banner
התחדשות עירונית רמלה | התחדשות עירונית בעיר רמלה | יואל לביא
יואל לביא // צילום: שגיא שלפר

יואל לביא בראיון ראשון: "התחדשות עירונית בוערת בעצמותי"

יואל לביא, ראש עיריית רמלה המיתולוגי והמוערך, עונה לכל מי שהרים גבה על עזיבתו, מסביר למה התחדשות עירונית ברמלה היא בנפשו, מפרגן לחולדאי, תומך בכחלון ובעיקר מאושר

יואל לביא, עד חודש אפריל 2017 היה ראש העיר המיתולוגי והחזק של העיר רמלה אלא שאז, יום בהיר אחד, הוא קם יום אחד מהכסא הציבורי הנחשק והודיע שהוא עובר לנהל חברה להתחדשות עירונית במגזר העסקי והפרטי. המהלך של לביא עורר תהיות וספקולציות רבות וכעת, לראשונה, בראיון בלעדי ל"מגדילים", הוא עונה לכל התוהים: "מה בעצם שואלים אותי- איך ויתרת על שררה וכבוד? יש כאלו שאמרו שנשחקתי, יש כאלו שאמרו שמיציתי את עצמי, שמעתי את כל הספקולציות, ואני אומר שלפעמים צריך לדעת לקום וללכת. זה הכל, פשוט מאוד. אם ידעתי לקום וללכת מהצבא אז אני יודע גם לקום וללכת מהעירייה".

"השתחררתי מהשירות הציבורי התובעני. יש בו הרבה התרגשות אבל גם הרבה כאב ותסכול"

אז אפשר להגיד שהשתחררת?
"השתחררתי מהשירות הציבורי התובעני. יש בו הרבה התרגשות אבל גם הרבה כאב ותסכול. זה תפקיד שלפעמים אתה לא יכול לתת במסגרתו מענה לדרישות צודקות של הציבור. יש בו גם הרבה רגעי נחת של הצלחות והישגים, למשל בחינוך, ברמת הפרט וברמת העיר. מה שהיה לי חשוב הוא שאני יודע שהשארתי עיריה מסודרת, תקציב מאוזן וכסף לפיתוח ומכאן- חברים תמשיכו הלאה, אני עשיתי את שלי".

מתגעגע לפעמים לכסא ראש העיר?
"השבוע הסתובבתי בעיר קצת לסידורים, פנו אלי תושבים, ואמרו לי 'אנחנו מתגעגעים' ומיד אחרי זה שאלו 'גם אתה מתגעגע?. אני מתגעגע לאנשים, לפרויקטים אבל לשרות הציבורי ממש לא. הציעו לי כמה תפקידים ממשלתיים וציבוריים ראויים, כגון יו"ר הרשות להתחדשות עירונית. אני לביצה הזאת לא חוזר. העבודה הציבורית בסופו של יום- היא ביצה. יש בה אתגרים, סיפוקים אבל געגועים לביצה יש רק לנרקיסים, שעבורם הביצה היא חיות. לאנשים יש אלטרנטיבות מחוץ לביצה. הייתי צריך גם את החיים מחוץ לביצה עבור הנפש שלי, ללא לחץ ומחויבות, ללא תלונות וללא חיבוקים, ללא מפגשי מלחכי פנכה ובעלי אינטרסים, שחושבים שהם מצליחים להסתיר את זה אבל זו רק אשליה שלהם".

"הייתי צריך גם את החיים מחוץ לביצה עבור הנפש שלי, ללא לחץ ומחויבות, ללא תלונות וללא חיבוקים, ללא מפגשי מלחכי פנכה"

למרות זאת לא לגמרי ויתרת על השירות הציבורי ואתה מכהן כיו"ר אשרא
"בשרות הציבורי אני מכהן כיו"ר דירקטוריון אשרא, שהיא זרוע ארוכה של החשב הכללי באוצר, למתן ביטוחים לסחר חוץ הישראלי למדינות בסיכון. אנחנו למעשה 'חברת ביטוח ממלכתית' וזה תפקיד מאתגר ומעניין. אני גאה ביצואני המדינה וגאה במוצרים שאנו מייצאים. זה ממלא את הנפש בגאווה גדולה. מדובר בתחום הסיכון הכלכלי הגבוה ואנחנו מצליחים לסייע ליצואנים ולפתור להם בעיות".

"ההתחדשות העירונית בוערת בעצמותי, היא נותנת לאנשים סיכוי חדש"

למה בחרת להיכנס דווקא לתחום ההתחדשות העירונית?
"זה בוער בעצמותיי. ההתחדשות העירונית מאפשרת לקחת אנשים ממעמד נמוך, לקחת שכונות עם אוכלוסייה חלשה ולתת להם סיכוי לדיור חדש, שתואם חוק ועומד בסטנדרטים של רעידות אדמה, עם מיגון דירתי ועם ערך כלכלי גבוה יותר, שיאפשר להם להותיר ירושה ולחיות בסביבה איכותית גבוהה ודירה מרווחת ועדכנית לעת הזו".

התחדשות עירונית רמלה
יואל לביא // צילום: שגיא שלפר

למה בחרת בתפקיד יו"ר חברת "א.ב התחדשות עירונית בע"מ"?
"מדובר בחברה משפחתית פרטית. משפחת דיין. קודם כל, אני חייב להחמיא לאנשים עצמם, אנשים עם רמת יחסי אנוש מהגבוהים בחברה הישראלית, למרות היותם אנשים עסקים שלכאורה אמורים 'לחתוך דברים', הם עובדים בצורה של כבוד הדדי, כולל למתחרים, מתוך תפיסה ערכית. הם לא יחפשו לעשות כסף על עסקאות שהן לא ישרות למהדרין. כללי הממשל התאגידי הם נר לפעולות שלהם. אין מצב שהם יתחככו עם החוק, הם מחפשים שיתופי פעולה ולא גרידים לכסף".

למעשה, האחים דיין נכנסו לתחום ההתחדשות העירונית וגייסו אותך לצורך כך?
"עד כה הפעילות הענפה של משפחת דיין היתה בחו"ל. כידוע, בארץ הם רכשו רשת מלונות, חברה של תשובה ועוד. אני הצטרפתי לאחר רכישת 'מגדל הזוהר' מהמפרק, ואנחנו מטפלים בזכויות בקרקע שיש למגדל הזוהר וגם בהתחדשות עירונית. יש נחישות גדולה מאוד להצליח בהתחדשות עירונית".

בכמה פרויקטים מדובר כרגע ומה על הפרק?
"כיום עברנו את 50 אחוז חתימות הדיירים בגבעת שמואל, שם מתוכנן פינוי בינוי של 1640 יח"ד, מתוכן 240 יח"ד להשכרה כפי שהמדינה מצפה מאתינו. בפתח תקווה מדובר בפרויקט של 2200-2400 יח"ד ואנחנו בשלב השלמת תכנון. סביר להניח שאנחנו נפעל בשבוע שבועיים הקרובים להיכנס לבת ים, זה בבדיקה כבר מספר חודשים ואנחנו במו"מ עם חברות בנייה גדולות במשק ואולי נשתתף ביזמיות שהם התחילו בהם".

"הדיירים בשכונות ייהנו מהידע שלי"

אתה יודע שיש כאלו שיגידו שמינו אותך כי אתה מביא איתך קשרים אישיים.
"מה שאני מביא איתי זה ניסיון בהבנה של תהליכים של התחדשות עירונית. עסקתי בזה, אני מבין בזה, לא סתם הציעו לי להיות יו"ר הרשות להתחדשות עירונית. הדיירים בשכונות ייהנו מהידע הזה, הם יזכו".

זה נשמע טוב אבל היזם לא עובד רק כדי שהדיירים ייהנו….
"פרויקטים להתחדשות עירונית אלו הם פרויקטים שטובים לדיירים ואכן אמורים להיות טובים גם ליזם. כל ההיגיון של השקעת קפיטל פרטי נובע מכך שהמדינה לא יכולה לספק הגנה נגד רעידות אדמה. בוודאי שקפיטל פרטי נועד לייצר כדאיות כלכלית".

"רמת הביקוש בת"א היא מהגבוהות בעולם – היזמים לא יפסידו. בתל אביב כולם מאושרים"

אתה חושב שת"א תישאר רווחית ליזמים גם שהיא "עקפה" את תמ"א 38 עם אישור רובע 3 וצפויה לחייב בהיטלים?
"רון חולדאי מנהל עיר עם רמת הביקוש מהגבוהות בעולם. אין לו בעיה. מבקשים לגור בעיר שלו, אני מסיר את הכובע בפני ההנהלה וראש העיר, הם נותנים שירות מוניציפאלי שהוא חלום, מושא לקנאה, שירות יעיל שאין כמוהו. יש לו תוכנית מתאר 5000 מאושרת על יד מחוז ת"א והכל ברור בה, לפי סדרי עדיפויות שעשה הצוות שלו בעבודה שיש להתקנא בה. תמ"א 38/3 היא התוכנית הכדאית בתל אביב וזה מתקדם ורץ ויפה. בתל אביב רמת הביקוש כל כך גבוה שזה עדיין ישתלם, משלמים כל מחיר. יש מכירות ומחירים עד כדי כך גבוהים שאני לפעמים משתומם שיש לאנשים את כמות הכסף לשלם, כגון פנטהאוז שנמכר ביותר ממאה מיליון שקל. רמת הביקוש היא מהגבוהות בעולם- היזמים לא יפסידו. בתל אביב כולם מאושרים".  

"ראשי רשויות הם גם מנהיגים קהילתיים. טענות טכניות הן טענות שלא מאפיינות מנהיגות. הן מאפיינות עצלות"

תחזור רגע לכובע של ראש הרשות, ראשי ערים טוענים שהתשתיות לא יעמדו בעומס, שאין מימון, שהקשיים והחסרונות לעיתים עולים על יתרונות תמ"א 38 ופינוי בינוי.
"אני מכיר היטב בטענות של ראשי רשויות. אני עשיתי את כל המאמצים לקדם התחדשות עירונית ברמלה, והיכנסו 9000 יח"ד לקידום במסגרת תוכניות להתחדשות עירונית, ואני חייב להגיד באשר לטענות האמורות- ראשי רשויות הם גם מנהיגים קהילתיים, שצריכים לשרת ולדאוג לקהילה. טענות טכניות של מערכות תשתית רקובות או כאלו שאינן תואמות לתוספות דיור- הן טענות שלא מאפיינות מנהיגות. הן מאפיינות עצלות. מנהיגות נדרשת לראות את צרכי הפרט ולשרת אותם גם במחיר של השקעות כספיות.

התחדשות עירונית ברמלה
יואל לביא // צילום: שגיא שלפר

"הם זכאים להיטלי פיתוח, שמכסים את כל ההוצאות הקשורות, הרחבת מדרכות וכבישים, תוספת של מוסדות קהילתיים ועוד. פרט להיטלי הפיתוח, יש מדינה שביחס לעבר משלמת או מקצה כספים לפיתוח בסכומים של מיליארדי שקלים. המדינה מקדמת בצורה ראויה את ההתחדשות העירונית, ואני חייב להחמיא לשר האוצר שלקח את המושכות לידיו. הוא עמל בתהליכים רב גוניים למצוא מענה לצרכים ולבעיות שמתעוררות. עובדה שיש רשויות שמקדמות ומבצעות התחדשות עירונית, מקריית אונו בצפון ועד לשכונות בת לאביב. עברנו לסטנדרט חיים אחר".

"שר האוצר פועל להוצאת גורמים שהשקיעו בדיור לצרכי שמירת ערך הכסף שלהם"

קצת מפתיע לשמוע בימים אלו חברה יזמית שמפרגנת לשר האוצר.
"לי יש אינטרס שהחברה הישראלית תתקדם ותתפתח, אני חבר בחברה הישראלית ורוצה בטובת תושביה. הקיפאון שקיים בשוק הדיור הוא תוצר, בין היתר, של ציפיות לירידת מחירים. שר האוצר פועל להוצאת גורמים שפשוט השקיעו בדיור לצרכי שמירת ערך הכסף שלהם וקבלת אחוז גבוה לעומת מצב שבו הכסף המופקד שלהם בבנקים, בעוד דיור מניב להם תשואה של 2.5-3 אחוז".

יש שיגידו שהתשואה שאתה מתאר כ"רווח", היא זו שהביאה לבריחת משקיעים לחו"ל.
"אני מכיר גם בטענה שכתוצאה מהתשואה הנמוכה המשקיעים בוחרים בחו"ל אבל אני חושב על הזוגות הצעירים שידם אינה משגת לקנות את דירתם הראשונה בעוד שמשוק הנדל"ן בארץ יצאו בעלי הון, אותם משקיעים ששמרו על ערך כספם, שהיה לה ביטחון מלא שמחירי הדיור ימשיכו לעלות והיתה להם כדאיות כלכלית".  

"בואו נזדהה קצת עם מהלכים שהם מנהיגות מייצרת עבור תושביה הצעירים של ישראל, שבסופו של יום מסכנים את החיים על ביטחון המדינה, נאמנים, לא יורדים מהארץ ורוצים לחיות פה".

אז הקיפאון בשוק יביא גם לצדק חברתי?
"הקיפאון בשוק נובע ממהלכים שביצע שר האוצר ומתוכנית מחיר למשתכן. הוא ויתר על הכנסות המדינה מקרקעות ויצר ציפיות לאלפי זוגות צעירים. בעובדה, כרגע אנחנו רואים תוכניות דיור, יזמים וקבלני ביצוע שמגישים הצעות ומחירי דיור שנעים סביב 12 אלף שקל למ"ר, בעוד שמעטפת גוש דן מדובר בעלות של כ- 16-24 אלף שקל למ"ר. יהיו כאלו שיגידו שהסטנדרט נמוך אבל אני אזכיר לכולם שכילד לא גדלתי בסטנדרט של היום. כולנו התחלנו בדירות של עמידר, דיור ציבורי ואפילו בדירות נטושות של המגזר הערבי אז בואו נזדהה קצת עם מהלכים שהם מנהיגות מייצרת עבור תושביה הצעירים של ישראל, שבסופו של יום מסכנים את החיים על ביטחון המדינה, נאמנים, לא יורדים מהארץ ורוצים לחיות פה".

אתה אומר שבעצם שר האוצר מוביל מאבק חברתי צודק?
"אני אומר שאת הפגנות 'צדק חברתי' בכיכר הובילו צעירים שאמרו לנו, הזקנים-  חברים תנו לנו את היכולת לחיות פה, לגמור את החודש. את המאבק הזה מוביל היום שר האוצר וצריך להסתכל לו בלבן שבעיניים ולהגיד לו תודה. מחירי הדיור והתחרויות שהוא מייצר להוזלת יוקר המחייה הוא מאבק נושא פירות".

"אני לא עיוור, החשש הוא שהמאבק ביוקר המחייה יוביל למקום שבו רמת האבטלה תעלה"

בכל זאת, אתה יודע שיהיו לצעדים של שר האוצר השלכות דרמטיות על המשק.
"אני לא עיוור, החשש הוא שהמאבק ביוקר המחייה יוביל למקום שבו רמת האבטלה תעלה. למשל, שיתחיל יבוא לארץ של מוצרי מזון, שכידוע לא עומדים בסטנדרט של הרגולציה הישראלית.  כשאתה מייבא, לפעמים אתה פוגע במשק. הרי למדינות הייצוא אין את בעיות הביטחון שקיימות פה ולכן, מחיר המוצר שם יותר נמוך. בנוסף, בארץ הרגולציה יקרה ואנחנו יוצרים פה מנגנון שמחייב השקעות הרבה יותר גדולות.  גם העובד הישראלי יקר יותר בשל הזכויות הסוציאליות ובנוסף, יש את מחיר הקרקע, הבנייה, הכשרי הרבנות, תקנות הבריאות, דרישות איכות הסביבה, השירות ועוד-  בסוף המוצרים הרבה יותר יקרים מאשר בחו"ל. אבל אם רוצים לשמר את רמת החיים של העובדים הפשוטים- אי אפשר להיות עיוורים ולקדש רק את הורדת יוקר המחייה ומוצרי מזון. מייבאים מסין – לעובדים בסין יש זכויות סוציאליות? לא אבל אנחנו חיים בתנאים אחרים. אצלנו העובד משרת במילואים ומסכן את חייו למעננו. אי אפשר להסתכל רק על המחיר. לכן, אני מחמיא לאוצר שמנסה לבלום את יוקר המחייה אבל גם דואג שחס וחלילה לא יתחילו להיפגע העובדים הפשוטים. אנחנו רוצים לא רק שיגורו כאן טוב אלא גם שיחיו כאן טוב".

"אני מאושר"

אפשר לקבל הצצה לסדר היום שלך?
"אני נמצא כל יום בחברה, עוקב אחר התקדמות התכנון, חתימות הדיירים ועוד. אני מרוצה, התכנון לפרויקטים מפורט וטוב, ואני מאמין שהוא יעבור בוועדות התכנון".

משלים זמן עם הילדים ונכדים?
"הילדים כבר גדולים (45,33,31) אבל יש להם עכשיו אבא רגוע ופנוי. יש לי ארבעה נכדים והם מחייכים כל הזמן".

ואתה?
"אני מאושר".

בידקו מי הם הטובים ביותר בהתחדשות העירונית בישראל

לקבלת עדכונים בוואטספ >>> לחצו כאן

שיתוף
תגיות:

כתבות שיכולות לעניין אותך

נשמח לדבר אתך
נגישות