banner
ניסנקורן // צילום: אורן כהן, דוברות ההסתדרות
ניסנקורן // צילום: אורן כהן, דוברות ההסתדרות

בעקבות תאונות העבודה: שביתה כללית במשק החל מה-7.11

הרקע לשביתה: מחאת ההסתדרות על שיפור הבטיחות במקומות העבודה ובענף הבנייה בפרט. ניסנקורן: "אנחנו רוצים שהבניינים בהם אנו גרים והכבישים בהם אנו נוסעים יהיו מבני דמים? זו תהיה שביתה קשה, כי על חיי אדם לא מתפשרים"

תמונה: ניסנקורן // צילום: אורן כהן, דוברות ההסתדרות

המנופאית קטי קרקולוב, שפוטרה לאחר שסירבה לעלות על מנוף זמן סערה, אמרה בכנס ההסתדרות שנערך היום לקראת השביתה: "נמאס לי שמתייחסים אלינו כאל פועלים שקופים. אני פונה לכל העובדים באשר הם ומבקשת, לא לקחת את החיים שלכם כמובן מאליו. תלחמו על הזכויות שלכם, תגנו על החיים שלכם. אנחנו מאורגנים, אנחנו לא שקופים ואנחנו לא לבד". הכנס הוגדר כ"כנס חירום מיוחד", לקראת השביתה הכללית במשק בנושא הבטיחות במקומות העבודה. באירוע שנערך בבית ההסתדרות בתל-אביב, השתתפו אלפי חברי וראשי ועדים, ראשי מרחבים ואיגודים מקצועיים, חברי הנהגת ההסתדרות ועובדי הארגון.

"זה מדהים ומעורר חלחלה שבשנת 2018 במדינת ישראל לאף אחד לא איכפת. אנשים קמים בבוקר, נפרדים מהמשפחה, הולכים לעבודה ולא חוזרים. מדינת ישראל הגדולה לא יכולה להקצות 20 מיליון שקל לנושא הבטיחות? אני מודיע בזאת שאם עד יום רביעי בשבוע הבא לא יהיה פתרון נצא בשביתה כללית במשק. שביתה קשה, כי על חיי אדם לא מתפשרים". כך אמר יו"ר ההסתדרות אבי ניסנקורן, "כבר לפני חודשיים התרעתי על השביתה, אבל כל אחד זורק אחריות על השני. בשביל מה אנשים באו לממשלה, לעשייה ציבורית? בשביל לזרוק את זה על מישהו אחר? וכמו שאין בטיחות בענף הבנייה, כך יש אלימות בענף הבריאות וככה אחיות נרצחות, וככה נהגי תחבורה ציבורית חווים אלימות. אנחנו רוצים שהבניינים בהם אנו גרים והכבישים בהם אנו נוסעים יהיו מבני דמים? זה לא רק 40 איש שמתו במוות מיותר, זה עוד כ-200 שנפצעו פציעות קשות.

צילום אורן כהן, דוברות ההסתדרות
צילום אורן כהן, דוברות ההסתדרות

"אתה מסתכל על הממשלה ועל המעסיקים ולא מבין. אם אתה כמעסיק מרוויח מאותם אנשים, אתה צריך לדאוג להם, לרצות בטובתם, שתהיה להם פרנסה מכובדת, פנסיה מכובדת ושתהיה להם בריאות ובטיחות", אמר ניסנקורן והוסיף: "הפיגומים בישראל – קרשים. לא מכשירים עובדים. מת סטודנט לרפואה, אדם צעיר, מוכשר, שלא עבר דקה אחת של הכשרה לעבוד בתחום הבניין. יש חובה לרתמות – מישהו ראה פעם פועל עם רתמה? מנופאי צריך להתחנן לעבוד בבטיחות? ולמה במכרזים של החשב הכללי אין ציון בטיחות, רק הכסף קובע? את כל זה אפשר למנוע בקלות".

צילום אורן כהן, דוברות ההסתדרות
צילום אורן כהן, דוברות ההסתדרות

יו"ר ההסתדרות הדגיש: "ישבתי אתמול בלילה עם נציגי הממשלה ודנו בנושא הפקחים – סיפור של 20 מיליון שקל. זה אומר 'אתה תביא', זה אומר 'אתה תביא'. מדינת ישראל הגדולה לא יכולה להביא 20 מיליון שקל לבטיחות? תחשבו כמה זה כסף זה יחסוך: מיליארדים מהביטוח הלאומי. אם לא יהיה פתרון עד יום רביעי בשבוע הבא, נצא בשביתה כללית במשק. זו תהיה שביתה קשה, כי על חיי אדם לא מתפשרים, ועל כל אחד מאיתנו לדעת שהוא יוצא לשביתה להצלת חיי אדם. נשבות עד שיפתרו את הבעיה. אני קורא לחבריי בממשלה, שאני יודע שהנושא החברתי בליבם, לפעול. במחיר קטן, אפשר להציל חיי אדם. אנחנו, הסתדרות, לא נתפשר בנושא הזה".

בלימת הקטל בענף הבנייה

מתחילת 2018 נהרגו בישראל עשרות בני אדם בתאונות קטלניות בעבודה, ושיעור ההרוגים בארץ כתוצאה מתאונות בענף הבנייה הוא מהגבוהים בכל מדינות ה-OECD. רשימת דרישות ההסתדרות להסדרת הבטיחות בענף, כוללת בין היתר: הפיכת התקן האירופאי לפיגומים למחייב, אכיפת החובה על לבישת רתמה, הסדרת תחום המנופים והכנסת נספח בטיחות מחייב למכרזי בינוי ותשתית של המדינה.

ברקע להכרזה על השביתה, מוסדות ההסתדרות נעתרו לבקשתו של ניסנקורן ואישרו סכסוך עבודה כללי במשק. להכרזת הסכסוך קדמו פניות מיו"ר ההסתדרות לממשלה ולמעסיקים, בדרישה לפעול להסדרה מוסכמת של נושא הבטיחות במקומות העבודה במסגרת קיבוצית, בדגש על בלימת הקטל בענף הבנייה. לנוכח העובדה כי תמה תקופת הצינון הנדרשת בחוק וטרם הוצעו צעדים אופרטיביים לשינוי המצב מצד מקבלי ההחלטות ומצד המעסיקים, הוחלט בהסתדרות לפתוח בהשבתה מלאה של המשק.

תגובות נציגי העובדים
לצד ניסנקורן נשאו דברים בכנס גם דוברים רבים נוספים מההסתדרות ומעולם העבודה המאורגנת. יו"ר הסתדרות המעו"ף, ארנון בר דוד, אמר: "תרבות הסמוך של מדינת ישראל הגיעה גם לתחום הבנייה. אם למדינה לא איכפת, אז לנו, ציבור העובדים, איכפת. אנחנו לא יכולים לשבת מנגד ולראות את העובדים נופלים".

יו"ר הסתדרות עובדי המדינה, אריאל יעקבי: "מדינה חייבת לתת לאנשיה מלבוש, בריאות, אוכל ופרנסה. אבל לפני כל זה, היא צריכה לתת את הביטחון שכשאנחנו יוצאים מהבית, נחזור בערב לילדים שלנו. וזה לא משנה מאיפה העובדים".

יו"ר הסתדרות עובדי הבניין, יצחק מויאל: "מרגש לראות את כל האיגודים ואת כל הוועדים תומכים בעובדים החלשים, עובדי ענף הבניין עם מסר שיוצא לכולם: הפקרות חיי העובדים נגמרת עכשיו".

יו"ר איגוד עובדי התחבורה, אבי אדרי: "אני רוצה שכל אחד ואחת מכם יחשבו מחשבה אחת: אם המאבק הזה יציל ולו אדם אחד – עשינו את שלנו. חיי אדם הם מעל הכל. אני גאה במאבק הזה!"

יו"ר ההסתדרות במרחב חיפה, משה מזרחי: "עשינו המון מאבקים ונעשה עוד המון מאבקים. אבל היום, הרגע הזה, הוא המאבק הכי חשוב במדינת ישראל: המאבק על חיי אדם".

יו"ר ההסתדרות במרחב עמקים צפוני, ליאון פרץ: "כל מרחבי ההסתדרות ברחבי הארץ יתייצבו לימין העובדים האלה ויצאו לשביתה מתי שידרשו".

יו"ר הוועד הארצי של ארגון המנופאים, דן ורשבסקי: "הגיע הזמן שישימו לב שאנחנו קיימים, שישמרו על הזכויות שלנו. אנחנו רק המטרה כדי שהקבלנים ירוויחו כסף. אבל יותר גרועה היא המדינה שלא רוצה לאכוף חוקים. האנשים פה בכנס והתמיכה נותנים לנו כוח".

מי יהיו 70 המשפיעים לשנת 2023?

לקבלת עדכונים בוואטספ >>> לחצו כאן

שיתוף
תגיות:

כתבות שיכולות לעניין אותך

נשמח לדבר אתך
נגישות