banner
איציק סימון // צילום: דני שביט
איציק סימון // צילום: דני שביט

המדריך המלא ליזמים: פרוייקטי תמ"א 38/1 בצל משבר הקורונה

האם יש ביטוח לנזקים שנגרמו לפרויקט תמ"א 38/1 כתוצאה מהמשבר, האם כדאי להתקדם עם ביצוע הפרויקט, מה הם הדגשים להעסקת עובדים ומה עושים במקרה של דייר או עובד שנדבק בנגיף? המדריך המלא ליזמים ולקבלנים

איציק סימון // צילום: דני שביט

מאת : איציק סימון, מנכ"ל "הסוכנות המובילה לביטוחי בניה"

הקורונה מאיימת על המשק, כולל כמובן על ענף הבנייה. כמעט מדי בוקר אנו מתעוררים לדיווחים אודות שינויים בהנחיות, הנחיות חדשות, דגשים נוספים וכדומה. ככל שמספר החולים מטפס וככל שנוסק מספר הקורבנות, כך ההתמודדות עם המגפה עולה מדרגה. 

אם בתחילת הדרך ענף הבנייה הוגדר מיד כ"חיוני", כיום המונח  "אי וודאות" הוא אנדרסטייטמנט. אין לדעת מה צופן בחובו העתיד, והשאלות שעולות במוחם של הקבלנים והיזמים, כמו גם של עשרות אלפי הדיירים והרוכשים, הן רבות. 

האם העבודות ימשיכו באותו הקצב ("עסקים כרגיל"), האם הענף יוכל לקבל את תשומות הבנייה הדרושות, האם יהיה מספיק כוח אדם (כולל פועלים זרים ופועלים פלשתינאים), האם קיים ביטוח כנגד נזקי הקורונה? ועוד. רשימת השאלות הולכת ומתארכת. 

הדברים רלבנטיים ביתר שאת לגבי פרויקטים של התחדשות עירונית לפי תמ"א 38/1. במיוחד לאחר ההודעה של מנהל התכנון מלפני מספר חודשים, לפיה תמ"א 38 תוארך עד אוקטובר 2022 ("בלבד"). 

בתקופת הקורונה, פרויקטים לפי תמ"א 38/1 נתונים תחת סיכונים מיוחדים. בין השאר מכוח העובדה שהם משלבים אתר בנייה עם מגורים של דיירים במקום. בכדי לחדד את הדברים, להלן כמה דגשים שיש להכיר לגבי עבודות באתרי תמ"א 38/1 תחת הווירוס הקטלני. הכללים שלהלן מכוונים בראש ובראשונה ליזמים והקבלנים, אך רלבנטיים גם לדיירים עצמם. 

האם יש ביטוח לנזקים שנגרמו כתוצאה מהקורונה?

אחת השאלות המרכזיות שמדאיגות יזמים, קבלנים ודיירים לגבי תמ"א 38 בימי קורונה עוסקת בקיומו (או העדרו) של הביטוח. זאת משום שתקופת הנגיף עלולה לגרום להפסדים משמעותיים כתוצאה מעיכוב בלוחות הזמנים. 

בעניין זה, חשוב לדעת (לצערנו) כי הפוליסות לביטוח עבודות קבלניות בישראל ובעולם  אינן כוללות הרחבה לגבי נזקי עיכוב כתוצאה מהתפרצות נגיפית. במיוחד לא בפרויקטים "קטנים" של תמ"א 38/1. לא זו אף זו, גם פוליסות לפרויקטים מסחריים גדולים, הכוללות ביטוח לגבי פיצוי בשל עיכוב בלוחות זמנים, אינן מעניקות כיסוי אלא בעבור נזקים שנגרמו בשל אירועים תאונתיים או פיזיים בפרויקט (ולא התפרצות נגיף קטלני). 

מבחינה משפטית קיימת מחלוקת לגבי היכולת להוכיח כי הקורונה הינה "כוח עליון". קשה להעריך כיצד בתי המשפט בישראל יתייחסו לתביעות נזיקיות אשר יוגשו על ידי דיירים בפרויקטים של תמ"א 38 כנגד עיכוב בפרויקט, וככל שהקבלן/היזם יטען שהעיכובים היו בשל הקורונה שהייתה "כוח עליון". 

למשל, האם הטענה הזו תספיק בכדי להדוף את התביעה או שמא הקבלן/היזם יצטרך להוכיח "דבר מה נוסף" מלבד אותו "כוח עליון". 

ומה לגבי הידבקות דיירים?

רבים מהדיירים המתגוררים בפרויקטים של תמ"א 38/1 הם אנשים מבוגרים מעל גיל 60. כלומר, מצויים בקבוצת סיכון להתפתחות החמורה ביותר של הקורונה. 

במקרה של הידבקות אחד הדיירים בקורונה בעקבות חשיפה לפועלי הבניין, שאלת הכיסוי בפוליסה עשויה להגיע לדיון משפטי שתוצאתו לא ברורה כרגע, ותלויה במשתנים רבים וזאת על רקע העובדה שביטוח עבודות קבלניות כולל פרק של אחריות צד ג', ובו כיסוי בגין נזק גוף לרבות מחלה או מוות. בין השאר בעקבות אירוע בלתי צפוי שנגרם למאן דהוא בגין העבודות באתר. 

דיירי פרויקטים של תמ"א 38/1 נחשבים מבחינת הפוליסה כצד ג', ובמקרה של הידבקות ייתכן והקבלן/היזם יהיה מכוסה מכוח הפוליסה. אולם אין מדובר בעניין של שחור ולבן. ייתכן בהחלט שחברת הביטוח תראה בהידבקות בתור "אירוע צפוי", בשל המודעות שאמורה להיות למבוטח אודות עבודה בימי קורונה בפרויקטים של תמ"א 38/1. בנוסף ישנם חריגים בפוליסה שיכולים לסייע למבטחת כמו חריג רשלנות רבתי או חריג זיהום. 

האם יש דגשים לגבי העסקת עובדים בתקופת הקורונה?

העסקת עובדים בפרויקטים של תמ"א 38/1 בימי הקורונה צריכה להיות בהתאם לכל ההוראות הרלבנטיות לגבי העסקת עובדים בענף הבנייה. הקבלנים והיזמים, כמו גם מנהלי הפרויקטים ומנהלי העבודה, חייבים להקפיד על קלה כחמורה. יש לוודא איסור התקהלות, שמירה על היגיינה אישית, מרחק של 2 מ' לפחות מאדם לאדם וכדומה. 

מנהלי העבודה באתרי תמ"א 38/1 צריכים להעביר לעובדים הדרכת בריאות מסודרת בתחילתו של יום עבודה. בהתאחדות הקבלנים בוני הארץ מדגישים כי העובדים צריכים להעביר למנהל העבודה טופס הוראות בטיחות ובריאות שכתוב בשפתם ונחתם על ידם. 

הקבלנים והיזמים מחויבים לוודא קיומה של סביבת עבודה נאותה בימי קורונה. עליהם להציב מתקני היגיינה (מים ואלכוג'ל) רבים ברחבי האתר, ובעיקר באזורים "מועדים לפורענות" כמו שטחי התכנסות, אזורים מועדפים לארוחות, בסמוך לתאי הנוחיות וכיו"ב. 

חשוב להדריך את העובדים על התנהלותם בזמן החופשי מחוץ לשעות העבודה. בין אם הם מתכננים ללון באתר עצמו, ובין אם במקום אחר. הקבלנים והיזמים, באמצעות מנהל העבודה, נדרשים לחדד את איסורי היציאה מהבית (פרט לצרכים חיוניים), איסורי ההתקהלות וכיו"ב. רצוי להסביר על האפליקציות הקיימות לאיתור אזורים ומסלולים בהם שהו חולי קורונה מאומתים. 

המלצות והנחיות  בטיחות סדורות לימי הקורונה נכתבו והועברו ע"י משרד הבריאות וע"י התאחדות בוני הארץ לקהל הקבלנים באמצעי המדיה השונים.

האם האתר עלול להיות מושבת?

תחת חוסר הוודאות של הקורונה, אתר בנייה יכול להיות מושבת לחלוטין בכל רגע נתון. בין אם בשל חשיפה של אחד מהעובדים לנגיף הקורונה (או אף חשד לחשיפה כאמור), ובין אם בשל השבתה כללית של המשק. כמעט מדי ערב נערכות ישיבות בקרב גורמי שילטון לגבי האפשרות של סגר כללי במדינה ובכלל זה גם עצירת הפעילות בענף הבנייה, והדברים ברורים. 

לכן, בסיום יום עבודה יש לקחת בחשבון שייתכן ומחר לא יתקיימו עבודות. צריך לוודא כי האתר נקי לחלוטין ממכשולים מסוכנים, מגודר היטב, משולט כראוי ומסודר למשעי. היות שבפרויקטים של תמ"א 38/1 העובדים אולי לא יהיו נוכחים בזמן ההשבתה, אך הדיירים בהחלט יהיו במקום, הדברים נאמרים ביתר שאת. 

אם הקבלן/היזם יעזוב את האתר כשהוא מותיר אחריו סיכונים לדיירים ו/או אורחיהם, והללו ייפגעו כתוצאה מכך, הוא עלול למצוא עצמו חשוף לתביעה נזיקית משמעותית. 

אל תקלו בכך ראש. מדובר בתביעות שיכולות לזנק לכדי סכומי עתק של מיליוני שקלים. האחריות, שיכולה להיות גם נזיקית וגם פלילית, מונחת לפתחם של מנהל העבודה, מבצע העבודה (הקבלן) ומזמין העבודה (היזם). 

מה לגבי שלבים קריטיים בביצוע עבודות בפרויקט?

שימו לב שבכל פרויקט של תמ"א 38/1 ישנם שלבים קריטיים אשר מעמידים את הנוכחים בסיכון במידה שלא יסתיימו כראוי. למשל, עצירת הפרויקט לאחר חפירתם של היסודות ובטרם יציקתם, או הותרת בניין עם חדר מדרגות עם טפסנות בעת החלפת מהלך מדרגות במבנה. 

היות שבימי הקורונה ההשבתה יכולה להיות בכל יום, רצוי להימנע מכניסה לשלבים קריטיים אלה בחודשים הקרובים. אל תיקחו סיכון מיותר וזכרו להסתכל לא רק על ההווה אלא גם השקפה לעבר העתיד. אם הקבלן/היזם יתחיל מהלך כאמור, והאתר יושבת כשהוא מהווה סיכון לדיירים, האחריות על מקרה בטיחות באתר עלולה לרבוץ לפתחו.  

עובד נחשף לאדם שחשוד כחולה בקורונה או חלה בעצמו, מה ההשלכות?

אחת הדרכים היעילות להתמודדות עם מגפת הקורונה היא בידוד והרחקת חולים חשודים/מאומתים. אם אחד העובדים בפרויקט של תמ"א 38/1 יתגלה כאדם אשר נחשף לנגיף, או חס וחלילה חלה במחלה, וככל שאותו עובד הגיע לעבודה, האתר אמור להיות מושבת באופן מיידי. בלי אולי,  ובלי מתי. 

אנשי הצוות יישלחו לבידוד, המעסיק יידרש לשלם להם דמי מחלה (כקבוע בחוק), ועל מנת להמשיך בעבודות הוא יצטרך להמתין או להביא במהירות צוות חלופי. מן הסתם מדובר בסכנה ממשית של עיכוב בלוחות זמנים. הדברים נכונים גם לגבי איתור/אימות קורונה אצל אחד מהדיירים המתגוררים בבניין. 

הוצאת עובדים לבידוד היא בעיה לא פשוטה בפרויקטים מסוג תמ"א- 38 חיזוק.   בפרויקטים אלה, אשר מתנהלים תדיר במקביל למגורי בעלי הדירות במקום, כדאי מאד להקפיד על צוות קבוע (ולא עובדים חד פעמיים או מזדמנים). רצוי גם שהעובדים יהיו חבר'ה צעירים ולא פועלי בניין מבוגרים בקבוצות סיכון להיפגע מקורונה (מחלות רקע, סוכרת, מחלות לב). 

מה אפשר לעשות כנגד השבתת האתר? 

קבלנים ויזמים צריכים לעשות כל שביכולתם בכדי למנוע מעובדיהם להיחשף לנגיף הקורונה. התאחדות הקבלנים בוני הארץ מדגישה כי כל מי שנכנס בשערי אתר הבנייה, במיוחד העובדים וקבלני המשנה, יעבור בדיקת חום. 

מוטל על מנהל העבודה לשים לב לעובדים אשר מציגים את תסמיני הקורונה הידועים שהינם קוצר נשימה, חום גבוה ושיעול. אם אחד מהעובדים מראה תסמינים חשודים, יש לשלוח אותו מיד למנוחה בביתו, ולדווח למד"א בכדי לערוך לו בדיקת קורונה. כמובן שהדברים מתחברים עם הנאמר לעיל לגבי סביבת עבודה נאותה לימי קורונה (ציוד מגן, מסכות, כפפות, חיטוי, עמדות היגיינה וכו'). 

מה עושים לגבי המגע עם הדיירים?

מגורי הדיירים באתר הבנייה מאפיינים פרויקטים של תמ"א 38/1 והם אתגר של ממש תחת מגפת הקורונה. ראשית, הקבלן/היזם נוטל סיכון בכך שכל דייר שייחשף למחלה עלול להשבית את העבודות, והוא כמובן איננו יכול לשלוט בבעלי הדירות. שנית, העובדים נפגשים תדיר עם הדיירים במרחבים השונים, ולעתים נכנסים לדירות הקיימות. יתרה מזו, רבים מהדיירים בפרויקטים הם אנשים מבוגרים וקשישים, המצויים בקבוצת הסיכון הגבוהה ביותר. 

הקבלן/היזם, באמצעות מנהל העבודה, צריך לשמור על זהירות מירבית במגע בין דיירים ועובדים. על כל עבודה מול הדיירים להתבצע עם חיטוי, שמירה על היגיינה אישית, כפפות, מסכות, נשמיות וכיו"ב,  כאשר עובד נדרש להיכנס לדירה קיימת עליו לפעול בזהירות יתרה. גם כאשר הוא פוגש את הדייר, וגם במגע עם רכוש (ידיות, אביזרים וכדומה).  

בנוסף, בבנייני תמ"א 38/1 יש לא מעט "אזורים משותפים" כדוגמת מעליות, אינטרקום, חדר מדרגות, חדרי אשפה, ספסלים, מעקות וכדומה. לאורך כל העבודה, וכמובן שבסופו של כל יום, חשוב מאד לעבור על האזורים המשותפים הללו עם חיטוי הולם. במהלך העבודה עצמה העובדים צריכים לדעת כי עליהם לעבוד תוך כדי שהם נזהרים ממגע חשוף עם מקומות חשודים. 

איך העובדים צריכים להתנהל בפרויקטים של תמ"א 38 בימי קורונה?

בפרויקטים לפי תמ"א 38/1 בימי קורונה, לצד כל הדגשים שאנו מכירים בנושאי בטיחות, העובדים צריכים להקפיד על נושאי בריאות. למשל:

  • מרחקים ואיסורי התקהלות – יש להקפיד שהעובדים שומרים על מרחק של 2 מ' זה מזה. שימו לב שהם אינם מתקהלים יותר מ-10 עובדים בחלל סגור אחד (כולל בארוחת הצהריים ובהפסקות). 
  • ארוחות והיגיינה אישית – שמירה על בריאות העובדים מפני מגפת הקורונה קשורה להתנהלות בארוחות ובהפסקות. שימו לב שהעובדים משתמשים בכלים אישיים, כולל בקבוקי שתייה אישיים במהלך העבודה. פזרו ברחבי האתר מספר עמדות "חיטוי" עם סבון, מגבות ואלכוג'ל. כאשר כלים עוברים מיד ליד, כמו למשל כלים חשמליים כמו פטישונים, המשמשים בשגרה מספר עובדים זה אחד זה, יש לעבוד עם כפפות ולחטא את האמצעים בין עובד לעובד. 
  • ציוד מגן וציוד בריאות – השימוש בציוד מגן חייב להיות אישי לחלוטין בימי הקורונה. כמו כן, היזם/הקבלן (באמצעות מנהל העבודה) צריך לוודא גם אספקת ציוד מגן בריאותי כדוגמת כפפות ונשמיות/מסכות. 

מה לגבי סמכויותיהם של מנהלי העבודה בפרויקטים?

בענף הבנייה יש מדרג אחריות ברור שמתחיל ביזם "מזמין העבודה", נמשך בקבלן הראשי "מבצע הבנייה", ומסתיים עם "מנהל העבודה" אשר ממונה על ידי הקבלן. 

בימי הקורונה ובפרויקטים של תמ"א 38/1 האחריות המוטלת על כתפיהם של מנהלי העבודה בשטח היא מוגברת. לא רק שעליהם לדאוג לקלה כחמורה מבחינת בטיחות באתר, אלא שהם גם משמשים כ"קציני בריאות" בפועל. מנהלי העבודה אחראים על כך שהעובדים שומרים על עצמם כנגד הקורונה, ושומרים כמובן גם על הדיירים במקום. 

היזם/הקבלן, אשר מנהל העבודה משמש בתור זרועו הארוכה, צריך לדאוג כי האחרון מודע לתפקידיו החדשים. שימו לב, אם הנחיות הבריאות יופרו וכתוצאה מכך ייגרם נזק למאן דהוא, האחריות לנושא עלולה להיות מונחת לפתחם של מנהל העבודה, הקבלן, והיזם. 

מה חשוב לגבי דיני עבודה?

הקורונה מקפלת בחובה השלכות רבות על דיני העבודה. לכל פעולה מול העובדים יש השלכות משפטיות וכלכליות על המעסיק. למשל, עובדים אשר הוצאו לבידוד מחשש להידבקות בנגיף זכאים לקבל דמי מחלה וחל על המעסיק איסור לפטרם (חוק פיצויי פיטורין אוסר על פיטורי עובד בזמן מחלה מאושרת). מצד שני, ייתכן והמעסיק יכול לפטר עובדים לאלתר במידה שהללו אינם מקיימים את הוראות משרד הבריאות ובכך מסכנים את חבריהם לעבודה, את הדיירים במקום ואת הפרויקט בכללותו (עובד חולה – פרויקט מושבת).

קבלנים ויזמים יקרים, בכל פעולה שאתם מעוניינים לנקוט לגבי תנאי ההעסקה של העובדים, כדאי להיוועץ מראש עם עורכי דין המתמחים בתחום.  

לסיכום, 

כולנו תקווה כי ישראל תנצח במהרה את נגיף הקורונה. לצד הפסימיות המובנית, ולצד החששות הידועים, אני מעדיף דווקא לשמור על אופטימיות. לא רק שאין לי ספק שכשם שהמהלומה שהנגיף הנחית עלינו הייתה מיידית, כך תהיה מהירה גם היציאה מהמשבר. 

אולם בכדי שכל זה יקרה, הרבה מאד תלוי בנו.  קבלנים ויזמים יקרים, בימים כאלה, יותר מתמיד, אין תחליף לשכל הישר. סוף מעשה במחשבה תחילה וסוף מיגון בחשיפה נכונה. הקפידו על הנחיות משרד הבריאות, הימנעו מסיכונים מיותרים. שמרו על בריאותם של הדיירים והעובדים. 

בהוקרה ואיחולי בריאות לכולנו.

*הכותב, איציק סימון, הינו מנכ"ל חברת "איציק סימון- הסוכנות המובילה לביטוחי בניה"

מי יהיו 70 המשפיעים לשנת 2023?

לקבלת עדכונים בוואטספ >>> לחצו כאן

שיתוף
תגיות:

כתבות שיכולות לעניין אותך

נשמח לדבר אתך
נגישות