banner
ראש עיריית ראשל"צ, מר דב צור // באדיבות דוברות העירייה
ראש עיריית ראשל"צ, מר דב צור // באדיבות דוברות העירייה

למה דב צור כועס על המתנגדים לתוכנית לפיזור זכויות הבינוי של התמ"א ברחבי העיר?

"כבר תשע שנים אני בוועדה המחוזית ועוד לא ראיתי קבלת פנים כזו אוהדת לתוכנית. כולם רואים בה פריצת דרך", דב צור, ראש עיריית ראשל"צ, מוביל תוכנית מהפכנית להתחדשות עירונית

לאחר תשע שנות כהונה, ראש העיר ראשון לציון, דב צור, ניצב בפני אחד הפרויקטים המשמעותיים ביותר של חייו הציבוריים, הפיכת פניה של שכונת רמת אליהו ושדרוג משמעותי של חיי תושביה. התוכנית הייחודית שלו מציגה מודל חדשני לפרויקטים בהתחדשות עירונית, כאשר היזמים שיזכו במכרזים יקבלו אפשרות לבנות באזורים שונים ברחבי העיר את יתרת הדירות בפרויקטים שלהם- ולאו דווקא בשכונה עצמה. בריאיון ל"מגדילים" אומר צור: "יש לנו תוכנית מתאר ויש לנו כללים שקבענו איך אנחנו עושים התחדשות עירונית. הכלל העיקרי הוא שאנחנו עושים פינוי בינוי רק בבנייני רכבת. בשכונת רמת אליהו יש לנו 2,600 יחידות דיור ועוד 400 יחידות דיור שהן בתמ"א 38 ויש לנו עוד קבוצה של בתים במקומות מסוימים בעיר של בנייני רכבת ברחוב ירושלים בשיכון המזרח ובנחלת. לא יהיה פינוי בינוי בכל רחבי העיר כמו שאולי אנשים דמיינו כי זו תוספת בלתי נתפסת של יחידות דיור".

ברמת אליהו התושבים רואים את האור בקצה המנהרה?
"העובדה היא שלמעלה מ -700 בתי אב מתוך 1,500 שהספקנו לפגוש, כבר חתמו על הנכונות שלהם לעבור למקומות אחרים בעיר. ל – 60 ומשהו הראשונים יש מכרז לקרקע שלהם ולדירות שלהם ויש יזמים שאוטוטו יגישו הצעה למכרז ויגידו אנחנו בונים ל -60 הראשונים שחתמו. אני יכול להגיד לך שיש התלהבות אדירה בוועדה המחוזית מהתוכנית שהצגנו. אני לא נתקלתי בדבר כזה. כבר תשע שנים שאני שם ולא ראיתי קבלת פנים כזו אוהדת לתוכנית. כולם רואים בה פריצת דרך תכנונית בלתי רגילה. אני חושב שכאשר הדבר הזה ייצא לדרך, אי אפשר יהיה לעצור אותו והוא יעשה שינוי גדול. אני לא יודע אם זה יצליח ב- 80 אחוז או במאה אחוז. אני חושב שזו דרמה ושזה ישנה את הפנים של השכונה מהקצה אל הקצה".

לאחרונה הוגשו עררים נגד פרויקטים של תמ"א 38, נראה כי הנושא סבוך מבחינה משפטית
"מה שקרה זה שניצלו טעות מסוימת שנעשתה קודם תקופתי בתכנון של תוכנית רצ 106/1 ובאישור שלה בוועדה המחוזית. נעשתה טעות שלצערי שבמשך עשר שנים אף אחד לא שם לב אליה ומישהו עלה על הטעות הזו וגרם נזק בלתי רגיל לאלפי תושבים בראשון לציון. למה שתושב ימנע מהשכן ממולו את האפשרות לקבל חיים בטוחים, כשהוא עצמו גר בבניין שנבנה בתמ"א 38. השכנים אומרים למשל ש'אין מספיק חניות ברחוב' אבל כשאתה גר בבניין שיצר חלק משמעותי מהחניות ברחוב, מה אתה מנסה להגיד לצד השני? כשבאים אנשים ודואגים למה יקרה ברחוב שלהם אנחנו אומרים שזה נכון, תמ"א מייצרת בעיות אבל יש בחירה בין חיים ובין לא לחיות וזו לא שאלה של איכות החיים. האיכות תיפגע אבל יהיה בטוח יותר לחיות. מנסים להוליך מהלך שאין לו תקדים בארץ על ידי פריסה של הדירות שיקבל היזם בחלקים אחרים בעיר. תוכנית מרחיקת לכת. אני מקווה שנצליח להתגבר על המשוכה הזו ואם לא, נבטל את התוכנית שיצרה את הבעיה. אני בטוח שתוך חודשים העניין יוסדר לכאן או לכאן וזה רק עיכוב מאוד מעצבן של כמה חודשים. אנחנו מבטיחים לתושבים להפוך כל אבן למצוא פתרון לקדם את תמ"א 38".

ראש העירייה על רקע תוכנית בינוי פינוי בינוי רמת אליהו // באדיבות דוברות עיריית ראשל"צ
ראש העירייה על רקע תוכנית בינוי פינוי בינוי רמת אליהו // באדיבות דוברות עיריית ראשל"צ

איך עושים את זה?
"יזמנו תוכנית שנקראת 106/5 וממש עכשיו אני חוזר מישיבה עם היועץ המשפטי לממשלה, אני חושב שיש תקווה לקבל פתרון משפטי לאישור של התוכנית הזו. אם התוכנית הזו תאושר, פתחנו פתח שמסיר את הבעיות שעשו לנו הערעורים המשפטיים האחרונים. התוכנית לא נולדה מהעררים האלו היא התחילה עוד קודם. היא גם נותנת פתרון לבעיה של העררים אבל גם נותנת את הפתרון הקלאסי, שאומר יש לנו יכולות להיות פוטנציאל של 15,000 יחידות דיור של תמ"א 38 והן לא יכולות להיות רק במרכז העיר. נשתק את מרכז העיר ולא נוכל לאשר תמ"א 38. בעצם אנחנו מניידים חלק מהדירות לאזורים היותר מרווחים של העיר שעוד לא נבנו, ושאני יודע לבנות בהם עוד בתי ספר וגני ילדים וכן הלאה. בדרך הזו אתה גם מאפשר יישום של התמ"א וגם מקל עליה מאוד. כי איפה הקשיים בתמ"א? אין חניות, אין מקום לדחוף את המעלית, בעוד שכשאני עושה את הניוד אפשר באופן תיאורטי, במקום להוסיף דירה אחת באותו מקום, תמורת חיזוק של הבניין, אתה מקבל את הדירות הנוספות במקום אחר בעיר. אתה לא מכביד על התנועה, על החינוך, אתה לא צריך לייצר גני ילדים נוספים או בתי ספר. התוכנית עושה מעשה מצוין. צריך להבין שתמ"א היא תוכנית מתאר ארצית, אבל תמ"א היא לא תוכנית, היא חוק. זו הנחתה שהנחיתו על כל הערים ואמרו להם בלי תכנון, בלי להגיד איפה תבנו את מבני הציבור, מה יהיה מצב התנועה- תבנו. למה אנחנו עושים את צריפין? אנחנו מתכננים את כל זה. בתמ"א אומרים לך 'אדוני, טראח אנחנו מפילים לך כמות של יחידות דיור, תפתור את הבעיה'. איך אני אפתור? אני יכול להרחיב את רחוב הורוביץ? זה רחוב נתון. מוסיפים לך עוד 60 אחוז דירות. מאיפה הגימנסיה תקבל כמות ילדים נוספת מעבר ממה שהיא יכולה לקבל?".

ובכל זאת אתה די כועס על התנגדויות התושבים
"אני חושב שזה רוע לב צרוף ללכת ולעצור את המהלך של התמ"א בעיר. אני חושב שהשיקולים הם לא ענייניים. צריכים לעשות תמ"א במובן הזה של חיזוק הבתים ויש לי פתרון מסוים איך אני עושה את זה בלי להעמיס עומס לא פרופורציונאלי על מרכז העיר. האנשים שמתנגדים רצו לעצור את תמ"א38 בראשון. בן אדם יכול להגיד אני מתנגד לבית מולי, אבל כשאותו בן אדם מתנגד לבתים בעשרה מקומות שונים בעיר, אז בוא, כבר לא מדובר בהתנגדות שנוגעת אליו, זה משהו רחב יותר של גורם שמנסה לחבל. אותם אנשים, אותם עורכי דין מתנגדים לכל אחת מהתוכניות. זה לא התנגדות לפגיעה באיכות חיים שלהם. זה משהו אחר. אין לי ספק שזה לא נובע ממניעים טהורים. אני אומר, אתם לא רוצים שיהיה צפוף אצלכם? הנה אני עושה חיזוק בלי לפגוע בכם. אם הם יתנגדו גם הפעם אני חושב שההתנגדות שלהם תיזרק. כל גורמי התכנון אומרים שה-106/5 היא תוכנית מצוינת".

מפגש תושבים בנושא פינוי בינוי רמת אליהו // באדיבות דוברות העירייה
מפגש תושבים בנושא פינוי בינוי רמת אליהו // באדיבות דוברות העירייה

כראש עיר של אחת הערים הגדולות במדינה, מדוע לדעתך פרויקטים של התחדשות עירונית אורכים זמן רב כל כך?
"פרויקטים של פינוי בינוי זה ניתוח לב פתוח כשהחולה ער, ולא הספיקו להכניס אותו לחדר הניתוח, הוא עוד במיון. אני עושה את זה ברקמה חיה. עצם הפעולה של הריסה ובנייה היא דבר קשה ואני עושה את זה כשהבן אדם שם. לא סיפקתי לו דירה חדשה, אני אומר לו 'אתה לא תהיה פה, תשנה את שגרת החיים שלך, התרגלת למשהו מסוים אתה עכשיו תגור במגדל, תשלם אחרת לוועד, תהיה לך מעלית'. יהיו גם יתרונות, רמת אליהו למשל תהיה עולם אחר. סביבה אורבנית שונה לגמרי, כאילו לעבור מכפר למנהטן עם יתרונות וחסרונות. לכן זה כל כך קשה, כי ההשפעה על הסביבה היא דרמטית. הצומת של יהודה הלוי גבעתי, ידעה להכיל 200 יחידות דיור יותר מהשכונה ליד. בתום הפרויקט יהיו שם עוד 1,200 יחידות עם הרכבים שלהם שם. ולא רק זה, אלא גם הרכב האוכלוסייה יהיה כזה שיהיו לו יותר רכבים. העולם משתנה. ניתוח מאוד קשה קשה אורבנית, אתה בא למרקם קיים ועושה שינוי זה שינוי דרמטי. מה שיפה בפרויקט שלנו בנחלת הוא הוצאת המסגרת החוצה. אתה קורע אנשים מהרקע החברתי שלהם וחלקם יעשו זאת בשמחה, כי הם רוצים לעזוב את רמת אליהו, ואומר להם תעברו לסביבה אחרת, לחברה אחרת, הרגלים אחרים. כל העולם משתנה, מטבע העולם פרויקטים של פינוי בינוי מורכבים. בישראל התנאים אחרים. מישהו אחד בבניין עוצר את הפרויקט. בגלל ההוא בקומה הרביעית שלא מרוצה שהוא לא קיבל את הפנטהאוז, כל הבניין של 16 דירות עומד. מה תעשה? קשה לעיר להכיל אותם, קשה ליזם לבצע אותם. המדיניות שלי היא לאשר פרויקטים של התחדשות עירונית באופן נחרץ וחד משמעי, אנחנו רק רוצים לעשות את זה בשכל".

בידקו מי הם הטובים ביותר בהתחדשות העירונית בישראל

קורס מבוא להתחדשות עירונית – לפרטים ליחצו כאן

לקבלת עדכונים בוואטספ >>> לחצו כאן

שיתוף
תגיות:

כתבות שיכולות לעניין אותך

נשמח לדבר אתך
נגישות