banner
נחמה בוגין // עמית ישראלי
נחמה בוגין // עמית ישראלי

שפל: ירידה שנתית של 20 אחוז ברכישת דירות חדשות

השמאית נחמה בוגין: "הצעדים שננקטים על ידי הממשלה הם לא הצעדים המתאימים – הפתרון צריך להתמקד בהגדלת ההיצע"

תמונה: שמאית המקרקעין והמשפטנית – נחמה בוגין // צילום: עמית ישראלי

שמאית המקרקעין והמשפטנית נחמה בוגין מתייחסת להמשך הקיפאון, ירידה בכמות העסקות, ירידת חלקם של המשקיעים וירידה חדה ברכישות משפרי הדיור, זאת לאחר שלאחרונה פורסם דו"ח נתוני האוצר, שהעיד על המשך מגמת הירידה במכירת דירות חדשות, נתונים אשר קיבלו חיזוק בדו"ח שפרסם היום הלמ"ס לחודשים דצמבר 2017- פברואר 2018. על פי הנתונים נרשמה ירידה של 4.8% בכמות המבוקשת של דירות חדשות בהשוואה לשלושת החודשים הקודמים ולאחר ניכוי השפעות עונתיות מסתמנת באותה תקופה, ירידה של 9.8%.

ירידה של 20.4 אחוז בשנה
עוד עולה מדו"ח הלמ"ס כי חלה עליה של 2.9% במספר הדירות החדשות שנמכרו וירידה של 13.1% במספר הדירות שלא למכירה שהחלה בנייתן. עוד עולה מהנתונים כי ב-12 החודשים האחרונים נרשמה ירידה של 20.4% במספר הדירות החדשות שנמכרו, בהשוואה ל-12 החודשים הקודמים וכי כ-33% מן הדירות החדשות בתקופה מרץ 2017- פברואר 2018 נמכרו במחוז המרכז, כ17% בכל אחד מהמחוזות חיפה ותל אביב ואילו במחוז צפון וירושלים נמכרו כ-8% ו-7% בהתאמה.

בוגין: "שוק הדיור רחוק מפתרון"
בוגין, אשר התייחסה לנתונים שפורסמו לאחרונה אומרת כי: "שוק הדיור רחוק מפתרון. בחודשים האחרונים אנו רואים שוב ושוב כותרות שיוצרות אשליות שווא ומטעות את הציבור. כמי ש"חורשת" את המדינה ולוקחת חלק בעסקאות, דעתי היא כי הצעדים שננקטים על ידי הממשלה הם לא הצעדים המתאימים – הפתרון צריך להתמקד בהגדלת ההיצע ולא בהקטנת צד הביקוש".

האוצר גורם להברחת משקיעים ישראלים לחו"ל
"מה קורה בעצם?", מסבירה בוגין, "האוצר מתגאה בירידה בכמות המשקיעים אבל המשמעות היא שאנו מבריחים משקיעים ישראלים לרכישות נדל"ן בחו"ל. זוהי שערורייה בפני עצמה, אנחנו זקוקים לכסף הזה, וצריך למנוע זליגה החוצה של כסף כחול לבן ולפעול על מנת שיישאר בישראל. שנית, אנו מסיטים עשרות אלפי זוגות צעירים לישיבה על הגדר והמתנה לדירת מחיר למשתכן – דירה שאולי תהיה מוכנה בעוד שש שנים ואולי גם לא. רבים מהזוגות הצעירים מבינים את החסרונות ומוותרים על הזכייה לטובת רכישה בשוק החופשי. ומה קורה בינתיים? ירידה משמעותית בהתחלות הבנייה אשר תקטין עוד יותר את ההיצע הנדרש כל כך בשוק כיום, נתונים מצערים שבהם האוצר לא ממהר להתגאות".

מחיר למשתכן והטעיית הציבור
באשר לפתרון, אומרת בוגין כי: "בהחלט חשוב לבלום את העלייה התלולה של מחירי הדיור בישראל, זוהי משימה לאומית בעיני לסייע לזוגות צעירים בפתרונות דיור. אבל מחיר למשתכן והטעיית הציבור בנתונים אינם הפתרון. מחיר למשתכן מנווט את כל השוק לכיוון מסוים ולא משאיר קרקעות לשאר השוק, שביניהם משפרי דיור ומשקיעים. הפתרון צריך להתמקד בהגדלת ההיצע בדרכים אחרות – לענות על הביקושים במקום לעצור אותם".

עוד אומרת בוגין כי יש לשקול פתרון שמעודד השכרת דירות לטווח ארוך: "הפתרון לדור הצעיר בעיני הינו דיור להשכרה, לטווח ארוך ובתנאים נוחים, ולא שיעבוד שלהם ושל הוריהם לכל חייהם לדירה שהרבה פעמים אינה דירת החלומות אלא פשרה, ובעיר שכלל אינם רוצים לגור בה. יש לשים יותר דגש על פתרונות כמו דיור להשכרה, יש להפשיר קרקעות באזורי הביקוש ולזרז הליכים בבנייה חדשה ובהתחדשות עירונית. המדינה צריכה לתמוך בחסרי דיור באמצעות מענקים ולא על ידי מחיר למשתכן שכבר כיום פוגע בשוק ובסוף רק יפגע בחסרי הדיור.

"פתרונות חלופיים ויצירתיים יותר יאפשרו לזוג הצעיר להשקיע את משאביו בתחילת דרכו באפיקים אחרים שיניבו תשואה גבוהה יותר, כגון עסק או נדלן מניב, ויאפשרו לו גם מימון דיור וגם מינוף כלכלי, להתפתח כלכלית ולהתקדם, בעתיד, אם ירצה בכך יוכל לרכוש את דירת חלומותיו. אפשר וצריך לסייע לדור הצעיר שכל כך יקר לליבנו מבלי לגרום נזק לענף הנדל"ן כולו".

מי יהיו 70 המשפיעים לשנת 2023?

לקבלת עדכונים בוואטספ >>> לחצו כאן

שיתוף
תגיות:

כתבות שיכולות לעניין אותך

נשמח לדבר אתך
נגישות