banner
עו"ד צבי שוב // צילום: כפיר סיוון
עו"ד צבי שוב // צילום: כפיר סיוון

האם הותמ"ל עלולה לעשות טעויות שנצטרך לתת עליהן את הדעת בעתיד?

"אישור תוכנית סירקין על ידי הותמ"ל מנע עיכובים רבים, יחד עם זאת, השאלה היא האם החלטה לגבי תוכניות כוללניות בדיון אחד בלבד, לא תביא עימה טעויות שנצטרך לתת עליהם את הדעת בעתיד", עו"ד צבי שוב מנתח את היתרונות והחסרונות של הותמ"ל על רקע אישור התוכנית הכוללת כ- 8,500 יח"ד

תמונה: עו"ד צבי שוב // יחצ

עו"ד צבי שוב מומחה לתכנון ובניה, נדל"ן והתחדשות עירונית, התייחס לראשונה להחלטת הותמ"ל (הוועדה הארצית לתכנון ולבניה של מתחמים מועדפים לדיור) לאשר את תוכנית סירקין: "חלק מההחלטה של הותמ"ל אתמול לאשר את רובע סירקין, היא דוגמא להתנהלות רשויות התכנון בשנים האחרונות בכל הנוגע לקידום תוכניות הגדולות, שבין היתר מיועדות לייצר גם תשתיות ציבוריות לאותן יחידות דיור מתווספות.

קשה לראות איך תכנית כזו גדולה ומורכבת הייתה עוברת בתהליך הרגיל של ועדה מקומית, ועדה מחוזית וכו' בצורה מהירה כל כך. מדובר במתחם מורכב, בכמה שלבים, עם היקף של  8500 דירות (בשלב זה), תוך התחשבות בשכונות סמוכות והתמודדות עם התנגדויות רבות, הן מצד התושבים הגרים בסמוך, הן מצד בעלי הקרקעות והן מצד ארגונים ירוקים שהעלו טענות שונות, בין השאר בעניין הסרת עצים בתוך רובע סירקין". 

היתרון של הותמ"ל: הכל מתחיל ונגמר במקום אחד
שוב הסביר כי שלושה גורמים מרכזיים מעורבים בכל תהליך לקידום בניה על קרקע- בעל הקרקע, רשויות התכנון והרשויות המקומיות, ואמר כי הקושי הוא בדרך כלל לייצר את שיתוף הפעולה בין שלושת הגורמים שהאינטרסים שלהם לא תמיד חופפים.

"היתרון של אישור תוכניות בותמ"ל  הוא שהכל מתחיל ונגמר במקום אחד. תוכניות גדולות וגם תוכניות קטנות מאושרות  ללא עיכובים מיותרים", אמר שוב, "אין כמה שלבים של התנגדויות ולא צריך לאשר תכנית בכמה שלבים כמו האלטרנטיבה, כאשר תכנית מתחילה בוועדה המקומית ולאחר מכן כל התהליך צריך כמעט להתחיל מחדש בוועדה המחוזית".

שוב נגע ביתרונות ובחסרונות של אישור תוכניות בותמ"ל. כך הוא ציין לחיוב כי: "השיטה הזו היא מצד אחד מיטיבה עם התכנון, שכן אנו כאמור נמצאים במצב של מחסור משמעותי בהתחלות בניה אל מול ריבוי האוכלוסין הטבעי ופערים של היצע וביקוש, שרק הולכים וגדלים ומשפיעים באופן ישיר על מחירי הדירות הגבוהים, בכל הארץ". מצד שני, אמר שוב כי: "בשיטה זו עלולים להיפגע קשה בעלי הקרקעות שלא ישימו לב בזמן ויגלו מאוחר מידי שהקרקע שלהם עברה שינויי ייעוד או נתפסה עליה חזקה לפני שהם הספיקו להגיב".

אישור סירקין בותמ"ל: פחות עיכובים באישור, לצד יותר שאלות לעתיד
"במקרה של החלטת הותמ"ל ואישור רובע סירקין אתמול, הוא מבטא באופן ברור את המדיניות הנוכחית שמטרתה לייצר כמה שפחות עיכובים וכמה שיותר פתרונות ליישום תוכניות הכוללות פתוח ותכנון שכונות, מחלפים ותשתיות באזורי ביקוש", אמר שוב, "לא במקרה הקרקעות הפרטיות מופקעות ובעליהן מקבלים פיצויים , בעוד המדינה מקבלת (או יותר נכון לוקחת לעצמה) את זכויות הבנייה ובעלי קרקעות פרטיים צריכים להיות ערים לכך ולהיערך בהתאם. כשתוכנית עוברת דרך הוועדה המקומית ואחר כך המחוזית, לבעל הקרקע יש יותר זמן להגיב, להתנגד ולדרוש את הפיצויים  המגיעים לו בגין הפקעת הקרקע, שלעיתים קרובות היא חלק מהתהליך בדרך לאישור תכנית מגורים. כעת, כשהותמ"ל הפך להיות נוכח בחיינו, ולאחרונה החל לאשר יותר ויותר תכניות של פינוי בינוי, בעיקר גדולות, צריכים בעלי קרקעות להיות ערניים הרבה יותר ולפנות לגורמי מקצוע – עורכי דין, ושמאים שיוכלו לסייע להם למצות את הזכויות שלהם מול רשויות התכנון והרשויות המקומיות. רק באופן כזה לא יפגעו מתהליכי הפקעת הקרקעות שלהם וידעו לתבוע את הפיצויים המתאימים בזמן הנכון. הותמ"ל אכן מצמצם זמן ודיונים של שנים ומביא אותם לכלל התכנות. השאלה היא האם דיון והחלטה לגבי תוכניות כוללניות בדיון אחד בלבד, לא יביא עימו טעויות שנצטרך לתת עליהם את הדעת בעתיד".

מי יהיו 70 המשפיעים לשנת 2023?

לקבלת עדכונים בוואטספ >>> לחצו כאן

שיתוף
תגיות:

כתבות שיכולות לעניין אותך

נשמח לדבר אתך
נגישות