banner
רפי בן שטרית // באדיבות דוברות עיריית בית שאן
רפי בן שטרית // באדיבות דוברות עיריית בית שאן

"לא מסכנים, נלחמים על מה שמגיע לנו"

סיפוח שטחים, מתחמי פינוי בינוי ובנייה לגובה, רפאל בן שטרית, ראש עיריית בית שאן, בראיון ל"מגדילים": "בשנים הקרובות צפויה בנייה בהיקפים חסרי תקדים"

הוא צמח מהשטח, עבד עם הנוער בפריפריה במשך שנים אבל בבית של רפאל בן שטרית, נשמו פוליטיקה והלב בחר את מה שהוא הכי אוהב. היום ראש עיריית בית שאן, רפי (או רפאל, מה שתעדיפו יהיה מקובל עליו), רוצה להוביל עיר אחרת.

בן שטרית, 51, אב לחמישה ילדים ונשוי בשנית לתהילה, ינק את האהבה לפוליטיקה בבית ההורים. הוא נולד כבן העשירי למשפחה ברוכת ילדים, עשרה אחים ואחות.  על הילדות הוא אומר: "נולדתי בעיר מיוחדת. מגיל צעיר היתה באוויר מעורבות בכל מה שקורה בפוליטיקה ובמדינה. כשהיו משדרים חדשות הבית היה עובר לדממה, תמיד היו עיתונים ודיונים, כנראה שמשהו באוויר משך אותי למעורבות הציבורית".  

את הקריירה הוא התחיל בתחום החינוך ובגיל 24 כבר מונה למנהל מחלקת הנוער בעיריה, שם נחשף לעשייה הציבורית במערכת: "התחלתי לעבוד עם צעירים ונוער בתחום מנהיגות צעירה וכך נחשפתי גם למערכות השלטון המוניציפאלי ולרשות המקומית. הפעם היחידה שיצאתי מהעיר היתה למגורים בבית הילדים והנוער "אמונה", כי העבודה חייבה אותי להתגורר שם. אחרי חמש שנים חזרתי לבית שאן והשתקעתי". כששואלים אותו איך משם הוא הגיע לתפקיד ראש העיר, הוא משיב: "תמיד ידעתי שיום אחד זה יקרה".

המהפך: ג'קי לוי אאוט, בן שטרית אין

וזה קרה, בשנת 2003 הוא נבחר לראשונה למועצת העיר אבל בפוליטיקה כמו בפוליטיקה, לא קל לסלול את הדרך למעלה, במיוחד כשמולך עומד ראש עיר מכהן ותיק.

ב- 2003 נבחרת למועצת העיר אבל פוטרת, מה קרה שם?

"התמודדתי בפעם הראשונה כמספר 2 בליכוד, מוניתי למ"מ וסגן ראש העיר, כיהנתי 4.5 שנים בתפקיד ובחצי שנה האחרונה הפעילו נגדי אקט של הדחה, על רקע חילוקי דעות. ב- 2008 כבר הקמתי את תנועת 'בית שאן החדשה', רצנו למועצה ולראשות העיר וקיבלנו 2 מושבים, כך הפכתי להיות ראש האופוזיציה".

רפי בן שטרית // באדיבות דוברות עיריית בית שאן
רפי בן שטרית // באדיבות דוברות עיריית בית שאן

עברו עוד חמש שנים וב- 2013, רושם בן שטרית לא פחות ממהפך, כאשר הוא מדיח את  ג'קי לוי, ראש העיר המכהן, על חודם של 99 קולות. חצי אחוז בלבד: "זה היה ניצחון חסר תקדים כנגד כל הסיכויים, לנצח מפלגת שלטון וכוחות פוליטיים רחבים אבל באנו עם האמת הפשוטה שלנו, שצריך לקחת את בית שאן למקום אחר. שאנחנו הולכים להשקיע באנשים, בחינוך, קהילה ותרבות, פיתוח חברתי של העיר. כאן טמון עתידה של העיר. התחייבתי לטפל בשלושה נושאים, חינוך, תעסוקה ודיור לזוגות צעירים, כי אני מאמין שהם הבסיס לצמיחה של העיר. הצעירים שמאמינים כמוני שלבית שאן יש עתיד, הצביעו לי, הם הצביעו בעד שינוי, רוח חדשה ותקווה ואת המחוייבות הזאת כלפיהם אני מספק בענק", אומר בן שטרית.

האם אוהבים אותו בבית שאן? "יש כאלו שכן ויש כאלו שלא", הוא אומר בכנות. בית שאן, יש לציין, היא עיר מאוד פוליטית, שלא תמיד אוהבת שינויים. תוסיפו לזה שמילה אחת בשכונה מתפזרת לכל העיר יותר מהר מגרגירי האבק הנישאים ברוח החמה של הבקעה: "אנשים לא תמיד שופטים לפי התוצאות", מסביר בן רפאל, "יש מחנאות פוליטית קשה".

בית שאן, עיר שסובלת מהגירה שלילית, כמו רבות מערי הפריפריה, נלחמת היום על עתידה. היא מדורגת באשכול 4 מתוך עשר במדד החברתי כלכלי, השכר הממוצע של תושביה נמוך מהממוצע הארצי והיא נאבקת על מקומות תעסוקה ושיפור תנאי המגורים.  

לא עיר של מסכנות

אתה חושב שאם תיתן לצעירים דיור אז הם יישארו?

"אנחנו נלחמים על מה שמגיע לעיר הזו. אמרתי את זה למשרדי הפנים, האוצר והשיכון. לא באתי לבכות להם. בית שאן היא לא עיר של מסכנות. יש כאן אוכלוסייה חזקה, אנשים טובים מאוד, כמעט 20 אלף תושבים שעומדים באתגרים כלכליים, ביטחוניים וחברתיים ובכל זאת בנו כאן בתים לתפארת. העיר צריכה  לקבל תיעדוף והפלייה מתקנת. אנו מודים למדינה על מה שהיא עשתה אבל אנחנו רוצים עיר מודרנית מתפתחת עם איכות חיים שלא נופלת מערים אחרות בין חדרה לגדרה".

כבר מרגישים תנופה בהתחלות בנייה?

"יש תזוזה חיובית ויש עליה משמעותית בהתחלות בנייה. בארבע השנים האחרונות נתתי היתרים למאות יחידות. היום יש 220 יחידות בנייה בשכונות רבין, בשכונת אקליפטוס יהיו 300 יחידות, כבר היה מכרז קבלני והיא תהיה צמודת קרקע ורוויה עם 2-3 קומות. בנוסף, יש לנו  137 יחידות במחיר למשתכן ולמכרז הזה ניגשו 11 קבלנים, שתבינו את הביקוש. הוא מדבר בעד עצמו. מחיר למשתכן הצליח כאן בגדול. במקביל אנחנו מקדמים שתי שכונות חדשות 'יצחק שמיר', דרום מזרחית לעיר, עם 1700 יחידות דיור והתוכנית הזו כבר עברה הפקדה ובקרוב יתחיל שיווק לקבלנים. עוד 300 יחידות בני ביתך בצמודי קרקע ו-1400 יחידות בבנייה רוויה וסמי רוויה, יבנו  לאורך כביש 90 , בבנייה לגובה של 8-9 קומות. במקביל אנחנו מקדמים בנייה במרקם הוותיק בשני מתחמים, אחד ליד השוק, שם מתכוננות 150 יחידות לכיוון מזרח ובמתחם הכניסה  לעיר מכיוון מסילות, שם מתוכננות עוד 100 יחידות".

ת.ב.ע שכונת יצחק שמיר // אמר - קוריאל אדריכלים
ת.ב.ע שכונת יצחק שמיר // אמר – קוריאל אדריכלים

איך תחדש מרקמים ותיקים?

"המטרה היא לעבות את המרקם הוותיק ולשוות לעיר מראה אורבני מתקדם. אם נבנה לגובה ונפתח שטחי מסחר, אז העיר תקבל צביון עירוני ותהפוך להיות בירת העמקים של המטרופולין. בשנים הקרובות צפויה בנייה בהיקפים חסרי תקדים. תוך עשר שנים נגיע ל 30 אלף תושבים. לאחרונה סיימנו את הכנת תוכנית המיתאר לשנת 2035, בתכנון אדריכלי של ענת פיק ושרי קלאוס והיא עברה להפקדה במחוזית".

המבנים הוותיקים יקרסו ברעידת אדמה, איך נערכים?

"בית שאן יושבת במרכז השבר הסורי אפריקני והתחזיות של מומחי הסיסמולוגיה הן אפוקליפטיות. הבעיה היא שתמ"א 38 איננה כדאית, היא נבחנה על ידי קבלנים ויזמים שבאים מהתחום וכולם קבעו שלא כדאי ליזם להשקיע בתמ"א38 בעיר. לעומת זאת, המדינה נכנסה לתחום וביצעה חיזוק מבנים, הכניסה יד לכיס ושמה 30 מיליון שקל על חיזוק 15 מבנים בארבע השנים האחרונות. לא הכל עבר חיזוק מלא אבל בוצעו שיפורי בטיחות בשני מתחמים, כולל שיפוץ. מתחם 800 למשל, כולל 5 מבנים שיתחילו לעבור חיזוק עוד שבועיים והעיר גייסה תקציבים לחיזוק מבנים גם במוסדות חינוך. אנחנו מחזקים כיום שני בתי ספר, תיכון אורט דתי ובממלכתי יסודי גלבוע. זה לא מספיק ולכן, אנחנו מקדמים כעת גם מתחמי פינוי בינוי".

האם קיימת היתכנות כלכלית לפינוי בינוי?

"הוצגה לי לאחרונה תוכנית לפינוי בינוי במתחם שכונת טירת צבי. התוכנית כוללת פינוי 330 יחידות דיור במבנים טרומיים שנבנו בתחילת שנות ה- 70 בעיר, שבמקומם ייבנו מתחמי מגורים של 2100 יחידות דיור. העיריה תומכת מאוד בפרויקט ואנחנו מתכוונים לקדם את זה בשיתוף הציבור. ההיתכנות היא גבוהה מאוד מאחר והמדיניות היא לפתח את ציר 90 והאינטרס של כולנו הוא לחדש את השכונות הוותיקות, לטפל במרקמים הישנים, בשיפור איכות הדיור והחיים של דיירי עמידר".

האם עמידר תומכת בתוכנית?

"יש לציין שמדובר במשפחות קשות יום שגרות בתנאי לא תנאים ויש צורך אחת ולתמיד לקחת מתחם בעיר ולשדרג אותו, כך שגם נגדיל את היצע המגורים וגם נחזק את הבסיס הכלכלי והחברתי. 35 אחוזי בניה בעיר הם עמידר ועמידר בהחלט תומכת בתוכנית. יש לנו בניינים שחלקם הגדול הם רוכשים והמועט עמידר, ולהפך. אין בניינים שהם רק עמידר".

איך יראה הציביון החדש של מתחמי פינוי בינוי?

"בנייה לגובה. אנחנו לא נבנה 19 קומות אבל 10 כן, אני מעודד ומקדם את זה. הבנייה לגובה כבר החלה, 2 בניינים של 10 קומות שווקו במלואם. עובדה. כמו כן, צריך להגדיל את תמהיל הדירות, שיהיו גם דירות קטנות יותר, בנייה בסטנדרט גבוה יותר, כולל בריכה, חניות ופיתוח כמו בכל עיר".

כרגע נראה שיזמים מתעניינים בעיקר באזור התעשייה

"גם בתחום התעשייה יש התפתחות ועשרות יזמים מתעניינים בפארק התעשיות צבאים, הצלחנו לשווק את כל הקרקעות בתוך הפארק (800 דונם) ולאחרונה ביקשנו הגדלה של עוד 1000 דונם. 42 יזמים מקדמים הקמת מפעלים בשלוחת צבאים. אין יותר קרקעות פנויות".

העברת שטחים מעמק המעיינות לבית שאן

האם בן שטרית מעודד יזמים להגיש תוכניות לבינוי פינוי? כן והוא קורא להם לבוא להשקיע בעיר: "אני קורא ליזמים, תעשיינים וכל מי שתחום הבנייה מעסיק אותו לבוא לבית שאן. היא הדבר הבא החדש", הוא אומר, "כל האזור הוא בעל פוטנציאל בלתי רגיל להתפתחות וצמיחה. קידמנו בוועדה גיאוגרפית של משרד הפנים, העברת שטחים ממועצת אזורית עמק המעיינות לבית שאן. שטחים חקלאים של הקיבוצים יעברו לתחום השיפוט של בית שאן, בתמורה לפיצויים למועצה. השטחים יופשרו לצרכי בנייה. אנחנו והמועצה נציג את התוכנית פה אחד ונבקש אישור להעברת השטחים מדרום מזרח לעיר ובכניסה המערבית לעיר. היום בית שאן משתרעת על פני 7500 דונם ויתווספו לה עם 200 עם אישור התוכנית", מסכם בן שטרית, כנראה האיש הכי אופטימי בבית שאן של 2017, שלא מוכן לוותר על החלום לראות את העיר עולה לגובה.

מי יהיו 70 המשפיעים לשנת 2023?

לקבלת עדכונים בוואטספ >>> לחצו כאן

שיתוף
תגיות:

כתבות שיכולות לעניין אותך

נשמח לדבר אתך
נגישות