להפוך את תל אביב ל"עיר ירוקה" זה לא מטפורה
מן הראוי שהמטרופולין המוביל והצפוף ביותר במדינת ישראל יעמוד בסטנדרטים "הירוקים" הנדרשים אחרת כל הרעיונות הטובים שהוצגו בתא/5500 עלולים להתברר כאכזבה מרה
מן הראוי שהמטרופולין המוביל והצפוף ביותר במדינת ישראל יעמוד בסטנדרטים "הירוקים" הנדרשים אחרת כל הרעיונות הטובים שהוצגו בתא/5500 עלולים להתברר כאכזבה מרה
אין זה סוד מטרופולין תל אביב וגוש דן המורחב הינו לב ליבה של מדינת ישראל, אורבנית, כלכלית, תרבותית וחברתית. מנתניה בצפון ועד לאשדוד בדרום מונה המטרופולין הזה כבר היום כ-3.5 מיליון תושבים ועתיד להכפיל את מספרם עד 2050 לכ-7 מיליון בקירוב. זאת הסיבה שראיתי חשיבות משנה בתוכנית המעודכנת תא/5500 של העיר תל אביב, תוכנית מעודכנת לתא/5000 המקורית משנת 2005. תוכנית זו מתייחסת לנראות העיר העברית הראשונה בשנת 2035, בה יתגוררו בה על פי ההערכה כ-600 אלף תושבים (זאת לעומת כ-460 אלף כיום) ושמה דגשים חשובים שלא היו בעבר.
לכף הזכות של התוכנית המעודכנת הייתי מציינת את הדברים הבאים:
ראשית, הרבה יותר דגש על התחדשות עירונית משולבת בשימושים מעורבים, קרי מסחר, תעסוקה ומבני ציבור. זהו בהחלט שינוי מרענן בכך שהוא ימנע מצב של התפתחו שכונות ענק פרבריות המתאפיינות במגדלים ורבי קומות, ללא כל "שיק" עירוני, ועם תלות ביומיומית רכבים על מנת להגיע לעבודה, לקניות ולבילויים. כך בהחלט מתכננים "עיר טובה", בדיוק כפי שתכננו בעבר את ברצלונה ואת פאריס כ"ערים טובות".
שנית, מוצא חן בעיני מאוד גם הדגש שהושם על דיור מוזל זמין, בין אם באמצעות בניית אחוז נכבד של דירות מוזלות במסגרת הפרויקטים העתידיים ובין אם באמצעות הקמת קרן עירונית מיוחדת שהתקציבים שלה יוקשו לקידום דיור מוזל. בכך העיר תל אביב לא רק תדאג לדור מוזל לחתך האוכלוסייה המאפיין אותה, הרבה מאוד רווקים, להט"בים, חד הוריים וכו', אלא גם תדאג לשמור עליה, ותמנע מצב של הגירה המונית ל"שדות זרים".
שלישית, גם נעל ושא התחבורה הושם בהחלט דגש נכבד. המעבר לרכב חשמלי והדאגה לתשתית הולמת עבורו (ובהמשך, נקווה, גם לרכב אוטונומי!), מצמצום תקן החניות ובד בבד תוספת נת"צים, מסלולי הליכה ואופניים, כל אלה הינן פעולות מתבקשות למטרופולין מתחדש ברוח המאה ה-21. ובמיוחד לאור תוספת האוכלוסייה המשמעותית והפקקים הבלתי נגמרים והגורמים גם לנזק סביבתי בלתי רגיל.
וכמובן קיימת בתוכנית התייחסות לרכבת הקלה ובמיוחד למטרו, כאמצעי התחבורה המוביל העתידי של תל אביב.
יחד עם זאת הייתי מצפה ממתכנני תא/5500 שישימו הרבה יותר דגש על הנושא ה"ירוק", שהפך בשנים האחרונות מתרחיש תיאורטי לקונקרטי וממשי מאין כמותו, ובמיוחד בעקבות החלת תו תקן 5281 לכל פרויקט חדש. לטעמי מן הראוי שהמטרופולין המובילה והצפופה ביותר במדינת ישראל תבין שללא עמידה בסטנדרטים הנדרשים הללו, כל הרעיונות הטובים שהוצגו בתא/5500 עלולים להתברר כאכזב מרה.
להפוך את תל אביב ל"עיר ירוקה", זה לא רק להשתמש במושג זה כמטפורה. האג'נדה הירוקה צריכה וחייבת לבוא לידי ביטוי לא רק בבנייה ספציפית של כל בניין ובניין, אלא גם ובעיקר, בראייה אסטרטגית כוללת של המרקם העירוני, החל מרמת המטרופולין כולו, דרך העיר תל אביב, דרך הרובעים, השכונות, הרחובות ועד לרמה של הבניין הבודד.בכך, אני מאמינה, נוכל יחד להמשיך ולהמשיך ולהפוך את תל אביב לאחת הערים המרתקות והטובות בעולם כולו. אם לא הטובה שבהן.
*כותבת המאמר אדריכלית לילך רז היא מבעלי גרינר קיימות ובניה ירוקה
בידקו מי הם הטובים ביותר בהתחדשות העירונית בישראל
קורס מבוא להתחדשות עירונית – לפרטים ליחצו כאן
לקבלת עדכונים בוואטספ >>> לחצו כאן