banner
איציק סימון // צילום: דני שביט
איציק סימון // צילום: דני שביט

מדריך חובה: על מי חלה האחריות לבטח את מתקיני המזגנים?

כדאי לדעת: התקנת מזגנים היא עבודה מסוכנת ומורכבת, על אחת כמה וכמה בפרויקטים של תמ"א 38. על מי חלה חובת הביטוח, האם הפוליסה הפרטית מספיקה ומה יקרה ביום שאחרי מסירת הדירות? כל התשובות וההמלצות במדריך שלפניכם

תמונה: איציק סימון // צילום: דני שביט

מאת: איציק סימון, מנכ"ל איציק סימון סוכנות ביטוח

בתחילת אוקטובר 2019 זה קרה שוב, הפעם בקריית ביאליק. מתקין מזגנים בשנות ה-50 לחייו נפל מגובה חמש קומות ונהרג. האירוע הטראגי חלף ללא תשומת לב מיוחדת, אך עבורנו זהו זרקור חשוב נוסף שעלינו להפנות למלאכה זו, אשר רבים אינם מודעים לסיכונים הרבים הרובצים לפתחה. 

למה זה כל כך מסוכן?
התקנת מזגן בבית דירות הינה עבודה מסוכנת והסיבות לכך הן רבות, מגוונות, ולצערנו קטלניות. החל משימוש לקוי בסולם נע ונד, דרך הסתמכות על מדרך רעוע שעלול לקרוס תחת משקל המתקין ו/או משקל המזגן, וכלה במסתורי כביסה חסרי מעקות המתגלים כמלכודת מוות. 

המורכבות מתחדדת ביתר שאת לאור העובדה שרבים מטכנאי המזגנים הפועלים במגזר הפרטי בישראל הם אינם קבלנים אשר עובדים באתרי בנייה. מעטים מהם הינם בעלי ניסיון ו/או רקע מתאים לעבודה בגובה. בשילוב כל אלה, לפנינו מצב "מועד לפורענות". 

לפני מספר שנים הגישה חטיבת המזגנים באיגוד לשכות המסחר למשרד העבודה נייר עמדה המתייחס לנושא ובו נאמר במפורש כי "התקנת מזגנים הינה פעולה מורכבת שדורשת חיבור חשמל וצנרת גז של היחידה הפנימית ליחידה החיצונית במזגן, עבודה בגובה והתקנת מוצר כבד בגובה". הנה לפניכם – גם עבודה מורכבת, גם עבודה בגובה, וגם התקנת מוצר כבד בגובה. 

דברים אלה מקפלים בחובם משמעות דרמטית לכל אזרח במדינה המתכוון להתקין, להחליף או לתקן מזגן, בין אם במסגרת שיפוץ דירתו ובין אם לצורך טיפול נקודתי במיזוג. כמובן שהנושא רלבנטי עבור דיירי פרויקטים של תמ"א 38/1 אשר רבים מהם מרחיבים את השיפוץ, בין השאר עם התקנת מערכות מיזוג חדישות (באופן פרטי שלא במסגרת פרויקט התמא). 

כ-40% מתאונות העבודה הקטלניות באתרי הבנייה נגרמות כתוצאה מנפילה מגובה
ברשימה הקצרה הבאה ניגע בהיבטים מהותיים בנושא זה, אך לפני הכל – המספרים. על פי הנתונים הרשמיים של המוסד לביטוח הלאומי ומשרד העבודה, כ-58% מתאונות העבודה הקטלניות בישראל נגרמות באתרי בנייה, וכ-40% מתוכן מקורן בנפילה מגובה. כ-26% מהתאונות הללו אירעו בפרויקטים של תמ"א 38 או בשיפוצים למיניהם, ומחקרים נוספים מראים שכמעט 4% מכלל תאונות העבודה הקשות בישראל הן בתחום של מיזוג האוויר

אמור מעתה – דיירים המזמינים התקנת מזגן, הן במקביל לעבודות בפרויקט לשיפוץ ביתם והן לאחר מסירת הבניין המוגמר, חייבים להיות מודעים לסיכונים הכרוכים בעבודה זו, לרבות הסיכונים הבטיחותיים, המשפטיים והביטוחיים  הרובצים לפתחם. 

אחריות בעל הנכס כלפי מתקין המזגנים
בעלות או החזקה במקרקעין מקימה לפי פסיקת בתי המשפט חובת זהירות מושגית בין הבעלים לבין המבקרים בחצרו, לרבות בעלי מקצוע. במידה שבעל הדירה היה יכול לכאורה לצפות את הסיכון, והוא לא נקט באמצעים סבירים לשם מניעתו, חובת הזהירות הופכת ממושגית לקונקרטית. 

ברמה המשפטית, התקשרות עם מתקין מזגנים מציבה את המזמין בתור "מבצע הבנייה" וכפועל יוצא מכך מונחת לפתחו אחריות מוגברת בתחום הנזיקין. שנאמר, "על המחזיק ובעל השליטה והפיקוח במקרקעין מוטלת החובה לברר מי אמור לבצע את התיקון, מה הן הסכנות האורבות למתקין ואילו אמצעי הגנה ובטיחות ננקטו. הימנעות מעשיית האמור מלמד על אדישות המחזיק לגורל מבצע התיקון. אדישות שכמוה עשיית מעשה או הימנעות מעשיית מעשה אשר גרמו לאסון" (ת"א 1828/05, ההדגשות לא במקור). 

בעבר כבר כתבנו כאן אודות היבטים ביטוחיים בשיפוצים בתמ"א 38/1, ראשית, מבחינה משפטית, כאשר בעל דירה בפרויקט תמ"א 38/1 או בעל דירה בכלל, מתקשר עם קבלן פרטי, לצורך העניין מתקין מזגנים, הוא חשוף לאחריות לפיצוי במקרה של נזקי גוף (או רכוש) שייגרמו במהלך העבודות. שנית, ועל כך הרחבה מיד, פוליסת הביטוח הפרטית של הדייר (ביטוח דירה) איננה בהכרח מספיקה (אם בכלל היא קיימת). 

ביטוח הדירה הפרטי במקרה של תאונה
הסברה הרווחת בקרב בעלי דירות היא שביטוח הדירה הפרטי מכסה את נזקי הגוף של אנשי מקצוע המבקרים בנכסם. זהו המקום להדגיש כי גם אם יש לבעל הדירה פוליסת ביטוח פרטית, היא בדרך כלל עלולה שלא לכסות – במבנה הסטנדרטי והבסיסי שלה – עבודות קבלניות. 

אמנם לעתים הדיירים מסתמכים על הרחבות לעבודות שיפוץ בפוליסות ביטוח הדירה, אך ההרחבות הנ"ל אינן תמיד "מספקות מענה" ביום פקודה. 

על פי רוב מדובר על הרחבות ביטוח צד שלישי בסכום נמוך יחסית (500,000 שקלים עד מיליון שקלים במקרה ממש טוב), המעניקות רק כיסוי "רזה" בשל עבודות שיפוץ קלות המתבצעות במשך זמן מוגבל בלבד, עד שבועיים ימים. כיסוי מוגבל לכל הדעות. ונזכיר, אנו עוסקים כאן בסכנה להתרחשות תאונה קשה או קטלנית בעקבות נפילה מגובה. קרי, תביעות נזקי גוף שיכולות להאמיר לכדי מיליוני שקלים. ראו למשל את המקרה המצער של נפילת מתקין המזגנים בדירתו של איש התקשורת, רפי רשף, אשר הובילה להגשת תביעה בסך כ-5.8 מיליון שקלים. 

הסיטואציה הזו יוצרת חשיפה משמעותית עבור הקהל הפרטי, אשר איננו מכיר את הפוליסה, איננו בקיא בהשלכות השונות, וסביר להניח שכלל לא מודע לסכנות הרבות הרובצות לפתחם של מתקיני מזגנים. עם יד על הלב, כמה מהלקוחות שמזמינים התקנת מזגן מודעים לכך שהם מזמינים בעל מקצוע לביצוע פעולה מסובכת, מורכבת ומסוכנת? התשובה ברורה. 

זאת ועוד, להתקנת מזגנים סיכונים מיוחדים בפרויקטים של תמ"א 38. אלו פרויקטים אשר נעשים במבנים ישנים, שבדרך כלל אינם כוללים הכנות ראויות להתקנת מזגן חיצוני כדוגמת מדרך הולם, מעקות וכדומה. כך אירע במקרה המצער בקריית ביאליק, בו טכנאי מזגנים צנח למותו, וזאת משום שלא היה במקום מדרך ראוי להחזיקו בזמן ההתקנה. 

כיצד צריך לנהוג בעל הדירה הפרטי?
הפתרון הביטוחי מתחיל בראש ובראשונה במודעות. כל דייר או בעל דירה העורך שיפוץ בנכס בפרויקט תמ"א 38 או לאחר פרויקט כאמור, או בכלל דייר במבנה חדש או ישן  המבקש להתקין או לתקן מזגן, חייב להיות מודע לסיכון הרב שבעבודת מתקיני מזגנים. 

השלב הבא הוא "הקדמת תרופה למכה". למשל, בהתקשרות עם טכנאי מזגנים רצוי לבצע מבעוד מועד בדיקת בטיחות למבנה ו/או לדרוש ממתקין המזגנים לבצע בדיקה כאמור. כמו כן, מומלץ שלא לחסוך בעלויות, וככל שהתנאים מאפשרים זאת יש לדאוג שהעבודה תבוצע עם "מנוף סל". מחיר ההשכרה של מנוף סל איננו מן הגבוהים, והוא מגביר באופן משמעותי את הבטיחות בעבודה.

מעבר לכל אלה וברמה הביטוחית, על הדיירים לוודא כי הפוליסה שברשותם לביטוח הדירה כוללת הרחבה לגבי ביטוח דירה צד ג' עם כיסוי נאות (רצוי בסך 3-4 מיליון שקלים לפחות). מומלץ גם להטיל אחריות רבה ורחבה על מתקין המזגנים בחוזה הנערך עמו, ולקבוע ברמה החוזית שהאחריות לנושאי הבטיחות (בדיקתם והקפדתם) מונחת לפתחו. יש לכלול בחוזה ההתקשרות סעיפים ברורים בהם המתקין מאשר שהוא בדק את המקום, ומצא כי ניתן לבצע את העבודה בבטיחות מקסימלית. 

התקנת מזגן במסגרת שיפוץ דירה
ביצוע עבודות בנייה או שיפוץ כרוך בסיכונים רבים לעובדים הלוקחים חלק בביצועם, לספקים, לעוברי אורח, למבנים שכנים ולציבור הרחב בכלל ואף למזמינים עצמם.  אשר על כן ביצוע עבודות בנייה מחייב רכישת "ביטוח כל הסיכונים לעבודות קבלניות" בלי פשרות, וברמת כיסוי גבוהה התואמת את אופי הסיכונים. כבר דשנו ודנו לא מעט במאמרים שונים באתר "מגדילים", ובאתר האינטרנט של "איציק סימון – הסוכנות המובילה לביטוחי בניה", אודות ביצוע עבודות בניה ושיפוץ ללא ביטוח מתאים, והאחריות העצומה שעלולה ליפול על כתפי בני אדם או משפחות תמימות. 

התקנת מזגן לאחר מסירת המבנה? הכירו את פוליסת חבות המוצר
במידה שהתקנת המזגן נעשית לאחר מסירת המבנה, בתום פרויקט תמ"א 38, חשוב לדעת כי תיתכן אחריות מסוימת של היזם ו/או הקבלן המבצע, למרות שהם לכאורה "מחוץ לתמונה". זאת מכוח החבות המוטלת עליהם הן לפי חוק האחריות למוצרים פגומים, תש"ם-1980 (בניין מוגדר כ"מוצר" לפי חוק זה), והן לפי פקודת הנזיקין. 

בקליפת אגוז, המשמעות היא שבמידה שנגרמת למתקין המזגנים תאונה, אשר קשורה ללקות בבניין (כלומר, במוצר), ייתכן שגם היזם ו/או הקבלן המבצע יהיו אחראים. דוגמאות לכך יכולות להיות אי התקנה של מעקות בטיחות, מדרכים בלתי בטיחותיים וכדומה. 

ככל שהתביעה תוגש כנגד הדיירים, ויתברר שהסיבה לתאונה הייתה ליקוי בבניין כפי שנמסר על ידי היזם/הקבלן, ייתכן שחלק מן החבות לפיצוי המתקין תונח לפתחם של האחרונים. במידה שתהיה ליזם/לקבלן פוליסת ביטוח חבות מוצר תקפה במועד התאונה (שהייתה תקפה גם במועד המסירה), ייתכן שהם יוכלו להיעזר בה כדי להתמודד עם התביעה שתוגש כנגד כל אחד מהם.   

למדריכים נוספים

מי יהיו 70 המשפיעים לשנת 2023?

לקבלת עדכונים בוואטספ >>> לחצו כאן

שיתוף
תגיות:

כתבות שיכולות לעניין אותך

נשמח לדבר אתך
נגישות