banner
אילוסטרציה // מגדילים
אילוסטרציה ת"א // מגדילים

שומה מכרעת ברובע 3 הופחתה מ-776 אלף שקל ל-100 אלף שקל

השמאית נחמה בוגין שערערה על שומת העירייה: " עיריית תל-אביב מטילה שומות גבוהות באופן כמעט אוטומטי ללא התחשבות במצב הקודם. אני מציעה לבעלי נכסים שקיבלו דרישת שומה לא למהר לשלם ולבחון היטב את האפשרויות העומדות בפניהם"

מקרה נוסף של שומה מכרעת ברובע 3 הביא לירידה דרמטית בהיקף ההשבחה שנקבע, מ-776 אלף שקל ל-100 אלף שקל. מדובר בדירת 4 חדרים בגודל 93 מ"ר ברחוב סוקולוב 5 בתל אביב, ברובע 3 בעיר. בעלת הנכס ביקשה למכור את הדירה ונדרשה על ידי העירייה לשלם היטל שנגזר מהשבחה של 776 אלף שקל, כלומר 388 אלף שקל, בהתאם לגישת העירייה לפיה מימוש הנכס במכר מחייב תשלום היטל השבחה על הזכויות הנוספות שנגזרות מתוכנית רובע 3, המאפשרות בנייה נוספת. 

בעלת הנכס פנתה לשמאית המקרקעין והמשפטנית נחמה בוגין, אשר הגישה בשמה שומה חלופית הגורסת כי הרוב המכריע של הזכויות שעשויות להשביח את הדירה ניתנו במסגרת תמ"א 38 ופטורות מהיטל השבחה, ואין לגבות היטל בגינן בעת מכירת הדירה. 

השמאי המכריע גיל הרצברג קיבל את עמדת בוגין והפחית את השומה להשבחה של 100 אלף שקל (היטל ההשבחה עומד על מחצית מגובה ההשבחה, כלומר כ-50 אלף שקל). הרצברג קובע בהכרעתו כי: "יש להתייחס לתוכנית שאושרה לפי סעיף 23 לתמ"א 38 כשלב ביניים למתן היתר/כהמשכה של תמ"א 38 וזאת, בהתאם לכוונת המחוקק, גם לעניין הפטור מהיטל השבחה ומשכך תוכנית תא/3616/א (תוכנית רובע 3) אינה חייבת בהיטל השבחה במימוש הנדון עבור זכויות שאינן עולות על הזכויות הפטורות מהיטל השבחה על פי תמ"א 38 על תיקוניה".

שמאית המקרקעין והמשפטנית - נחמה בוגין // צילום: עמית ישראלי
שמאית המקרקעין והמשפטנית – נחמה בוגין // צילום: עמית ישראלי

"נדחתה עמדת העירייה, שמבקשת לגבות היטל עבור הזכויות הניתנות בתוכנית רובע 3, בהתעלם מכך שהרוב המכריע של זכויות אלה כבר ניתנו במסגרת התוכנית הארצית תמ"א 38 והיוו את המצב הקיים בנכס. ההשבחה שנקבעה בשומה המכריעה מבוססת על פערים קטנים בין הזכויות אשר ניתנו בתמ"א 38 לבין הזכויות שניתנו בתוכנית רובע 3, המוסיפות אחוזי בנייה מועטים בלבד ביחס למצב הקיים",  אומרת שמאית המקרקעין נחמה בוגין אמרה בתגובה לדברים, ומציינת כי: "עיריית תל-אביב מטילה שומות גבוהות באופן כמעט אוטומטי ללא התחשבות במצב הקודם וגם לא ביכולת המעשית להשביח את הנכס. בנוסף, העירייה לא מתחשבת בתוצאות השומות המכריעות הרבות שניתנו בנושא לאחרונה ודחו את עמדת העירייה. המציאות היא שבהרבה מקרים תוכנית רובע 3 דווקא הרעה את מצבם של בעלי הנכסים מבחינת יכולת השבחה עתידית, וגם ברובע 4 דרישות השומה של העירייה אינן סבירות. אני מציעה לבעלי נכסים שקיבלו דרישת שומה לא למהר לשלם ולבחון היטב את האפשרויות העומדות בפניהם, מאחר והניסיון בנושא זה מראה כי  במרבית המקרים ניתן להפחית באופן משמעותי את השומה הלא מוצדקת שהעירייה דורשת".

מי יהיו 70 המשפיעים לשנת 2023?

לקבלת עדכונים בוואטספ >>> לחצו כאן

שיתוף
תגיות:

כתבות שיכולות לעניין אותך

נשמח לדבר אתך
נגישות