banner
אייל בהרי // צילום: מאיר דקל
אייל בהרי // צילום: מאיר דקל

לאילו סוגיות לא מתייחסת הרפורמה בחוק פינוי בינוי?

הרפורמה בחוק פינוי בינוי חשובה אולם אין ברפורמה דיפרנציאציה מספקת בין תמ"א 38/2 ופינוי בינוי וכן, בין הצרכים של כל עיר ועיר – אייל בהרי עם כל הפרטים הקטנים שלא מופיעים בתיקון לחוק פינוי בינוי

 

אייל בהרי, מנכ"ל "צים בהרי" 02.11.2021

החלטות ועדת הפנים והסביבה של הכנסת המקדמות הקלות בנושא התחדשות עירונית, הינן בהחלט חשובות, אבל אינן מספיקות על מנת שנתעורר מחר בבוקר עם מאות אלפי יחידות דיור מקודמות במסגרת תמ"א 38/2 ובמיוחד פינוי בינוי.

בצד החיובי של אותן רפורמות, (הטעונות אישור בקריאה שנייה ושלישית), אני רואה את ההקלות הביורוקרטיות המאפשרות קיצור הליכים על ידי העיריות והרשויות המקומיות וכן המנדט שיוענק להן לקחת 25 אחוזים היטל השבחה, מה שללא ספק יאיץ במידה זו או אחרת לקדם פרויקטים של התחדשות עירונית. 

אולם עדיין ישנן, גם ברפורמות אלה, מספר אבני נגף  שלטעמי ניתן ואפשר להסירן על מנת לפתוח סוף סוף את הדרך להתחדשות עירונית כוללת בכל הארץ ובלוחות זמנים קצרים בהרבה לעומת היום.

ראשית, אין ברפרומות אלה דיפרנציאציה מספקת בין תמ"א 38/2 ופינוי בינוי וכן בין הצרכים של כל עיר ועיר, הן במרכז הארץ והן בפריפריה. ההסתכלות  הינה במבט על כולל על כל מדינת ישראל כמקשה אחת של התחדשות עירונית, מה שעלול מאוד להביא לבלבולים ולחוסר יכולת ליישם את הרפורמות, החשובות לכשעצמן, כבר בשלבים הראשונים.

שנית, התיקון המוריד את רוב הדיירים הדרוש לאישור קידום תכניות מ-80 ל- 67 אחוזים. עלול להפוך לחרב דמוקלס. הורדת הרף הנדרש הינה מזערית לעומת הציפיות, ומן הסתם קשורה באופן כזה או אחר ההצהרה של המשנה ליועץ המשפטי לממשלה ארז קמיניץ, שטען לאחרונה כי ההורדה ל-50 אחוזים תפגע בחופש הקניין.

הורדה מזערית זו עלולה להעניק באופן פרדוקסלי גושפנקה למצבים רבים שבהם יותר ממחצית הדיירים יהיו בעד קידום התחדשות עירונית, ובמיוחד בפרויקטים שבהם יוכח כי קיימת סכנה כזו או אחרת למבנים, אולם הפרויקט יטורפד בשל רוב הקטן מ-67 אחוזים. והרי אם מבנה מצוי בסכנת קריסה או שמא הוא בלוי ומתפורר, בשביל מה צריך את האישור של 67 אחוזים מהדיירים על מנת להרוס אותו ולבנות במקומות בניין מידות חדיש לתפארה?

שלישית, הרפורמה, בצדק, מציעה לממן סכומים נכבדים לעיריות ולרשויות המקומיות להשלמת תשתיות וכיו"ב, מה שתקע עד כה לא מעט תכניות. הסכומים, כך נראה, יגיעו לכרבע מיליארד שקלים. אולם שוב אליה וקוץ בה: ראשית, לא נקבע כיצד יחולק הסכום הנכבד לאורה הנ"ל בין העיריות השונות, מה שעלול להיות סלע מחלוקת וריב של ממש ביניהן. 

שנית, סכום מגוחך למדי, כ-70 מיליון שקלים, הוקצה לכל הפריפריה שמחוץ למדינת תל אביב, מה שיקבע ככל הנראה את הקיפאון המאפיין התחדשות עירונית ברוב חלקי מדינת ישראל שמחוץ לגוש דן המורחב.

רביעית, הרפורמות, בצדק רב, מנסות להגן על הדיירים הוותיקים בשורה של תקנות, כולל תקנה בהחלט חשובה המגבילה את תקופת ההתקשרות של היזמים לדיירים, ובמידה ואינם מצליחים לקדם את התוכנית, הדירים יוכלו להשתחרר מההתחייבות כלפיהם. זה טוב וחשוב, אבל עדיין אין כאן טיפול שורש עמוק בנקודת התורפה המלווה זנה עשרות בשנים את הדיירים הוותיקים.

אין זה סוד שהרוב הגדול של הדיירים הוותיקים, חרד מעצם השינוי הדרמטי ובחלק גדול מהמקרים ההתנגדויות מגיעות ממקומות פסיכולוגים ורגשיים עמוקים, ועל כך היה לטעמי מקום לקדם גם הרבה יותר הסברה כולל צוותים בתחום החברתי והפסיכולוגי שיכלו לעשות את השינוי במקרים רבים.

חמישית, מכיוון שמדובר במאות מתחמים המיועדים להתחדשות עירונית בכל רחבי הארץ, היה מקום, לטעמי, לכלול בתוך המהלך החשוב לכשעצמו, גם שילוב צוותים חיצוניים שימונו על ידי הממשלה, ויכללו אנשי מקצוע בתחום התכנוני והערכת שווי כל פרויקט ופרויקט, כולל עורכי דין, אדריכלים, מהנדסים ושמאי מקרקעין, אשר יוכלו מראש, ובתיאום מירבי מול העיריות הרלוונטיות, לקבוע סדרי עדיפויות (!), כך שכל פרויקט ייבדק לגופו של עניין, וההסתכלות לא תהיה כוללנית לפי אותו קנה מידה.

אלו, אדגיש, רק מספר הערות והארות ועוד היד נטויה לשפר ולשדרג את המתווה שהוצע בוועדת הפנים של הכנסת. לטעמי הכיוון הינו בסך הכל חיובי, אבל אם כבר עושים את המלאכה החשובה, כדאי גם להשלים את "הפרטים הקטנים" כפי צריך ולסיים אותה על הצד הטוב יותר.

*כותב המאמר הוא אייל בהרי, מנכ"ל קבוצת צים בהרי

מי יהיו 70 המשפיעים לשנת 2023?

לקבלת עדכונים בוואטספ >>> לחצו כאן

שיתוף
תגיות:

כתבות שיכולות לעניין אותך

נשמח לדבר אתך
נגישות