banner
הילה ביניש // צילום עדי כהן
הילה ביניש // צילום עדי כהן

מנכל"ית המועצה הישראלית לבנייה דורשת בנייה ירוקה בבתי הספר

רגע לפני פתיחת שנת הלימודים, יוצאת הילה ביניש להסברה רחבה על נחיצות הבנייה הירוקה במוסדות החינוך. למרות שפחות מעשרה בתי ספר בארץ נבנו על פי תקן בנייה ירוקה, היא אופטימית: "מבחינתנו זו רק ההתחלה"

תמונה: הילה ביניש // צילום עדי כהן

על פי מחקרים שנאספו ונותחו על ידי המועצה הישראלית לבנייה ירוקה, עולה כי מבנה בית ספר יכול להשפיע ישירות על בריאות ותחלואת התלמידים והמורים, על ציונים והישגיות ואפילו על הרצון להגיע לבית הספר. על פי אותם מחקרים שנערכו במדינות מערביות, בעיקר בארה"ב ואירופה, מעבר לבנייה ירוקה בבתי הספר, חלקית או מלאה, מביא לירידה בתחלואת המורים והתלמידים (40%) עלייה בציונים ובפרודוקטיביות התלמידים (20-26%) וחיסכון בהוצאות אנרגיה ומים (30%). כמו כן, בסקרים שנערכו בקרב סטודנטים הוכיחו כי מוסדות המקדמים בנייה וחשיבה ירוקה זוכים לפופולאריות רבה יותר בקרב הנרשמים.

"על כולנו לדרוש לקבל בנייה ירוקה בבתי הספר"
בארץ תו התקן לבנייה ירוקה הושק בשנת 2011 ומאגד את כל הקריטריונים לבנייה המיטבית לסביבה ולאדם כמו הצללת הבניין, חיסכון בחשמל, התייחסות לטבע מסביב, חיסכון במים, בידוד מעטפת הבניין, כיווני אוויר וכניסת אור שמש אולם במרבית הרשויות המקומיות בישראל לא ממהרים לאמצו ועד כה נבנו פחות מעשרה בתי ספר על פי תקן הבנייה הירוקה, זאת על פי מכון התקנים הישראלי.

מנהיגות ירוקה // באדיבות עיריית רחובות
מנהיגות ירוקה // באדיבות עיריית רחובות

הילה ביניש, מנכ"לית המועצה הישראלית לבנייה ירוקה, הפועלת לקידום ואימוץ התקן הישראלי בענף הבנייה המקומי, מדגישה כי: "בנייה ירוקה בבתי ספר היא לא המצאת הגלגל מחדש. היא נעשית בפרטים הקטנים: האם יש כיווני השמש מותאמים לכיתות? למרחבים הפתוחים? האם יש הצללות טבעיות? האם הכיתות מבודדות או מושפעות מהטמפרטורה בחוץ? האם לוקחים בחשבון את האקוסטיקה בכיתות? או את הטבע מסביב?". לדברי ביניש, בבתי הספר הקיימים לא מדובר בגזירת גורל – אפשר לשנות אותם ו'ליירק' אותם, הרי כל שינוי הוא חיובי, גדול וקטן, "זאת מעבר לחומרים בריאים, התקנת גגות ירוקים, הצללות, התקנת מוצרי חשמל יעילים, ניקוז מים ושימושים חוזרים ועוד", אומרת ביניש, ומוסיפה כי: "בתי ספר הם המקום בו ילדינו לומדים ומתחנכים. דרך מבנים ירוקים קל יותר ונכון יותר ללמד את נושאי הקיימות והסביבה והרווח הוא כפול ומכופל".

לדבריה, בשנה האחרונה שמה המועצה דגש על קידום הנושא מול משרד החינוך ומול משרדי ממשלה נוספים, "מתוך הבנה שבשנים הקרובות ישראל נמצאת בתנופת בנייה אדירה במהלכה ייבנו מאות בתי ספר וישנה חשיבות לאומית לבנות אותם נכון ויעיל. עלינו להטמיע את התקנים לבנייה ירוקה ולהפנים, מהאזרח הקטן ועד גדול מקבלי ההחלטות".

החשיפה לאור יום משפרת את ההישגים הלימודים
עוד ממידע שנאסף על ידי המועצה, עולה בין היתר, כי על פי מחקר שנערך על ידי המועצה האמריקאית לבנייה ירוקה עלה כי תלמידים שנחשפו לאור יום טבעי בכיתות התקדמו עד 20% מהר יותר בבחינות במתמטיקה, וכ-26% מהר יותר בבדיקות קריאה מאשר תלמידים ללא חשיפה לאור יום. מחקר נוסף שמצוטט בדוח הסוכנות להגנת הסביבה האמריקאי, הגיע למסקנה כי לתלמידים בבתי ספר המציעים תוכניות חינוך סביבתיות יש ציונים גבוהים יותר מבתי ספר ללא תוכניות כאלה. לדברי המועצה, מנתוני סקר, שנערך עבור המועצה האמריקאית לבנייה ירוקה, עולה כי 91% מבתי הספר ו -87% מהמכללות הסכימו כי המבנה הירוק הגביר את הבריאות והרווחה, 74% מביה"ס ו -63% מהמכללות דיווחו על שיפור פיריון התלמידים ושני שלישים דיווחו על עליית המוניטין של מוסד הלימודים. "המון נתונים, כולם מוכיחים שאמת דיברנו – הבנייה הירוקה היא הכרח למען בריאות, הצלחת ורווחת ילדינו", אומרת ביניש, "על כולנו לדרוש לקבל בנייה ירוקה בבתי הספר ולא להתפשר על פחות".  

תחרות לעידוד בתי הספר בארץ
בתחילת שנה"ל 2018, יזמה המועצה הישראלית לבנייה ירוקה בשיתוף משרד החינוך והמשרד להגנת הסביבה, זו השנה השנייה, תחרות ארצית לבתי ספר בבנייה ירוקה.

התחרות מספקת הזדמנות ל30 בתי ספר יסודיים ירוקים מתמידים מכל הארץ, לבצע מיזם ירוק במרחב הבית ספרי. עשרת בתי הספר הזוכים בתחרות, קיבלו כל אחד פרס: חמשת בתי הספר הראשונים זכו ב 125,000 ₪ וחמשת בתי הספר הבאים זכו ב 70,000 ₪ כל אחד, לצורך הוצאה לפועל של פרויקט הבנייה הירוקה בבית הספר, אשר משלב בתוכו היבטים פיזיים ופדגוגיים.

בתי הספר נדרשו לזיהוי בעיה או אתגר, איתם התמודדו בהקשר של המבנה הפיזי. בתי הספר שהשתתפו בתחרות, נהנו מתהליך חינוכי ומקצועי מרתק של תכנון מיזם בנייה ירוקה, אשר הציע פתרונות לבעיה, עם ליווי וסיוע של צוות מומחים מתחום הבנייה הירוקה ומלווים ממפרש, חממה ליזמות חינוכית.

אחת הערים שהשתתפו בתוכנית היא רחובות. סגן ראש העיר ומחזיק תיק החינוך, זוהר בלום, מספר כי: "המודל החדשני יושם בעיר וזכה להצלחה גדולה. שיתוף הפעולה מההורים, התלמידים, הנהלת בית הספר והמורים והקהילה כולה, הוכיח שהציבור צמא לפתרונות ומעבר לכך, מוכן לפעול ולהירתם למען סביבה ירוקה ובריאה. החינוך מגיל צעיר לחשיבה ברת קיימא הוא המפתח לקהילות עתידיות שרואות את האינטרסים הסביבתיים כחלק מהאינטרסים האישיים שלהם. תלמידי היום הם אזרחי המחר ואני רואה זכות וחובה להנחיל להם את הידע, הכלים והמודעות הסביבתית".

זהר בלום // צילום ראובן קפוצ'ינסקי
זהר בלום // צילום ראובן קפוצ'ינסקי

ביניש: "מבחינתנו זו רק ההתחלה והיינו רוצים לראות בנייה ירוקה בכל בני החינוך החדשים ובכל שיפוץ של המוסדות הקיימים. הרי מה יותר חשוב מבריאות ילדינו?".

מי יהיו 70 המשפיעים לשנת 2023?

לקבלת עדכונים בוואטספ >>> לחצו כאן

שיתוף
תגיות:

כתבות שיכולות לעניין אותך

נשמח לדבר אתך
נגישות