banner
רוני מזרחי // עזרא לוי
רוני מזרחי // עזרא לוי

התחדשות עירונית ללא שחרור קרקעות המדינה לא תשלים את מחסור הדיור

כדי להגיע לפחות ל- 100 אלף התחלות בנייה לשנה ובהמשך אף יותר, מוזר בעיני כיצד נזנחה האלטרנטיבה הרבה יותר זמינה ומהירה מההתחדשות העירונית והיא שחרור מאסיבי של קרקעות לבנייה למגורים // דעה

רוני מזרחי 02.12.2021

מנהג חדש בא למדינה ולא רק לשוק הדיור. כולם, אבל ממש כולם, מדברים כל הזמן על התחדשות עירונית. על מה מדברת הממשלה ולא רק השרים הרלוונטיים? התחדשות עירונית. על מה מדברים בעיריות. התחדשות עירונית, כן או לא. ועל מה מדברים בקהיליית הנדל"ן? התחדשות עירונית, איך כדאי לקדם אותה? ועל מה מדבר עם ישראל בערבי שישי על כוס בירה צוננת וצלוחיות בוטנים ואגוזי קשיו ממולחים? התחדשות עירונית, איך לא…

אז שלא יובן לא נכון. אישית אני בעד התחדשות עירונית וממש שמח שהנושא עלה למרכז התודעה, זאת לאחר שעשרות בשנים נדחק אל קרן זווית. אין ספק, ועל כך יעידו כל טובי המומחים, שלהתחדשות עירונית, בין אם מדובר בתמ"א 38/2, בוודאי ובוודאי פינוי בינוי, יש פוטנציאל למאות אלפים רבים, אולי יותר ממיליון דירות חדשות, חלקן הגדול במרכז הארץ ובאזורי הביקוש המובהקים והרעיון לקדם אותה נכון מבורך, הן נגד רעידות אדמה, הן נגד התקפות טילים והן מיצוי זכויות בנייה ושדרוג מתחמים ושכונות ותיקות.

אולם, וזה אולם גדול, ייקח ממש הרבה זמן, לפחות שש-שבע שנים (זאת במקרה הטוב) עד שההתחדשות העירונית תבוא לידי ביטוי משמעותי בשוק הדיור ותהווה נתח נכבד ממנו שיוסיף יחידות דיור רבות להיצע הדל. אולם מה יקרה עד אז? 

איך נוכל, אם בכלל להתגבר  על ה"דפיציט" ההולך וגדל בהיצע הדיור ועומד כבר היום על יותר מ-100 אלף יחידות דיור חסרות בשוק, יש אומרים אף הרבה יותר מכך, זאת לעומת התחלות בנייה העומדות על פי ההערכות על כ-55-60 אלף לשנה, וזאת לאחר כל הפעולות שננקטו על ידי הממשלה לאחרונה.

על כן, ועל מנת שנגיע למה ששוק הדיור דורש, וזה לפחות 100 אלף התחלות בנייה לשנה ובהמשך אף יותר, ובמיוחד לאור הגידול המואץ באוכלוסייה ובמשקי הבית, מוזר בעיני כיצד נזנחה האלטרנטיבה הרבה יותר זמינה ומהירה, שהיא לשחרור מאסיבי של קרקעות לבנייה למגורים. 

על מנת לסבר את האוזן ולמרות שמדובר במדינה קטנטונת דוגמת ישראל ולמרות שאנחנו מוזנים השכם והערב באזהרות ש"המדינה חלילה תגמר לנו אם נפשיר קרקע", רק כ-5 אחוזים משטח מדינת ישראל  מבונה כיום(!), כלומר ניתן ואפשר, ובאופן מושכל ותוך שמירה מרבית על איכות הסביבה ועל שטחים פתוחים להפשיר קרקע בכמויות שיספיקו להגדלת היצע הדיור כנדרש.

ובמילים  אחרות, נשאלת השאלה האם העובדה שעיקר התוכנית ממשלתית החדשה מתמקדת ברובה הגדול בהתחדשות עירונית וכל נושא הפשרת הקרקע קשור למדיניות סביבה ושמירה על שטחים פתוחים, או שמא הסיבה האמיתית הינה החשש המתמיד לגעת באותה זרוע ממשלתית המופקדת על שיווק קרקע ששמה רמ"י, רשות מקרקעי ישראל?

לטעמי רמ"י מייצרת כאן בעיה כפולה ומכופלת, גם העדר שיווק קרקע, ובמיוחד בשנה הקריטית של מגיפת הקורונה, וגם ספסור חסר מעצורים במחירי הקרקע שכן משווקת, זאת עד כדי עליות מחירים של עשרות אחוזים תוך שנה אחת. מעניין, ואפילו מוזר שכל דרגי הממשלה, משרים בכירים ועד פקידים, נזהרים מלגעת ב"פרה קדושה", זו.

על כן אשמח אם מקבלי ההחלטות בממשלה ובכלל יתייחסו לסוגיה החשובה והקריטית הזאת.

*כותב המאמר, רוני מזרחי, הוא נשיא לשכת הקבלנים ובעלי קבוצת "מזרחי ובניו"

מי יהיו 70 המשפיעים לשנת 2023?

לקבלת עדכונים בוואטספ >>> לחצו כאן

שיתוף
תגיות:

כתבות שיכולות לעניין אותך

הגיע זמן השלטון המקומי

הגיע הזמן שהרשויות המקומיות במדינת ישראל ייהנו סוף סוף, הן ברמה התקציבית והן ברמת החקיקה, מעצמאות מוחלטת //...
עו"ד שיר טורם הספרי 25.04.2024
נשמח לדבר אתך
נגישות