אלי אביסרור: "מי שרוצה לרכוש דירה במרכז – שיממן את זה בעצמו"
יו"ר ארגון הקבלנים בנגב: "המדינה השקיעה 30 מיליארד שקל בפרויקטים במרכז הארץ ורק כ-2 מיליארד בנגב. זה לא צדק חברתי – זה עיוות לאומי"
יו"ר ארגון הקבלנים בנגב: "המדינה השקיעה 30 מיליארד שקל בפרויקטים במרכז הארץ ורק כ-2 מיליארד בנגב. זה לא צדק חברתי – זה עיוות לאומי"
"בלי תנופת תשתיות, החזרת הטבות המס והבאת עובדים לענף, הנגב לא יפרוץ קדימה – המדינה חייבת להתעורר", כך פתח יו"ר ארגון הקבלנים בנגב ומ"מ נשיא התאחדות בוני הארץ, אלי אביסרור את המפגש המקצועי השנתי של הארגון שהתקיים בבאר שבע.
אביסרור הציג תמונת מצב קשה בענף וקרא לממשלה לפעול בדחיפות בכל הנוגע לעידוד מגורים ופיתוח כלכלי בדרום, וקרא לשינוי כיוון תקציבי מהותי. לדבריו: "המדינה השקיעה 30 מיליארד שקל בפרויקטים במרכז הארץ ורק כ-2 מיליארד בנגב. זה לא צדק חברתי – זה עיוות לאומי. מי שרוצה לרכוש דירה במרכז – שיממן את זה בעצמו. המדינה צריכה להפנות את המשאבים לפריפריה, ולעודד זוגות צעירים לגור בנגב, שם ניתן להציע דירות איכותיות, גדולות, ובמחיר הגיוני."
עוד הוא הוסיף כי לצד שינוי התכנית, על הממשלה לפעול להחזרת הטבות המס לבאר שבע: "זהו צעד קריטי שבלעדיו לא תתאפשר צמיחה אמיתית בדרום. ההיסטוריה הוכיחה שהקלות מס מובילות לצמיחה. כל עיכוב הוא פגיעה ישירה ביכולת למשוך אוכלוסייה חזקה ועסקים חדשים לנגב. זו לא פריבילגיה – זו השקעה כלכלית נבונה ואינטרס לאומי."
במבט רחב יותר על ענף הבנייה כולו, תקף אביסרור את שיטת שיווק הקרקעות הנהוגה כיום ברשות מקרקעי ישראל : "המנהל הפך לספק הקרקעות הבלעדי של המדינה – ובמקום לייצר תחרות והוזלה, הוא משווק קרקעות במחירי שיא שמזינים את עליית מחירי הדירות. אם המדינה לא תשנה את השיטה, לעולם לא נצליח להגיע לפתרון אמיתי במשבר הדיור."
עוד בכנס, התריע אביסרור מפני חוסר השקעה מתמשך בתשתיות הדרום, וציין כי הנסיעה מבאר שבע לתל אביב ברכבת אורכת למעלה משעה ורבע – בעוד שאין כל תכנון לרכבת מהירה. גם כביש 6, לדבריו, כבר מזמן אינו ראוי לשם "כביש מהיר" ומספק חוויית נסיעה איטית, עמוסה ומסוכנת: "באר שבע היא מטרופולין שמשרת מעל 700 אלף תושבי הנגב – אבל התשתיות מתנהלות כאילו מדובר בעיירת ספר. אי אפשר לצפות לצמיחה בלי תנועה".
ראש העיר באר שבע, רוביק דנילוביץ', אמר כי: "הזמן בעוכרינו ויש לא מעט סוגיות לטפל בהן. אם רוצים נגב חזק עלינו להסדיר קודם כל את ההתיישבות הבדואית בנגב, כמו גם חייבים לתעדף את קו הרכבת באר שבע -תל אביב. ברגע שנסיעה למרכז תימשך חצי שעה כך יבוטל המושג פריפריה". עוד התייחס דנילוביץ' בדבריו גם להחלטה בנוגע להקמת שדה התעופה בנבטים ואמר: "אני מבין את הקשיים, אבל תפקידו של משרד הביטחון הוא לא להטיל וטו אלא להגיד – אלו המחירים שאנחנו נצטרך לשלם וכך קובעי המדיניות יוכלו לקבל החלטה. אנו שני עשורים מדברים סביב נושא זה ולא מתקבלות החלטות".
שרת התחבורה, מירי רגב התייחסה לדברים ואמרה: "עלינו להפוך את באר שבע למטרופולין חי, נושם ובועט והנגב חייב להיות מוביל בתחום התחבורה. אחד הנושאים שאני מובילה הינו קידום רכבת מקרית שמונה ועד אילת שתשנה את המציאות, תוריד את יוקר המחיה וכמובן תשפר את הנגישות לתושבים".
בנוגע להקמת שדה התעופה בנבטים אמרה רגב כי: "מדינת ישראל זקוקה לעוד שני שדות תעופה. נבטים הוא שדה התעופה הראשון שצריך להקים וכולי תקווה שבחודש הקרוב תתקבל ההחלטה". באשר להטבות המס לעיר ב"ש ולנגב בכלל אמרה השרה רגב: "אין ספק שהטבות המס הן התמריץ המשמעותי לחיזוק הנגב ומטרופולין באר שבע. ראשי הרשויות צריכים להתאגד ולפנות יחד אל רוה"מ, שר האוצר סמוטריץ' ושרי הממשלה. אני מוכנה להירתם למשימה זו באופן מלא".
רוני בריק, נשיא התאחדות הקבלנים בוני הארץ, התייחס בדבריו למשבר בענף הבנייה ואמר: "הענף שלנו הוא עמוד השדרה של מדינת ישראל. זו תקופה קשה, אך באתי לתפקיד בתחושת אחריות ומחויבות. דווקא עכשיו יש לנו הזדמנות היסטורית לשנות. המדינה צריכה להפוך את הפריפריה בצפון ובדרום לאזורי משיכה לצעירים – לא עוד רכבות למרכז, אלא תיכנון שכונות עם חינוך, בריאות, תעסוקה ותרבות. לנו, כענף, יש הזדמנות לקדם מעבר לבנייה מתועשת וטכנולוגית."
לקבלת עדכונים בוואטספ >>> לחצו כאן