איציק סימון // צילום: דני שביט
איציק סימון // צילום: דני שביט

המיוחד, השונה והחשוב לדעת כשמגבשים פוליסת ביטוח לפרויקט מסוג תמ"א 38-2.

 

איציק סימון 25.09.2017

בניגוד לפרויקט תמ"א 38-1 שעוסק בחיזוק מבנה קיים ואשר ייחודו המרכזי הוא שילוב מגורי דיירים  ועבודות באתר הבנייה בו זמנית, בפרויקט מסוג תמ"א 38-2 הבניין מיועד להריסה ובנייה מחדש ללא נוכחות הדיירים באתר הבניה. אם כך – מה כל כך מיוחד בפרויקט תמ"א 38-2? ומדוע צריך פוליסת ביטוח מיוחדת במקום להסתפק בפוליסת ביטוח עבודות קבלניות סטנדרטית?

בניגוד למרבית  ביטוחי ההתחדשות העירונית, תמ"א 38-2 מצטייר לכאורה כפרויקט 'פשוט' של בניה רגילה, ומתוקף כך, גם פוליסת הביטוח לפרויקט אמורה לכאורה להיות פוליסה 'פשוטה' בדומה לפוליסות ביטוח קבלנים רבות אחרות. כאן אני חייב לשים דגש על שני משפטים:  "…לכאורה פרויקט 'פשוט' של בניה…" ו "…לכאורה פוליסת ביטוח 'פשוטה'…"

אתייחס בראשונה למונח 'פוליסה רגילה' במובן הכללי של הנושא
לכל פרויקט בניה – בתחום ההתחדשות העירונית, בבניה הפרטית או הציבורית – יש את המיוחד שבו, את הסיכונים הטמונים לאורך תהליך ושלבי הקמתו, את הציוד הנדרש לבנייתו, את המפרטים כמו גם את אמצעי המיגון ותקנות הבטיחות שיש לקיים במיוחד בו. מתוקף כך, כדי ליהנות מכיסוי ביטוחי אופטימלי, לכל פרויקט בנייה יש לגבש את הפוליסה המתאימה במיוחד לו. ובוודאי שאין להסתפק בפוליסות סטנדרטיות שאינן משקללות את המאפיינים המיוחדים של הפרויקט וכפועל יוצא מספקות כיסוי ביטוחי חלקי בלבד ומעמידות את היזם או הקבלן בעמדת סיכון גבוהה שעלולה להיות יקרה.

ולגבי תפיסת פרויקט תמ"א 38-2 כפרויקט בניה פשוט או רגיל

ככל שנבחן את הסוגיה כך יתברר  עד כמה תמ"א 38-2 הוא פרויקט מיוחד, שונה מאחיו בני משפחת ההתחדשות העירונית וכמה קריטי הוא שלב גיבוש הפוליסה, התאמתה לכל פרויקט בנפרד – ובשורה התחתונה – היקף היריעה הביטוחית וההגנה מפני תביעות יקרות.

הריסת המבנה
אפתח בסייג. אם המבנה המיועד להריסה מבודד מסביבת מבנים סמוכים או מרוחק מהכרך הסואן – אזי הסיכונים עשויים להיות רגילים. אבל, במרבית המקרים מתקיים הפרויקט בסביבה עירונית צפופה ויש לכך משמעויות קריטיות לעניין הסיכונים ולהיקף הכיסוי הביטוחי הנדרש. כך, הריסת המבנה כרוכה בסיכון לנזקים למבנים  סמוכים, על אחת כמה וכמה כאשר מדובר במבנים בעלי קירות משותפים המחוברים אחד לשני. אלה, רק מגבירים את רמת הסיכון לקרות אירוע ביטוחי. 

מורכבות הפרויקט
כך לדוגמא, הובלת ושינוע ציוד מכני כבד ומיקומו באתר הבניה (עגורן… מחפר…) מהווים פתח לאין ספור סיכונים בדרך אל האתר ובו עצמו.  הצורך בסגירת צירי תנועה, פגיעה אפשרית בגשרים או מבנים לאורך ציר התנועה, סיכון עוברי אורח בכלל ודיירי מבנים סמוכים בפרט – כל אלה ועוד – דורשים התייחסות ביטוחית בכמה רבדים: אמצעי מיגון נדרשים, פיקוח תעבורה, התייחסות לפעילות בתי העסק השכנים לאתר… כאמור, הכל בהתאם לאפיון הפרויקט.

הצורך בפתרונות הנדסיים
פרויקט תמ"א 38-2  מחייב בד"כ את היזם  לספק לכל דייר חניה, מה שמצריך לעיתים פתרונות הנדסיים כמו חפירת מרתפי חנייה ו/או בורות עמוקים למכפילי חנייה. חפירות כאלה יכולות לפגוע במבנים סמוכים, כתוצאה מהחלשת תמך הקרקע או  ניזקי ויברציה

ואף לפגוע בתשתיות עירוניות  – נתונים שמצריכים הראוי כיסוי ביטוחי הולם בהתאם.

והרשימה עוד ארוכה…
פריצת מי תהום בגלל חפירת עומק…לוחות זמנים ותקורות… בלתי צפויים… הנקודה ברורה. אין פרויקט בניה אחד דומה למשנהו וכפועל יוצא לא יכולה פוליסת ביטוח של פרויקט תמ"א 38-2 אחד לתת את הכיסוי הביטוחי הנדרש לפרויקט תמא 38-2 אחר.

ולסיום, כמה כללי ברזל בבואך לרכוש פוליסת ביטוח תמ"א 38-2

  1. בניית פוליסת ביטוח בענף הבניה היא תהליך מורכב ומסובך. עדיף תמיד להפקיד את המלאכה בידי סוכן ביטוח שזו התמחותו.
  2. לא להתפתות לרכוש פוליסות סטנדרטיות או כברירת מחדל פוליסות שגובשו ע"י חברת הביטוח. אף אחת מהפוליסות האלה לא מעניקה לך את הכיסוי הביטוחי הדרוש.
  3. לעשות שיעורי בית. לבצע סקר סיכונים, סקר תיעוד מבנים סמוכים או כל איסוף מידע אחר שגם חברת הביטוח היתה עושה או מבקשת לדעת בבואה לקבוע את התנאים, ההסתייגויות והדרישות שיש להכיל, לראייתה, פוליסה.
  4. לבחון את הנתונים שנאספו בבדיקות השונות ולגבש פתרונות מקובלים על חברת הביטוח לצורך הנפקת פוליסה עם מקסימום כיסוי ביטוחי והגנה אופטימלית.
  5. בשורה התחתונה, חברת הביטוח מעוניינת למכור פוליסות. מכאן – הכל פתוח למשא ומתן. יישום כללי הברזל שמניתי יהווה בעבורך כרוח גבית במיוחד אם לצידך סוכן שביטוחי ענף הבניה זו התמחותו.

למידע נוסף, שאלה, הבהרה, צורך להתייעץ אני זמין לתת

לך את המענה המקצועי והאיכותי ביותר.

למידע נוסף על ביטוחי תמ"א 38-2 והתחדשות עירונית הקלק כאן

ברכות לשנה טובה ובטוחה
שלך, איציק סימון

שיתוף

כתבות שיכולות לעניין אותך

נשמח לדבר אתך
נגישות