banner
דליה עסיס // גיל טופז
דליה עסיס // גיל טופז

ברנזה 38: דליה עסיס, שמאית מקרקעין, מתכננת ערים ומרצה בטכניון

תמונה: דליה עסיס // צילום: גיל טופז

מדור ברנז'ה 38 בפורטל "מגדילים", בא להכיר לכם באופן אישי את האנשים שמאחורי העשייה והיום תכירו את שמאית המקרקעין דליה עסיס

שם מלא, גיל, תיאור תפקיד
דליה עסיס, 54, שמאית מקרקעין ומתכננת ערים ומרצה בטכניון תואר שני בלימודי מקרקעין

כמה שנים בתחום העיסוק?
"עוסקת בתחום 18 שנה ובעלת רישיון לעסוק בשמאות מקרקעין 15 שנה"

מנטור שהשפיע עלייך בתחילת הדרך?
"כשנרשמתי לטכניון ללימודי תואר שני, ראיינה אותי פרופ' רחל אלתרמן שהייתה ראשת המסלול לתכנון ערים ואזורים. אישה רבת עשייה בתחום ופעילה ציבורית שמשאירה חותם בכל נושא בו היא מטפלת.
המפגש איתה היה מעצים, היא חיזקה אותי והאמינה בי שאגיע רחוק. המילים המעצימות שאמרה לי בראיון מלוות אותי עד היום".

ההישג שאת/ה מתגאים בו?
"בשנתיים האחרונות אני מובילה את המאבק ברשימות השמאים הסגורות של הבנקים. בעקבות פעילותי זו, בחודש פברואר השנה הונחה על שולחן הכנסת 'הצעת חוק חופש בחירת שמאי מקרקעין לצורך קבלת אשראי'.
מדובר במהפכה של ממש. החוק ישנה מצב מעוות שנמשך עשרות שנים, בהן הבנקים החזיקו רשימות מצומצמות של שמאים. להכנס לרשימות האלה ניתן רק באמצעות קשרים.
הרשימות האלה יותר מאשר שפוגעות בחופש העיסוק של השמאים-  פוגעות בראש ובראשונה בציבור הלווים.
לאחר שהחוק יאושר כל לווה יוכל להעזר בשמאי טרם ביצוע העיסקה ולגלות בעיות ככל שישנן בנכס ולא יגלה זאת רק לאחר חתימת החוזה, וחשוב לא פחות, יוכל לבצע התמחרות בין הבנקים על גובה המשכנתא והריבית.
מדובר בחסכון כספי משמעותי בכיסם של כלל נוטלי המשכנתאות במדינת ישראל ועל כך גאוותי".

מה הרגע הכי מאושר שהיה לך בתפקיד?
"לפני 25 שנה ביקשתי להתקבל ללימודי מינהל עסקים במכללה למינהל, לא קיבלו אותי כי הפסיכומטרי לא הספיק ובוועדת חריגים טענו שכאישה צעירה, גרושה, עם 2 ילדים קטנים אני לא אעמוד במשימה.
למדתי במוסדות אחרים ובשנת 2003 קיבלתי את ההסמכה לעסוק בשמאות מקרקעין.
ב-8/3/2008 יום האישה הבינלאומי קיבלתי הודעה מהטכניון שאני זכאית לתואר שני מהטכניון בפקולטה לארכיטקטורה ותכנון ערים ולפני שנתיים התקבלתי כמרצה בטכניון בלימודי תואר שני בקורס 'הערכות שווי'.
אלו היו רגעים של אושר ותחושת ניצחון".

מה המצב הכי מייאש שנתקלת בו?
"לעיתים קורה שערכאה שיפוטית כגון שמאי מכריע ו/או ועדת ערר אינה מניחה את דעתי, אני מאמינה בתיק וממליצה ללקוח להגיש ערעור אבל הלקוח כבר מיואש מכל ההליכים ומוותר".

כמה שעות מתוך 24 מוקדשים לעבודה?
"מקצוע שמאות המקרקעין הוא מקצוע מרתק ומאתגר, במיוחד בשנים האחרונות עם התפתחות ההתחדשות העירונית. אני מאוד אוהבת את המקצוע ולכן מקדישה הרבה שעות מהיום לעיסוק במקצוע".

מסעדה/בית קפה מועדפים לקיום פגישות?
"ככלל מאוד אוהבת בתי קפה לקיים בהם את הפגישות. הרבה פגישות אני מקיימת בקפה לנדוור אשר ממוקם סמוך למשרדי וגם בסניף שקרוב לביתי בהוד השרון".

חופשה מועדפת?
"לאחרונה הייתי בקמבודיה, מדינה מתפתחת עם הרבה חופים ושמש, מאוד נהניתי ובהחלט הייתי חוזרת למזרח למדינות נוספות כגון וייטנאם ותאילנד לחופשה כזו".

קולגה בענף שאתה רוצה לפרגן לו?
"בפינת הפרגון כמובן שאפרגן קודם כל לאישה, מבלי לפגוע חלילה בקולגות הגברים. גב' ענת בירן, עו"ד שעוסקת בתחום ההתחדשות העירונית.
ענת בנתה את עצמה במו ידיה והצליחה לבנות משרד עורכי דין לתפארת".

המלצה לנכנסים לתחום?
"המדינה שלנו נעשית צפופה לאור הגידול באוכלוסין ובשנים האחרונות אנחנו רואים בנייה גדלה והולכת של מגדלי מגורים בני 20 קומות ומעלה. זה בא לידי ביטוי הן בבנייה חדשה והן בפינוי בינוי, שם צריך מכפיל גבוה של יח"ד. מבנים בני 4-8 קומות ייהפכו בשנים הבאות למצרך נדיר והייתי ממליצה להשקיע בדירות כאלה שנבנו לאחר 1980".

להשתתפות במדור 'ברנז'ה 38' יש לפנות למערכת מגדילים במייל: [email protected]

מי יהיו 70 המשפיעים לשנת 2023?

לקבלת עדכונים בוואטספ >>> לחצו כאן

שיתוף
תגיות:

כתבות שיכולות לעניין אותך

נשמח לדבר אתך
נגישות