת הגנה ליזמים – במקרה ויקלעו למצב בו לדירות המוזלות אין רוכשים, אז המדינה תוכל לרכוש חלק מהדירות לטובת הדיור הציבורי.

רשויות מקומיות יקבלו תמריץ כספי על קידום התוכנית
עוד חידוש בהצעה החדשה מנסה לפתור בעיה שעיכבה לא מעט פרויקטים במסגרת מחיר למשתכן בשנים האחרונות. מדובר ברשויות מקומיות שלא רצו לשווק קרקעות למחיר למשתכן בתחומן בשל סיבות שונות. ההצעה החדשה קובעת תמרוץ כספי לרשות מקומית שתקדם שיווק קרקעות במסגרת התוכנית הממשלתית. 

עוד שינוי בנוסח המוצע לעומת התוכנית המקורית קובע כי למשרד הבינוי והשיכון תינתן האפשרות לשליטה משמעותית יותר על אופי והיקף מספר יחידות הדיור במחיר מופחת. כך, המשרד יוכל לקבוע ששיעור זכויות הבניה במחיר מופחת יהיה נמוך יותר משיעור זכויות הבניה בשוק החופשי, ובמקביל גם לקבוע בדיוק אילו דירות ישווקו כדירות מוזלות. עוד נקבע כי המחיר למ"ר בנוי של דירה במחיר מופחת יוכל להיות גבוה או נמוך עד 10% מהמחיר למ"ר שנקבע במסגרת המכרז "ובלבד שתקבולי היזם מרוכשי הדירות יישארו בעינם", כך בנוסח המקורי.

"תנופה חזקה בערי הפריפריה, בנגב ובגליל"

ממשרד הבינוי והשיכון נמסר היום כי: "התכנית אותה מקדם שר הבינוי והשיכון תאיץ את הבנייה במדינה ובתוך כך תייצר מקומות עבודה רבים במשק, תעודד תעשייה מקומית ותסייע לכלכלה ולמשק הישראלי כמנוע צמיחה מרכזי. ענף הבנייה מהווה 6.4 אחוז מהתמ"ג בישראל, היקף האשראי השנתי של ענף הבנייה בישראל עומד על כ- 88 מיליארד שקל ומועסקים בו למעלה מ- 208,000 עובדים באופן ישיר, כ-100,000 עובדים זרים ופלסטינים וכ-165,000 מועסקים עקיפים בתעשיות תומכות".

שר הבינוי והשיכון, יעקב ליצמן: "התכנית שלנו לפתרון לדיור לזוגות צעירים וחיזוק הפריפריה מוגשת למועצת מינהל מקרקעי ישראל בימים אלה. מדובר בצעד משמעותי לקראת יישומה בשטח. התכנית תסייע לאזרחים רבים במתן סיוע בדיור בייחוד בתקופה זו ותביא תנופה חזקה בערי הפריפריה, בנגב ובגליל".

יאיר פינס // באדיבות משרד השיכון
יאיר פינס // באדיבות משרד השיכון

מנכ"ל משרד הבינוי והשיכון, יאיר פינס: "הבאת התכנית לאישור דווקא בעת הזו של הקפאה תקציבית קריטית להאצת  ענף הבנייה וככזו  לצמיחת המשק כולו."

מנכ"ל רמ"י עדיאל שומרון: "מיד לאחר אישור התוכנית החדשה, רשות מקרקעי ישראל תפעל בהתאם לעקרונותיה, מתוך מטרה להעלות את קצב השיווקים, שנפגע בשנה האחרונה, בין היתר לאור רצף מערכות בחירות. התוכנית החדשה מבטיחה את המשך שיווקי קרקעות למגורים בישראל באופן  שיגדיל את ההיצע ויאפשר רכישת דירה במחיר ראוי".

מי יהיו 70 המשפיעים לשנת 2023?

לקבלת עדכונים בוואטספ >>> לחצו כאן

שיתוף
תגיות:

כתבות שיכולות לעניין אותך

נשמח לדבר אתך
נגישות