banner
אילוסטרציה // depositphotos
אילוסטרציה // depositphotos

בנק ישראל: עליית מחירי הקרקעות במכרזי רמ"י עלולה להביא לעליית מחירי הדירות

כך עולה מדו"ח היציבות הפיננסית, שמעריך ההסתברות נמוכה לירידת מחירים בטווח הקצר. רמ"י: "הבנק המרכזי מתעלם ממחדל הריבית הנמוכה, לה אחראי הבנק"

בנק ישראל פרסם היום את דו"ח היציבות הפיננסית למחצית השנייה של 2021, שם הוא מתייחס, בין היתר, למכרזי רמ"י (רשות מקרקעי ישראל), וקובע כי: "עליית מחירי הקרקעות במכרזי רמ"י עלולה לפעול לעלייתם של מחירי הדירות בשנים קרובות". 

בתגובה ברמ"י תקפו את בנק ישראל, ומסרו כי: "רשות מקרקעי ישראל מכבדת את מוסד הבנק המרכזי, בנק ישראל,  ותלמד את הדו"ח. על פניו עולה כי הבנק המרכזי מתעלם בדוח שפרסם ממחדל הריבית הנמוכה, לה אחראי הבנק, שהיא הגורם מספר אחת לעליית מחירי הדיור. 

בנוסף יש לזכור כי השנה האחרונה הייתה שנת שיא בשווק יחידות דיור ברחבי הארץ,  בה שווקו מעל 100,000 יח"ד. הרשות תעשה כל מאמץ כדי להגדיל את השווקים להיקפים גדולים יותר לצד צעדים נוספים שנקטה המדינה לצמצום שוק המשקיעים ולעידוד רכישה של זוגות צעירים במסגרת תכנית 'מחיר מטרה'. יש לזכור כי רמ"י פועלת לפי חוק בשיטת המכרזים הפומביים".

"ההסתברות לירידת מחירים בטווח הקצר נראית כעת נמוכה"
יש לציין כי מטרת הדו"ח האמור היא להעריך את יציבותה של המערכת הפיננסית המקומית על פי ניתוח הסביבה שבה היא פועלת ולספק אינדיקציה לחשיפותיו השונות של המשק לזעזועים שמקורם בארץ ובחו"ל. הדו"ח מתייחס למשבר הקורונה וקובע כי המשק הישראלי המשיך לצמוח בשנת 2021 עם זאת, לפי תחזית חטיבת המחקר בבנק ישראל הפעילות במשק תגיע לסביבה שהייתה צפויה לפני המשבר רק אחרי 2023. 

באשר למחירי הדירות בישראל, נכתב בדו"ח כי אלו: "עלו במהלך משבר הקורונה בקצב גבוה מזה של עליית מחירי השכירות, והעלייה אף הואצה בחודשים האחרונים. עליית מחירי הדירות היא תופעה בינלאומית וקצב העלייה בישראל נמוך מן הממוצע במדינות ה-OECD. ההסתברות לירידת מחירים בטווח הקצר נראית כעת נמוכה, עקב עליית הביקוש ולנוכח רמה יציבה של התחלות בנייה והאטה מסויימת בסיומי הבנייה". 

טרם חודשו התשלומים במלואם בכ-9% מהמשכנתאות שנדחו
עוד על פי הדו"ח, החוב של המגזר העסקי גדל במהירות ב-12 החודשים האחרונים, בעיקר זה של ענף הנדל"ן.  החוב ביחס לתוצר גדל בשנה האחרונה, אולם הוא עדיין נמוך ביחס למדינות מפותחות אחרות (73.26%). חוב משקי הבית בישראל נמוך בהשוואה לעולם.
באשר לביצועי המשכנתאות בשנת 2021 – נקבע כי אלו היו גבוהים בהסתכלות היסטורית, בהתאם לרמה גבוהה של העסקאות בשוק הדיור. לעומת הגידול המהיר של יתרת החוב לדיור, יתרת החוב שלא לדיור גדלה במתינות לאחר ירידה חדה בשנת 2020 בעיצומו של משבר הקורונה, אך גידולה הואץ בחודשים האחרונים.
נכון לסוף נובמבר 2021 טרם חודשו התשלומים במלואם בכ- 9 אחוזים מהמשכנתאות שנדחו  וב- 1 אחוז מהאשראי שלא לדיור. איכות סך האשראי למשקי הבית טובה מאשר בתקופה שלפני המשבר.

בתוך כך, נקבע כי הגופים הפיננסיים, ובראשם הבנקים וחברות הביטוח, שמרו על יציבות בתקופת הדוח, והם נהנים מיחסי הון איתנים, תוך שהשוק מעריך את הסיכון שלהם כנמוך מאוד.
"תרחישי הסיכון העיקריים לכלכלה הגלובלית מתמקדים בסיכון לעלייה של רמת האינפלציה, בסיכון לירידה חדה של מחירי הנכסים הפיננסיים ובסיכון לגל תחלואה חדש ומשמעותי בגלל וירוס הקורונה", כך על פי הדו"ח. 

בידקו מי הם הטובים ביותר בהתחדשות העירונית בישראל

לקבלת עדכונים בוואטספ >>> לחצו כאן

שיתוף
תגיות:

כתבות שיכולות לעניין אותך

נשמח לדבר אתך
נגישות