banner
מושב הדיירים בכנס "ישראל מתחדשת" // תמונת ארכיון
מושב הדיירים בכנס "ישראל מתחדשת" // תמונת ארכיון

שווה במיוחד לדעת: מהן דרישות הציבור החרדי בפרויקטיי פינוי בינוי?

למה מעלית שבת היא בגדר "עובדין דחול", מה הם הפתרונות ועד כמה הרבנים תומכים בהתחדשות העירונית? כרמלה קופר, עורכת "מגדילים" עם כל מה שחייבים לדעת כדי לקדם פרויקטים במגזר החרדי – מיוחד לרגל הכנס השנתי, שיתקיים ב-27.7 במלון רמדה, ירושלים

אתר החדשות הארצי "מגדילים" יקיים השנה את הכנס השנתי "ישראל מתחדשת" בתאריך 27.7.22, במלון רמדה בירושלים, במטרה לייצר תוכן מקצועי איכותי עבור בעלי עניין בתחום ההתחדשות העירונית. הכנס יתקיים בשני מושבים, מושב בוקר לקהל המקצועי ומושב אחר הצהריים לדיירים, תושבי העיר, בהם קהילת הציבור החרדי של הבירה, אשר יקבלו כולם כלים ותשובות לקראת קידום פרויקטים. בכנס ישתתפו בין היתר, ראשי ערים ובהם ראש העיר ירושלים, משה לאון, אשר ידוע כמי שתומך בהתחדשות העירונית. אלא שהעבודה עם הקהילה החרדית בעיר, מצריכה הרבה יותר מתמיכת העירייה – היא מצריכה ידע בסיסי אודות סוגיות שמעסיקות את החברה החרדית ומהוות חסם לקידום פרויקטים.  

כרמלה קופר // צילום: דרור סיתהכל
כרמלה קופר // צילום: דרור סיתהכל

"בעוד במגזר הכללי נוטים להתייחס לאיכות ומפרט הדירות החדשות ובעיקר לתמורות (תוספת שטח, שיפור מיקום וכו') – הרי שבמגזר החרדי מודאגים מסוגיות הלכתיות ומהשפעת ההתחדשות העירונית על אורח החיים", מסבירה כרמלה קופר, עורכת ראשית "מגדילים" ומי שאמונה על תכני הכנס

מדוע כל כך קשה לקדם פרויקטים בחברה החרדית?
"כידוע, על מנת לבנות פרויקט, היזם צריך רווח כלכלי ולכן התחדשות עירונית מוסיפה עוד קומות ודירות לבניין קיים, שאותן היזם מוכר לשוק החופשי. אלא שבקרב החברה החרדית אין רצון לצופף ולעלות לגובה, מכמה סיבות מאוד משמעותיות והעיקרית שבהן היא המעליות". 

מה הבעיה עם מעליות השבת?
"הציבור החרדי בחלקו לא משתמש במעליות שבת, לאחר שפעולה זו נחשבת עובדין דחול, כלומר פעילות של יום חול ומאידך, הוא איננו מעוניין לרדת ולעלות מספר רב של קומות במשך השבת. המשמעות היא שהציבור מעדיף בניינים נמוכים, מה שפוגע במספר הדירות שיכול הקבלן למכור. היה ניסיון בפרויקטים מסיומים להציע שאת הקומות הגבוהות היזמים ימכרו לציבור אחר אלא שהמילים "המגזר החרדי" הם מאוד רחבות, כאשר בפועל קיימים זרמים רבים ומגוונים והקהילות החרדיות לא מעוניינות 'להתערבב', מאחר והדבר עלול לפגוע בצביון ובאורח החיים הייחודי להם". 

איפה האתגרים הגדולים שעומדים בפני היזמים?
"בהליכי תכנון מורכבים, למשל, משאבות מים מהדרין – התקנתן מורכבת תכנונית והעלויות כבדות יותר, זה מצריך עוד שטח למשאבות וכו'. כל נושא התכנון באופן כללי הוא מאוד קשה. קחו למשל את הצורך לצופף מגורים. עבור החברה החרדית, המשמעות היא שהמרחק בין חלונות הבניינים והשכנים מצטמצם, והסמיכות הזו בין הדירות היא בגדר "היזק ראייה" או במילים שמוכרות למגזר הכללי – מציצנות. לכל זה תוסיפו את סוגיית הסוכות. נכון הוא שכל דירה מקבלת מרפסת אולם היא לא מספיקה להכיל את כל המשפחה והאורחים". 

יש כבר פתרונות בשטח?
"בהחלט, יזמים שמאוד רוצים לעבוד במגזר החרדי ומבינים את צו השעה. הם יודעים שהציבור החרדי יעדיף לחיות בבתים מתפוררים ולא לפגוע באורח החיים, הם מבנים שעבור הקהילה החרדית אורח החיים עולה בחשיבותו על איכות החיים חומרית ופיזית אבל גם מבינים שחייב לבוא שינוי בתנאי המחייה, שחייבים תוספת דירות לדורות הבאים ועוד, ולכן, הם עושים מאמצים אדירים למצוא פתרונות, למשל, לעניין הסוכות הפתרון הוא תכנון מיוחד לשטח עבור סוכות קטנות במרפסות ובנוסף, תכנון מיוחד לסוכות אירוח גדולות בכניסה לבניין, בשטחים משותפים.  לגבי מעליות השבת, למשל, יש יזמים שמציעים לבנות קומת אמצע שתהווה אולם כינוסים ומקום לתפילות, לעומת הציבור החילוני שיעדיף אולם כניסה משותף לעבודה, משחקיה, ועוד". 

ראש העיר ירושלים בכנס השנתי 2019 "ישראל מתחדשת" // תמונת ארכיון
ראש העיר ירושלים בכנס השנתי 2019 "ישראל מתחדשת" // תמונת ארכיון

מה צופן העתיד?
"הציבור החרדי מבין היום שאין ברירה אלא להוסיף דירות, מאחר והריבוי הטבעי גדל ברוך השם אבל מצוקת הדיור מחריפה במקביל ואין קרקעות נוספות. לכן, יושבים היום רבנים בכירים מקרב זרמים שונים, לצד קבלנים ויזמים ומנסים למצוא פתרונות, שיעזרו לקדם את ההתחדשות העירונית במגזר. אנחנו רואים כבר היום את תחילת התוצאות. 

"בנימה אופטימית אני אספר כי נכון להיום אושרה למתן תוקף תוכנית ראשונה לפינוי בינוי במגזר החרדי בירושלים בשכונת נווה יעקב, הכוללת 520 דירות חדשות, שאותה מקדמת החברה היזמית טרא התחדשות – חברה יזמית שמתמחה בקידום פרויקטים בעיר ירושלים ובקרב הקהילה החרדית. על פי הדיווח כרגע התוכנית, שמוקדמת כבר 6 שנים, נמצאת בשעה טובה לקראת קבלת היתר". 

התושבים מוזמנים להירשם ללא עלות למושב אחר הצהריים של הכנס הארצי של מגדילים, בהשתתפות נציגי המינהלת העירונית, יזמים, עורכי דין, שמאים ובעלי המקצוע הבכירים ביותר בעולם הנדל"ן – שייתנו פתרונות ומענה לשאלות במסגרת פאנלים והרצאות מקצועיות. 

ההרשמה באתר מגדילים או בטלפון  5931*

בידקו מי הם הטובים ביותר בהתחדשות העירונית בישראל

לקבלת עדכונים בוואטספ >>> לחצו כאן

שיתוף
תגיות:

כתבות שיכולות לעניין אותך

נשמח לדבר אתך
נגישות