banner
מסילתי בכנס "ישראל מתחדשת" // צילום: דרור סיתהכל
מסילתי בכנס "ישראל מתחדשת" // צילום: דרור סיתהכל

"יש לנקוט בדחיפות בצעדים משמעותיים לפישוט התהליכים ולקיצור לוחות זמנים"

סיכום 2020 בהתחדשות עירונית: חיים מסילתי, יו"ר לשכת שמאי המקרקעין, מסתכל אחורה על 2020 כשנה של החמצה – תוכנית חלופית לתמ"א 38 ותזכיר חוק לתיקון חוק התכנון והבניה היו יכולים לעשות מהפיכה אך לא התקדמו. במקביל, מסילתי מזהיר מפני עליית מחירים אם לא יעשו מספר צעדים משמעותיים בתחום

חיים מסילתי, יו"ר לשכת שמאי המקרקעין, סבור שההבטחות הגדולות של 2020 נשארו במגירה. מדובר, לדבריו, גם בתוכנית שאמורה הייתה להחליף את תמ"א 38 שטרם התקדמה וגם בתיקון לחוק התכנון והבניה שהחל להתקדם אך לא בצורה מספקת. מסילתי גם מלין על אי הוודאות בתחום, על המחסור החמור בכח אדם מקצועי ברשויות המקומיות ועל הבעייתיות הגדולה בהיצע הנמוך. למסילתי גם תחזית לא מעודדת בכל הקשור למחירי הדירות במקרה והדברים לא יטופלו.  

מה היה המהלך המשמעותי ביותר בהתחדשות עירונית בשנת 2020?
"לצערי הרב, שנת 2020 לא הביאה בשורה משמעותית בתחום ההתחדשות העירונית ולא ראינו מהלכים דרמטיים בתחום. זאת למרות שמדובר בשנה שהייתה אמורה להיות שנה משמעותית בתחום. בסוף שנת  2019 יצאה ההודעה הסופית על סיומה הצפוי של תמ"א 38 באוקטובר 2022. הצפי היה שנראה כבר השנה מתווה שיחליף את תמ"א 38 , אך לצערנו זה לא קרה. אמנם שר הפנים אריה דרעי הנחה את מינהל התכנון להכין תזכיר חוק עם המתווה שיחליף את תמ"א 38, וביטול הקלות הבניה, אלא שנראה שהכול נעשה בשליפות מהמותן והתחום נמצא עדיין באפילה. גם  הרשות להתחדשות עירונית פרסמה תוכנית חדשה, אולם עם פי יזמים רבים, היא לא תקדם ולא תשחרר את החסמים בענף".

איזה מהלך צריך לקדם ב-2021 כדי שההתחדשות העירונית תוכל להתקדם?
"אחת הבעיות המרכזיות בתחום היא חוסר הוודאות. מדובר בבירוקרטיה מסורבלת וסחבת, שמקשה על היזמים לפעול. יש לנקוט בדחיפות בצעדים משמעותיים לפישוט התהליכים, לקיצור לוחות זמנים ולהגדלת הוודאות בכל הקשור להתחדשות עירונית. במקביל, יש לפתור את המחסור בכוח אדם מקצועי ברשויות המקומיות בוועדות המחוזיות על מנת לזרז הליכי רישוי והוצאה לפועל של פרויקטים".

מה לדעתך הבעיה המרכזית בענף הנדל"ן נכון להיום?
"הבעיה המרכזית בענף הנדל"ן היא שלא נעשות מספיק פעולות להגדלת היצע הדירות. אם לא יכינו עכשיו תוכנית חירום נקודתית להגדלת ההיצע, בעוד שנה-שנתיים נתעורר למצב בעייתי עד כדי קטסטרופלי. קיטון בהיצע הוא סכנה ממשית לענף הנדל"ן, וככל שההיצע יקטן והביקוש ימשיך להתקיים – והוא יתקיים, אנחנו בהחלט צפויים לראות עליית מחירים. בטווח הקצר אולי זו תהיה עלייה קטנה, אבל בטווח הארוך יותר היא עלולה לגדול, ואז לא תהא מניעה אלא מלקרוא לזה קטסטרופה. אנחנו יכולים לחזור למצב שחווינו לפני 5 ו-6 שנים של עליות בשיעורים של כ-10% בשנה. חשוב לזכור שביקוש לדירות ימשיך למרות הקורונה. המגיפה אמנם גרמה לכוח הקנייה להיחלש אצל חלק מהאנשים, אבל דיור זה מוצר צריכה בסיסי, אנשים מתחתנים ונולדים ילדים. דיור זה לא משהו שאפשר לוותר עליו, זה לא רכב חדש או בגד חדש, אנשים צריכים לגור. אני מעריך שללא תכנית חירום, נראה שבשנת 2021 מחירי הדיור יעלו בכ 5-6 אחוזים".

מי יהיו 70 המשפיעים לשנת 2023?

לקבלת עדכונים בוואטספ >>> לחצו כאן

שיתוף
תגיות:

כתבות שיכולות לעניין אותך

נשמח לדבר אתך
נגישות