banner

הדירה עברה תמ"א 38- בעל הבית יפצה את השוכרים

כ-13 אלף שקלים נפסקו לדייר, השופטת :"הדירה לא היתה ראויה למגורים"

בעליה של דירה ברמת גן יפצה את השוכרים בשל העובדה שהבניין בו היא ממוקמת עבר פרויקט תמ"א 38 במהלך תקופת השכירות. כך קבע לאחרונה בית משפט השלום בתל אביב. עם זאת, בית המשפט לא קיבל את תביעת השוכרים במלואה בשל העובדה שדבר העבודות צוין מפורשות בהסכם השכירות. התביעה הוגשה גם נגד החברה שביצעה את העבודות בבניין. סך התביעה הכולל עמד על 94,085 שקלים.

על פי התביעה, בעליה של דירה ברחוב יהודית ברמת גן, השכיר אותה לתובעים לפרק זמן של שנה. לטענת התובעים, בני הזוג שנכנסו לגור בה, הבעלים הטעה אותם ביחס לדירה נשוא הסכם השכירות, שכן הדירה לא הייתה ראויה למגורים, והחברה שביצעה את פרויקט התמ"א הסבה נזקים רבים לדירה, באופן שלא ניתן היה להתגורר בה.

מנגד, טען הבעלים כי התובעים שכרו את הדירה בידיעה ברורה ומפורשת שהבניין, בו מצויה הדירה, עתיד לעבור שיפוצים במסגרת פרויקט תמ"א 38, והיו מודעים לכל ההשלכות הנובעות מכך, ואף סוכם בהסכם השכירות כי דמי השכירות יופחתו באופן משמעותי.

החברה שביצעה את הפרויקט טענה להגנתה כי כל הליקויים ואי הנוחות אופייניים לפרויקט תמ"א, וכל תקלה שקרתה פעלו הנתבעים במהירות לתקנה.

השופטת איילה גזית שמעה את טענות הצדדים והחליטה לקבל את התביעה באופן חלקי. את החלטתה היא נימקה כך בפסק הדין: "אכן, כפי שעולה מהסכם השכירות, התובעים היו מודעים לעובדה שמדובר בדירה בבניין שעובר שיפוץ במסגרת הסכם תמ"א 38, ואין ספק כי עליהם לקחת בחשבון שבתקופת ביצוע העבודות תיגרם להם אי נוחות כתוצאה מרעש ואבק של ביצוע עבודות הבנייה, ופגיעה באופן כללי באיכות החיים הנובעת מכך, אולם, במקרה דנן, לאור הראיות שהוצגו לתיק, עולה כי הדירה נשוא הדיון לא הייתה ראויה למגורים, ולא היה מקום להשכירה בנסיבות אלה".

נגרמו נזקים לדירה במהלך העבודות

בעליה של הדירה הגיש חוות דעת מומחה על מנת לכמת את הנזקים שנגרמו לדירה במהלך העבודות וזה מצא כי הנזק לרכוש הדיירים השוכרים עומד על סכום של 1,590 שקלים. לעניין מצב הדירה עצמה, קבע המומחה כי הוצבו פיגומים לגובה הבניין, וכי הקבלן המבצע , ניצל אותם כדי לחדור ללא אישור כלשהו לדירה אותה שכרו התובעים ולקדוח חורים בקיר הסלון, על מנת לקשור פיגום בחלקו העליון.

נזקים נוספים שאיתר המומחה: עקירת ארונות המטבח, ניתוק כיור המטבח מזרם המים למשך שבוע, יציקת ממ"ד בסמוך למטבח, חציבת חור בחדר מדרגות לתוך חדר שינה, פגיעה בדוד שמש וחדירת מים לדירה שהובילה לקצרים חשמליים. בנוסף, גם רהיטים של השוכרים נפגעו במהלך העבודות.

בית המשפט: הדירה לא היתה ראויה למגורים

השופטת התייחסה לדוח בהחלטתה וציינה: "מהפירוט שנקבע בחוות הדעת המומחה, אשר ביקר בדירה ומסר חוות דעתו, עולה כי הנתבע השכיר את הדירה לתובעים בתנאים בהם הדירה לא הייתה ראויה למגורים, ולא היה מקום להשכירה לשוכרים כלשהם. בנסיבות אלה, מתברר כי הדירה לא הייתה ראויה למגורים, ולא היה  מקום להשכירה לתובעים, גם לא במחיר המופחת שסוכם".

השופטת פסקה כי בעליה של הדירה ישיב לשוכרים את דמי השכירות עבור שלושת החודשים שבמהלכם הם התגוררו בדירה. השוכרים דרשו פיצוי עבור סבל וייסורים אולם השופטת קבעה כי בנסיבות העניין אין מקום לאשר פיצוי בגין עוגמת נפש בשל העובדה שהתובעים נכנסו במודע לדירה הנמצאת במהלך פרויקט תמ"א, במטרה להפחית את דמי השכירות תוך לקיחה בחשבון של עוגמת הנפש הקיימת והכרוכה במגורים בדירה המצויה בתוך מתחם בנייה". סוף דבר, בעליה של הדירה והקבלן המבצע יפצו את השוכרים הזועמים בסכום של 10,890 שקלים בתוספת הוצאות משפט בסך 2,500 שקלים.

מי יהיו 70 המשפיעים לשנת 2023?

לקבלת עדכונים בוואטספ >>> לחצו כאן

שיתוף
תגיות:

כתבות שיכולות לעניין אותך

נשמח לדבר אתך
נגישות