banner
אילוסטרציה // Depositphotos
אילוסטרציה // Depositphotos

השתוללות מחירים במכרזי רשות מקרקעי ישראל

במכרזי רשות מקרקעי ישראל שיצאו בבית שמש הוגשו עשרות הצעות לכל מכרז ונרשם פער של מאות אחוזים בין ההצעה הזוכה לשומת שמאי המקרקעין של רשות מקרקעי ישראל. "חברות הנדל"ן לקחו בחשבון עלית מחיר בשיעור של 20%"

רנית נחום-הלוי 02.05.2021

שחרור הקרקעות ממכרזי מחיר למשתכן ושיווקן בשוק החופשי מעידים שחברות הנדל"ן מסמנות את עליית מחירי הדיור הבאה. כך התרחש במכרזים של רשות מקרקעי ישראל בבית שמש, באר יעקב וצפת המלמדים על פער של מאות אחוזים בין ההצעה הזוכה לשומת שמאי המקרקעי של רשות מקרקעי ישראל. המשמעות הישירה: צפי לעליית מחירי הדירות בשיעור של 20%. 

"בכל מכרזי רשות מקרקעי ישראל יש היום השתוללות לא סבירה", מסביר סמנכ"ל שיווק בחברת נדל"ן שהתמודדה לרכישת מגרש בשכונת נווה שמיר בבית שמש. "מי שזכה במכרזים תכנן מראש שהמחירים יעלו בשיעור של 20% ממחיר השוק. הדבר תומחר בהצעות שהוגשו. אנחנו החלטנו לא לקחת סיכון". 

בשכונת נווה שמיר בבית שמש בה שווקו מכרזים לבנייה של כ-610 דירות הוגשו עשרות הצעות לכל מכרז עם פער של מאות אחוזים לשומת שמאי המקרקעין של רשות מקרקעי ישראל. באחד המכרזים ההצעה הזוכה היתה של חברת נווה שמיר שיכון ועמדה על 34.1 מיליון שקל לבניה של 97 דירות, לעומת 3.4 מיליון שקל בלבד שהגיש שמאי המקרקעין של רמ"י. בחישוב הוצאות הפיתוח עולה כי המחיר משקף  705,000 שקל לקרקע ליחידת דיור. 

במכרז אחר, זכתה חברת טריסון יזום ובניה לאחר שההצעה שהגישה עמדה על 92.3 מיליון שקל לבנייה של 167 יחידות דיור בשכונה החדשה. שומת שמאי המקרקעין של רמ"י עמדה על 34 מיליון שקלים בלבד. בחישוב הוצאות הפיתוח עולה כי המחיר משקף  886,000 שקל לקרקע ליחידת דיור. 

שכונת נווה שמיר בבית שמש אינה מיועדת לציבור החרדי, אלא לציבור הדתי לאומי והכללי, מה שמסביר את ההחלטה להוציא את המכרזים בשוק החופשי. בסיורים שהתקיימו באתר הבנייה בהשתתפות ראש עיריית בית שמש, עליזה בלוך, הובהר לנוכחים כי הדיור העתידי בשכונה מיועד לציבור הכללי והדתי לאומי. 

תמונה דומה עולה גם במכרזים מצומצמים יותר בהיקפם בצפת ובאר יעקב. מכרז שנסגר בעיר צפת לבניה של 27 יחידות דיור נסגר במחיר של כ-3 מיליון שקל, לעומת 780,000 שקל  – הצעת השמאי, פער של מאות אחוזים.  במכרז שנסגר בתחילת השנה בבאר יעקב זכתה חברת פרשקובסקי במגרש לבניה של 100 דירות תמורת 67.6 מיליון שקלים, לעומת 34.4 מיליון שקל הצעת שמאי המקרקעין של רשות מקרקעי ישראל. ההצעה משקפת מחיר של כ-700,000 שקל לקרקע ליחידת דיור בחישוב הוצאות הפיתוח.

מי יהיו 70 המשפיעים לשנת 2023?

לקבלת עדכונים בוואטספ >>> לחצו כאן

שיתוף
תגיות:

כתבות שיכולות לעניין אותך

נשמח לדבר אתך
נגישות