banner
פיני מלכה מנכל מעוז דניאל // צילום: עודד קרני
פיני מלכה מנכל מעוז דניאל // צילום: עודד קרני

פיני מלכה, מנכ"ל חברת מעוז דניאל עם התחזית לשנת 2019

"בשנת 2019 תמשיך המגמה שאפיינה את השנה שחלפה, עם האטה עד עצירה מוחלטת של הנפקת היתרי בניה,  תכניות בניין עיר וכמובן התחלות בנייה מעטות ביחס לצרכי הציבור"

תמונה: פיני מלכה // צילום: עודד קרני

מאת: פיני מלכה, מנכ"ל מעוז דניאל

בערים רבות ובעקבות מערכת הבחירות המקומית, התחלפו לאחרונה ראשי רשויות. על כן, קיים סיכוי גבוה שנראה באותן רשויות שינוי מדיניות בנוגע לתכנון העירוני, התקוע למעלה משנה עקב ההתעסקות בבחירות עצמן. הדבר נובע משינוי מדיניות שעליו הצהירו במהלך התמודדותם ראשי הרשויות החדשים והוותיקים, הרכבת וועדות חדשות, החלפת מהנדסי ערים, אדריכלי ערים ויועצים משפטיים.

ייקח זמן רב עד שיתגבשו ויכנסו לתפקידם לטובת מימוש מדיניות אחרת. על כן, נראה כי גם בשנת 2019 תמשיך המגמה שאפיינה את השנה שחלפה, עם האטה עד עצירה מוחלטת של הנפקת היתרי בניה,  תכניות בניין עיר וכמובן התחלות בנייה מעטות ביחס לצרכי הציבור בעיקר באזורי הביקוש ובגוש דן. שנת 2019 היא גם שנת בחירות לממשלת ישראל, כשברקע בולט חוסר וודאות מהותי בקשר להמשך תכנית מחיר למשתכן ומדיניות הממשלה בכל הקשור לבניה למגורים. בשל הבחירות שעתידות להתקיים, צפויים לעבור חודשים רבים עד אשר וועדות התכנון הממשלתיות יתבססו ויחזרו לדון בבקשות שהוגשו לפני הבחירות ובזירוז הליכים לקידום תכניות קיימות.

מהיכרות עם התחום, נראה כי בשל כך יתעכבו ההליכים השונים, דבר העשוי לגרום בין היתר לעצירת תכנון, רישוי וקידום תכניות הבנייה למגורים. חוסר התכנון וצמצום המלאים בבנייה יגדילו פערים בין הביקוש וההיצע וישנו חשש סביר כי יגרמו לעלייה נוספת במחירי הדירות. בנוסף וכפי שידוע, תכניות הממשלה לתמיכה בתכנית מחיר למשתכן וויתור על גביית תמורות ממכירת מקרקעין בשווי שוק, כמו גם האטה המהותית בעסקאות מקרקעין ובמכירת דירות לאור הקטנת המלאים שבעבודה, גרמו לקופת האוצר להתכווץ ולהפוך לגרעונית. יש חשש סביר כי עכב כך, השקעות בתחום התשתיות יאלצו להמתין לשיפור הקופה הציבורית ואיתן גם תשתיות לבניה למגורים.

מי יהיו 70 המשפיעים לשנת 2023?

לקבלת עדכונים בוואטספ >>> לחצו כאן

שיתוף
תגיות:

כתבות שיכולות לעניין אותך

נשמח לדבר אתך
נגישות