banner
יגאל צודנר מנכל חברת נתיבי הקמה // צילום: אילן ספירא
יגאל צודנר מנכל חברת נתיבי הקמה // צילום: אילן ספירא

מאשימים את הרשויות בעיכוב היתרים אבל לעיתים הפונה הוא הרשלן

היזם והיועצים צריכים לקחת אחריות על נושא הרישוי ולא להטיל את מלוא האחריות על הרשויות שכורעות תחת הנטל בטיפול בהיתרים שאינם תואמי תב"ע

מגדילים 18.04.2018

תמונה: יגאל צודנר מנכל חברת נתיבי הקמה // צילום: אילן ספירא

מאת: יגאל צ'ודנר, מנכ"ל ומייסד חברת נתיבי הקמה, המומחית בניהול הליכי רישוי והליכים סטטוטוריים

כאשר יזם מתחיל את הדרך הארוכה להקמת פרויקט חדש, רבה אי הוודאות לגבי לוחות הזמנים. אין לו, לרוב, ידיעה ברורה על מועד קבלת הקרקע ואין לו שום דרך לדעת איזה חלק מהתכנית יהיה עליו לשנות בגלל דרישות של רשויות התכנון השונות.

קל להאשים את הרשויות, אבל פעמים רבות האשמה נמצאת אצל הפונה הרשלן, שחושב שיוכל לקבל היתר גם אם בקשתו אינה תואמת את התב"ע ולא עומדת בתנאים הנדרשים, שחושב ש"יהיה בסדר". הפתרון טמון בנתיב חדש, שבו היזם והיועצים לוקחים אחריות על נושא הרישוי ולא מטילים את מלוא האחריות והעבודה, ובהמשך גם האשמה, על הרשויות שכורעות תחת הנטל של טיפול בהיתרים שאינם תואמי תב"ע.

מערכת רישוי זמין עלולה להוביל לעיכוב
תיקון 101 לחוק התכנון והבנייה היה אמור לפתור חלק גדול מהבעיה, כשהוא מחייב את הרשויות להנפיק היתר בנייה תואם תב"ע באמצעות מערכת ממוחשבת של רישוי זמין בזמן קצר יחסית של 90 יום. למערכת החדשה ישנם יתרונות ברורים: המבקש מבין כבר בשלב קבלת המידע מהם התנאים והאישורים הנדרשים; שני הצדדים מחויבים ללוחות זמנים שמקציבה המערכת; ושקיפות – המבקש יודע בכל רגע באיזה שלב נמצאת בקשתו.

ואולם בפועל אנו רואים כי הוועדות פעמים רבות משתמשות במערכת הממוחשבת על מנת לצמצם את קבלת הקהל ולא לאפשר לפונים לקבל מענה לשאלות ולפתור בעיות בזמן אמת; לוחות הזמנים נגררים תמיד למקסימום המותר ולעתים מעבר לכך; ושקיפות המערכת מוגבלת כך שהמבקש רואה רק את ההערה האחרונה שניתנה ולא את כלל השתלשלות הטיפול.

המשמעות היא שכל אינטראקציה דרך המערכת יכולה להוביל לעיכוב של שבועות בקידום הבקשה, מה שמחמיר עוד יותר לאור הזמינות המוגבלת של מחלקות הרישוי.

תמו הימים בהם ניתן היה "לרוץ לעירייה" לבצע תיקונים ידניים בתכנית או להיפגש אינספור פעמים עם הפקידים עד שהבקשה תקודם.

הפתרון בארה"ב – אקספדייטורים
בארה"ב כבר מצאו את הפתרון לזירוז הליכים והעברת האחריות לידיו של המבקש. המדינות מכשירות ומסמיכות אקספדייטורים (Expeditors) – אנשים אשר תפקידם לנהל את הליכי הרישוי מול גורמי הרישוי השונים, להיות גורם מתאם ומקדם בין היזם לרשויות, להוביל תהליכים ולדבר בשפה אחידה ומקצועית. אנשים אלה מוודאים כי היזם אכן עומד בכל התנאים הנדרשים ומנחים אותו כיצד להתקדם בכל שלב. התוצאה היא כי על אף שכמעט כל עבודה בארה"ב טעונת היתר (הרשימה ארוכה אפילו יותר מזו שבארץ), זמן הטיפול בהיתר הבנייה מהיר בעשרות מונים מזה שאנו מכירים.  

במדינתנו אין בעל מקצוע שתפקידו הבלעדי הוא טיפול בהוצאת היתר ואין גורם מוסמך המסייע בכך. מה שקורה בפועל הוא שנושא הרישוי נופל בין הכיסאות בין מנהל הפרויקט, האדריכל והיזם, ומהווה גורם עיכוב משמעותי בהוצאת הפרויקט לפועל.

הגיע הזמן שמדינת ישראל, שנושא התכנון והבנייה נמצא במרכז סדר יומה, תכשיר אנשי מקצוע שילוו את היזם בכל הליכי הרישוי והוצאת ההיתרים באופן שיזרז את התהליך כולו. לאפשר לכל יזם לעבוד יחד עימם במסגרת הליך הרישוי באופן שיגן הן על היזם והן על הרשויות, לייצר אחידות, שקיפות וודאות בהליך. רק כך נצליח לפתור את מצוקת הדיור ולהביא להיצע רחב שיכול לענות על הביקוש.

שיתוף

כתבות שיכולות לעניין אותך

נשמח לדבר אתך
נגישות