banner
אילוסטרציה // Depositphotos
אילוסטרציה // Depositphotos

אושרה התוכנית למרחב תחנות המטרו

כבר היום מקודמות במרחב יותר מ-100 יוזמות תכנוניות בהתחדשות עירונית ובינוי חדש, בהיקף כולל של כ-300,000 יחידות דיור

המועצה הארצית לתכנון ולבנייה אישרה היום את תוכנית המתאר הארצית המתווה את מדיניות התכנון והפיתוח האורבני במרחב תחנות המטרו במטרופולין גוש דן – תמ"א 70.  

תמ"א 70 מייצרת מרחב עירוני המנצל את יתרונות מערכת המטרו עבור מטרופולין תל אביב שצפוי להגיע לכ-5.5 מיליון נפש בתוך כעשור. 

נכון להיום, מקודמות בתחום תמ"א 70 יותר מ-100 יוזמות תכנוניות משמעותיות שונות הן בתחום ההתחדשות העירונית והן מתחמי פיתוח ובינוי חדשים, בהיקף כולל של כ-300,000 יחידות דיור.

מה צריך לדעת?
התוכנית כוללת את העצמת הבניה הנובעת מהקמת מערכת הסעת המונים, במטרה לקרב כמה שיותר אוכלוסייה להתגורר, לעבוד ולבלות במרחק הליכה מתחנות המטרו. לשם כך, התמ"א קובעת עוצמות בינוי מינימאליות הגבוהות באופן משמעותי מהצפיפויות המוכרות במטרופולין. 

עם זאת, האזורים הסובבים את התחנות שבהם קיימת השפעה על כלל תחומי החיים יחול מס מוגבר בהתאם לחוק הרכבת התחתית (2021), על פי העיקרון של לכידת ערך מההשבחה הצפויה סביב התחנות העתידיות. 

התוכנית יוצרת רשת הליכה ורכיבה יעילה ונוחה, מעודדת עירוב שימושים מוגבר ומעודדת יצירת תמהילי דיור מגוונים, תוך קביעת הוראות בדבר הכללת דיור מכליל ודיור בהישג יד בתוכניות מפורטות. במקביל, התוכנית קובעת שינוי מדיניות החנייה באמצעות צמצום הדרגתי של תקני החניה הפרטית במרחבי המטרו.

הרב נתן אלנתן // צילום: רז רוגובסקי | Depositphotos
הרב נתן אלנתן // צילום: רז רוגובסקי | Depositphotos

יו"ר מטה התכנון הלאומי ויו"ר המועצה הארצית לתכנון ובניה, הרב נתן אלנתן, אומר כי: "תמ"א 70 מביאה בשורה אדירה לתושבי המטרופולין בפרט ולכלל התושבים בכלל. התמ"א מייצרת ודאות תכנונית ליזמים ממשלתיים ומהמגזר הפרטי אשר יממשו הלכה למעשה את מדיניות התכנון שלה בשטח לרווחת תושבי המטרופולין בהווה ובעתיד". 

רפי אלמליח // צילום: רז רוגובסקי | Depositphotos
רפי אלמליח // צילום: רז רוגובסקי | Depositphotos

מנכ״ל מינהל התכנון, רפי אלמליח, מציין כי: "המטרו ישנה את פני מטרופולין גוש דן ויאפשר למיליוני אנשים להתנייד במהירות, ביעילות ובנוחות כך שכולם יוכלו להגיע עד כחצי שעה מכל מקום לכל מקום במטרופולין. התוכנית מייצרת הזדמנויות לפיתוח עירוני מתקדם תוך עידוד התחדשות עירונית וייעול השימוש בקרקע עי פיתוח מועצם מוטה תחבורה ציבורית".

יעל סולומון // צילום: אסף אנטמן | Depositphotos
יעל סולומון // צילום: אסף אנטמן | Depositphotos

סמנכ"לית תשתיות במינהל התכנון, יעל סלומון, מציינת כי: "פרויקט המטרו ותמ"א 70, ישנו את המציאות של תושבי מטרופולין תל אביב. רשת המטרו תאפשר להתנייד מכל מקום לכל מקום, תאפשר להסיר את הרכב הפרטי מהמרחב הציבורי לטובת מוקדים אורבניים מועצמים, התחדשות עירונית ובניה מעורבת".

לקבלת עדכונים בוואטספ >>> לחצו כאן

שיתוף

כתבות שיכולות לעניין אותך

נשמח לדבר אתך
נגישות