banner
אילוסטרציה // Depositphotos
אילוסטרציה // Depositphotos

מכירות "מחיר למשתכן" הוסיפו לרדת בחודש ינואר בשיעור חד של 49%

זאת בהשוואה לינואר אשתקד, כך עולה מסקירת הכלכלנית הראשית במשרד האוצר. עוד על פי הדיווח לינואר 2021 – ירידה חדה של 22% ברכישת דירות בהשוואה לחודש הקודם. האם חל גידול במכירות הקבלנים?

בחודש ינואר נרכשו 10.5 אלף דירות בשוק הנדל"ן, גידול של 7% לעומת ינואר אשתקד, אולם נרשמה ירידה חדה של 22% בהשוואה לרמה הגבוהה שנרשמה בחודש דצמבר האחרון: "הירידה היא תופעה עונתית, אך השנה היא גבוהה יותר. בניכוי העסקאות בסבסוד ממשלתי הסתכם מספר העסקאות ב-9.8 אלף, גידול של 16% בהשוואה לינואר אשתקד, שיעור גידול מתון משמעותית מזה שנרשם מאז הופחת מס הרכישה על דירות להשקעה", כך נמסר ממשרד האוצר במסגרת סקירת ענף המגורים לחודש ינואר שערכה הכלכלית הראשית במשרד. בהשוואה לחודש הקודם ירד מספר העסקאות בשוק החופשי ב-16%.

עוד על פי הסקירה, אזור ת"א ממשיך "לבלוט בחולשתו ברמת העסקאות", כאשר בפלח השוק של דירות יד שניה ירדה רמת העסקאות לאחת הנמוכות ביותר שנרשמו בחודשי ינואר באזור זה בעשרים השנים האחרונות. 

מה עשו הקבלנים?
מכירות הקבלנים בחודש ינואר הסתכמו ב-3.4 אלף, ירידה של 2% בהשוואה לינואר אשתקד וירידה חדה של 37% בהשוואה לרמת השיא שנרשמה בחודש הקודם אולם בניכוי "מחיר למשתכן" הסתכמו מכירות הקבלנים ב-2.8 אלף דירות, גידול של 25% בהשוואה לינואר אשתקד אולם ירידה בשיעור דומה בהשוואה לחודש הקודם.

נמשכת מגמת הגידול ברכישות המשקיעים
רכישות המשקיעים  בחודש ינואר הסתכמו ב-2.2 אלף דירות,  גידול חד של 58% בהשוואה לינואר אשתקד. באוצר מייחסים את הגידול להפחתת מס הרכישה בסוף חודש יולי האחרון אולם בהשוואה לחודש הקודם ירדו רכישות המשקיעים בשיעור של 13%. 

בכל הנוגע למכירות המשקיעים, הללו הסתכמו ב-2.2 אלף דירות, גידול של 5% בהשוואה לינואר אשתקד, אולם ירידה של 10% בהשוואה לחודש הקודם. בכך נותר ללא שינוי משמעותי "מלאי" הדירות בידי משקיעים בחודש ינואר. על פי הדיווח, מאז החל לרדת מלאי זה  באפריל 2016 נגרעו ממנו כ-27 אלף דירות, אולם מאז אוגוסט האחרון ירידת המלאי מסתכמת בפחות מ-300 דירות. גם במקרה הזה מייחסים באוצר את הנתונים להורדת מס הרכישה על "דירה נוספת".

גידול של 14% ברכישת דירה ראשונה
רכישות "דירה ראשונה" בשוק החופשי הסתכמו בחודש ינואר  ב-3.9 אלף דירות, גידול של 14% בהשוואה לינואר אשתקד, אולם ירידה בשיעור דומה בהשוואה לחודש הקודם.

מכירות "מחיר למשתכן" הוסיפו לרדת בחודש ינואר בשיעור חד של 49% בהשוואה לינואר אשתקד. ניתוח רמות השכר של הרוכשים מצביע על רמות שכר נמוכות יותר מאשר של מי שרכשו דירה במסגרת זו  טרם המשבר. 

עוד על פי הדיווח, רכישות משפרי הדיור הסתכמו בחודש ינואר ב-3.6 אלף דירות, ללא שינוי בהשוואה לינואר אשתקד וירידה של 22% בהשוואה לחודש הקודם.

מי יהיו 70 המשפיעים לשנת 2023?

לקבלת עדכונים בוואטספ >>> לחצו כאן

שיתוף
תגיות:

כתבות שיכולות לעניין אותך

נשמח לדבר אתך
נגישות