banner
יוני וייצמן // צילום: כפיר סיון
יוני וייצמן // צילום: כפיר סיון

חוק דייר סרבן: "המנגנון שנקבע מסורבל ואינו מחובר למציאות"

מדובר ביצירת עומס בירוקרטיה חדש ונוסף על העומס הקיים גם כך בתחום ההתחדשות העירונית. במקום להקל על התהליך הקשה בלאו הכי, הוכנסו לחוק הוראות חדשות שיעכבו את הפרויקטים

תמונה: יוני וייצמן // צילום: כפיר סיון

מאת: יוני ויצמן, סמנכ"ל ומנהל אגף יזמות ובניה בהתאחדות בוני הארץ

אתמול אושר בכנסת בקריאה שנייה ושלישית חוק "דייר סרבן", שנדון בוועדת הרפורמות, בראשות ח"כ רחל עזריה, משנת 2016. הצעת החוק המקורית שהוגשה על ידי הממשלה לכנסת כבר נולדה במטרה לטפל בדיירים סרבנים שמונעים בניית דירות חדשות בפינוי בינוי, ובכך מונעת שדרוג דירות שמאוכלסות ברובן על ידי אוכלוסיות מהמעמד הבינוני ונמוך. הצעת הממשלה המקורית כללה שורת סנקציות שבהן ניתן להשתמש כדי למנוע סחטנות של כל אחד מדיירי הבניינים, שעלולים למנוע את הפרויקט. הממשלה אף שאפה בהצעת החוק להרחיב את סל הפתרונות שלה להגדלת היצע הדירות לכלל הציבור.

מדובר יצירת עומס בירוקרטיה חדש
על פי נוסח הצעת החוק הנוכחי, על הקבלנים להציע לכל אדם מעל גיל 70 מספר חלופות לדירה שלו. חלק גדול מההנחיות בנוסח הקיים כלל אינן ברורות. ובכל אופן, לא נקבע סד זמנים שבו על הדייר הסרבן המבוגר להחליט איזו חלופה הוא יקבל ובסופו של דבר – הוא יוכל להתנגד לכל חלופה וחלופה ובכך למנוע את ביצוע הפרויקט לצמיתות.

מדובר יצירת עומס בירוקרטיה חדש ונוסף על העומס הקיים גם כך בתחום ההתחדשות העירונית. במקום להקל על התהליך הקשה בלאו הכי, הוכנסו לחוק הוראות חדשות שיעכבו את הפרויקטים. לאור רצון יו"ר הוועדה להעביר את החוק במושב הנוכחי, ויהי מה, נוסח החוק במקומות רבים בצורה לא בהירה שיביא לדיונים ארוכים בבתי המשפט. די לצטט בעניין זה את היועץ המשפטי של הוועדה עצמה – עו"ד תומר רוזנר, שאמר בדיון לקראת ההצבעה, כי ההסדר שמוצע כרגע מגביר את העמימות וחוסר הוודאות.

הגברת הסחטנות
החלופות שהוועדה הציעה לפתרון עבור קשישים הגרים במתחם, יביאו להגברת הסחטנות ועיכובים נוספים בלוחות הזמנים שיפגעו לבסוף בקשישים עצמם. המנגנון שנקבע מסורבל ואינו מחובר למציאות. גם אם יזם ירצה לתת שתי דירות לקשיש, הרי שלא בהכרח וועדת התכנון תאפשר לו מספר מספיק של דירות קטנות במסגרת התוכנית, או לחליפין, אם יציע היזם לקשיש את אופציית הדיור המוגן, הרי שגם כך, יש כיום בישראל מחסור גדול בפתרונות דיור מוגן ולא יהיה מקום לשכן אותו. אופציה נוספת שאמורה לסייע לקשיש, היא לרכוש לו דירה מחוץ לפרויקט. מי אמר שבאותו איזור שירצה הקשיש לגור בו תמצא באותה העת דירה למכירה בשווי התמורה. האפשרות הזו תייצר משא ומתן שלא יסתיים לעולם ויתכן בהחלט שיבטל את הפרויקט. כמו כן, מכיוון שכרגע נוצרה אפליה בין דיירים באותו הפרויקט, בשל ההחלטה לתת הטבה כספית לקשישים, יופעלו מערכות לחצים אדירות על ידי אלה שהופלו לרעה וניתן להעריך שגם זו תהפוך למערכת סחטנית. בהערת אגב – החלופות הללו עושות איפה ואיפה בין הקשישים עצמם. מי שגילו 74 לא נכלל בפתרונות שמציעה החוק, על אף שיש סיכוי טוב שימלאו לו 80 עד שהפרויקט יצא לדרך".

מי יהיו 70 המשפיעים לשנת 2023?

לקבלת עדכונים בוואטספ >>> לחצו כאן

שיתוף
תגיות:

כתבות שיכולות לעניין אותך

נשמח לדבר אתך
נגישות