אושרה תכנית המתאר המשולבת לתחבורה יבשתית // depositphotos

אושרה תכנית המתאר המשולבת לתחבורה יבשתית

המועצה הארצית לתכנון ובניה אישרה היום פה אחד את תכנית המתאר המשולבת לתחבורה יבשתית (תמ"א 42), אשר תועבר לאישור הממשלה

כרמלה קופר 03.03.2020

אילוסטרציה // depositphotos

התכנית מהווה תשתית תכנונית ארוכת הטווח, שמכוחה יהיה ניתן לקדם תכנון מפורט של פרוייקטים תחבורתיים ארציים. 

בתכנית תוספת מזערית של דרכים ומסילות חדשות, והיא מתבססת בעיקר על שימוש בתוואים קיימים. במינהל התכנון מציינים כי: "הרחבה של תוואים קיימים, תביא למניעה של פריצה של תוואים חדשים ובכך מניעת השלכות על הסביבה". 

התכנית כוללת מספר מרכיבים חדשים, המתייחסים לדרכים רבות קיבולת, צירים בלעדיים לתחבורה ציבורית, תכנון מוטה תחבורה ציבורית ותחבורה מקיימת בתכניות מתאר כוללניות מפורטות, שבילי אופניים ותחבורה מקיימת, מרכזי תחבורה ציבורית משולבים, אזור מעברי הגבול ומסופי מטענים. עוד ייבחנו- התייחסות מיוחדת למעברים אקולוגיים באזורים הנדרשים וכן השימוש בשטחים הכלואים במחלפים.

דלית זילבר // צילום: ניב קנטור
דלית זילבר // צילום: ניב קנטור

מנכ"לית מינהל התכנון, דלית זילבר: "תוכנית ארצית חשובה זו, שמטרתה בין השאר, קידום תחבורה ארצית משולבת, יעילה ומקיימת אשר תעודד פיתוח כלכלי וייעול השימוש בקרקע הינה בשורה אמיתית לתושבי המדינה. ההיבט התחבורתי בא לידי ביטוי בכל תוכנית שמאושרת ע"י מוסדות התכנון. עם אישור תכנית מתאר חשובה זו, נוכל לקדם תכניות תחבורתיות מפורטות שישפרו את איכות חיי התושבים. שיתוף הפעולה בין משרד התחבורה ובין מינהל התכנון, הוביל לגיבוש תוכנית חשובה והכרחית לעתיד מדינת ישראל שנותנת מענה לאתגרי התחבורה העכשוויים והעתידיים"

מנכ"לית משרד התחבורה, קרן טרנר: "התכנית מממשת את שינוי התפיסה שמוביל משרד התחבורה בשנים האחרונות. לצד קידום התכנון התחבורתי ארוך הטווח, התכנית פורצת דרך בכל הקשור לקידום התחבורה הציבורית בישראל. בתכנית נקבעים לראשונה נתיבי העדפה לתחבורה ציבורית, מרכזי תחבורה משולבים, ומורחבת רשת מסילות הברזל. אנחנו מודים למינהל התכנון על שיתוף הפעולה המצוין". 

ראש מטה הדיור הלאומי ויו"ר המועצה הארצית לתכנון ולבניה, זאב בילסקי: "לצד קידום התכנון התחבורתי ארוך-הטווח, התוכנית פורצת דרך בכל הקשור לקידום התחבורה הציבורית בישראל. בתוכנית נקבעים לראשונה נתיבי העדפה לתחבורה ציבורית, מרכזי תחבורה משולבים, ומורחבת רשת מסילות הברזל".

זאב ביילסקי בכנס ארגון הקבלנים ת"א יפו בת ים // צילום: מיכל מסינג
זאב ביילסקי בכנס ארגון הקבלנים ת"א יפו בת ים // צילום: מיכל מסינג

התכנית תחליף את פרק התחבורה הקיים בתמ"א 1, אשר התבסס על התכניות הארציות הקיימות. מינהל התכנון, בשיתוף משרד התחבורה, רואה בתכנית זו את התשתית ההכרחית להגשמת חזון התכנון לשנת 2040, ובהמשך צפויה להגיע לדיון גם תכנית המתאר הארצית לתשתיות אנרגיה (תמ"א 41).

שיתוף

כתבות שיכולות לעניין אותך

נשמח לדבר אתך
נגישות