מי תוקע?

הלמ"ס: רק 4% מכלל הדירות נבנו בפינוי בינוי. ניר שמול, מנכ"ל החברה לפיתוח והתחדשות עירונית : "חוסר הבנה של בעלי הדירות"

כרמלה קופר 29.08.2017

בעקבות פרסום נתוני הלשכה המרכזית לסטטיסטיקה (הלמ"ס), לפיהם 4%  בלבד מתוך כלל הדירות שבנייתן התחילה בשנת 2016, נבנו במסגרת פרויקטים של פינוי־בינוי , אומר מנכ"ל החברה לפיתוח והתחדשות עירונית, ניר שמול כי הדיירים מהווים את החסם המרכזי: "כניסת יזמים וחברות מנהלות לתחום ההתחדשות העירונית עולה מדי שנה. חסמים הרבים שחווה יזם או חברה מנהלת בקידום התחום מגיע לא רק מצד הרשויות, מאות פרויקטים תקועים עקב חוסר הסכמה וחוסר הבנה של בעלי הדירות לחתום".

מדובר בכ- 2,263 דירות, מתוך 53,239 דירות שבנייתן התחילה אשתקד. למרות הצהרות המדינה, כי היא מבקשת להגדיל משמעותית את שיעורם של פרויקטים אלה מתוך כלל הבנייה בישראל, הצעד המרכזי שחוקקה לצורך ביצוע המהלך, הקמת רשות להתחדשות עירונית, אינו מיושם ואף טרם מונה ראש לרשות.

שמול: "בשנה האחרונה קודמנו מספר הצעות חוק, ביניהן חוק פינוי בינוי, חוק המאכרים, פינוי דייר סרבן וחוק הרשות להתחדשות עירונית. חוק הרשות להתחדשות עירונית קם במטרה לתת מנעה לחסמים המונעים קידום תכניות של התחדשות עירונית והקלה על הפרוצדורה בתחום. אבן דרך משמעותית הינה ועדה עצמאית מיוחדת שקיבלו בין היתר העיר" הרצליה, תל אביב, נתניה וערים נוספות. אך מה בעניין החסם האנושי? ההסברה לבעלי הדירות היא מינורית וכמעט בלתי מורגשת. בכנסים שמקיימת החברה לפיתוח והתחדשות עירונית מוצאת עצמה פעמים רבות כגוף המעלה את המועדות לתחום. אנו מעודדים את קידום ההסברה בתחום והקמת ממונה לפניות בעלי דירות בכל עיר, אשר ייתן מענה לתושבים בעירו. בעלי הדירות חוששים לא רק מהתהליך עצמו, אלא מהיום שבו יכנסו לדירה החדשה, תשלומים של ארנונה, חברות ניהול וכדומה.

ניר שמול // יח"צ
ניר שמול // יח"צ

"תהליכים מסוג פינוי בינוי מוערכים ב 4-7 שנים עד למימוש הפרויקט, ולכן טרם ניתן לראות את התוצרים מבחינת בקשות להיתר בניה וביצוע בשטח, אנו סבורים כי החקיקה בנושא וקידום גופים אשר יתנו מענה לבעלי הדירות מצד הרשויות עשוי להביא לפריצת דרך בתחום ולהביא לפיתרון למצוקת הדיור שאנו חווים בשנים האחרונות".

אמון היא מילת המפתח

שמול אומר כי אנשי מקצוע צריכים לזכור  שבעל הדירה לא מכיר את התהליך: "הוא לא חי את התחום יום יום.אני ממליץ לעדכן את בעלי הדירות לאורך כל הדרך. לעיתים אנחנו שקועים בתהליך ושוכחים מי 'שלח' אותנו. יש לגלות סבלנות לאורך כל הדרך ובעיקר ברגעי משבר. צריך לזכור שיש שם מישהו בצד השני, ולהשקיע בהקשבה ובבניית התהליך מולו, רק כך התוצאה תבוא, עם הזמן וההתמדה. יצירת אמון הן מילות המפתח".

שיתוף

כתבות שיכולות לעניין אותך

נשמח לדבר אתך
נגישות