banner
מנכ"לים ובעלים של חברות נדל"ן מובילות מסכמים את 2018 וחוזים את 2019 // depositphotos
מנכ"לים ובעלים של חברות נדל"ן מובילות מסכמים את 2018 וחוזים את 2019 // depositphotos

מנכ"לים של חברות נדל"ן מובילות מסכמים את 2018 וחוזים את 2019

אור הזרקורים לא תמיד מחמיא להם, הרגולטורים לא תמיד אוהבים אותם אבל הם אלו שלוקחים את הסיכונים ובונים לנו את הבתים. עכשיו תורם של בעלי חברות היזמות והבנייה להגיד איך נראתה 2018 בעיניים שלהם ומה צופנת לנו 2019 – קבלו את דבר המנכ"לים

סמי מצלאוי יו"ר חברת מצלאוי ובעלי החברה
שנת 2018 הייתה שנה מזוגזגת עם ציפיות גדולות מאוד והסתיימה עם האכזבות הגדולות ביותר ב -5 השנים האחרונות, למעשה לא השתנה בה שום דבר לטובה. גם תכנית מחיר למשתכן אינה בהכרח משהו טוב לענף , שכן את תוצאותיה נדע רק בעוד 5-10 שנים קדימה. זאת הייתה שנה שנכנסנו לצוואר בקבוק ושיהיה לנו מאוד קשה לצאת ממנו. כבר לפני מספר שנים היו צריכים לחשוב על התקיעות בשוק ולהגדיל את היצע הדירות. לצערי, אם מישהו לא יתעורר אני צופה שגם 2019 תהיה לא פשוטה, שנה שהביקושים ימשיכו לגדול ובהתאם מחירי הדיור. מעבר לכך הבחירות שבפתח מכניסים את השוק לא ודאות שכן אי אפשר לדעת איך תראה הממשלה ואיזו מדיניות תנקוט.

סמי מצלאוי בעלים חברת מצלאוי // יחצ
סמי מצלאוי בעלים חברת מצלאוי // יחצ

הפתרון היחיד שאני מאמין שיכול לעזור זה לא עוד תכנית ממשלתית כמו מחיר למשתכן או מעמ אפס, אלא רפורמה רחבה של התחדשות עירונית. אין זה פלא שלמרות הצניחה הגדולה בהתחלות הבנייה, 20% מהתחלות הבנייה שנרשמו הן בהתחדשות עירונית. זה העתיד שלננו ואין שום פתרון אחר שיכול לעזור. כל דבר שיקדם הליכי פינוי בינוי הוא חיובי. אולם עדיין לא ננקטים מספיק צעדים כדי לזרז את הליכי התכנון בפרויקטים כאלו".

מאיר טל, מנכ"ל  קבוצת כנען
כיום  מופנות על ידי המדינה כמעט כל עתודות הקרקע המיועדות לבנייה למכרזי מחיר למשתכן. מכרזים מוגבלים מהרבה בחינות. מכרזים שהפרויקטים במסגרתם מתמהמהים זמן רב עד שיוצאים באמת לפועל, מכרזים שאינם פונים לכל קהל הרוכשים ובמיוחד לא למשפרי דיור ומצמצמי דיור ושהכדאיות הכלכלית שלהם נמוכה מאוד ובשל כך יזמים רבים לא נכנסים לפרויקטים האלה. לעומת זאת עתודות הקרקע באזורי ביקוש המיועדות למכירה בשוק החופשי נמצאות בעיקר תחת המעטפת של תהליכי התחדשות עירונית – פינוי בינוי ותמ"א 38 ולכן ככל שיאיצו את קידום הפרויקטים במקומות אלה, רק כך יצליחו לייצר יותר יחידות דיור לשוק. נתוני הלמ"ס בשנים האחרונות  המתייחסים להתחלות הבניה הראו כי מאז שהחלו מכרזי מחיר למשתכן , ישנה רק ירידה בהתחלות הבניה. הנתונים שפורסמו ממש בימים האחרונים לא בישרו אחרת. אני צופה בצער רב שהקצב של הבניה לא יעלה על הביקושים גם בשנה הקרובה והתוצאה תהיה שהמחירים לא באמת ירדו . הסיבה לכך היא האיטיות ועודף בירוקרטיה ומכשולים רבים בהם נתקלים יזמים וקבלנים בגופי התכנון ובוועדות השונות. ניתן לראות זאת בעיקר בתחום ההתחדשות העירונית כאשר פרויקטים תקועים בוועדות המקומיות במשך שנים רבות . הסיבה העיקרית לכך היא שתי השקפות העולם השונות של שתי הועדות- המקומית והמחוזית. בעוד השניה חושבת על רמת המאקרו של התכנון והביצוע והגדלת היצע הדירות בשוק , הראשונה מונעת בעיקר מאינטרסים  של הרשות המקומית ולא בהכרח מהאינטרסים של כלל האוכלוסייה במדינת ישראל. בשל התנגשות אינטרסים זאת, לוחות הזמנים בכל הקשור לביצוע פרויקטים של פינוי בינוי ברמה העירונית מתארכים יתר על המידה. על מנת לפתור בעיה זאת אחת ולתמיד חייבת המדינה להפקיע את כל הסמכויות לקידום תהליכי פינוי בינוי מהועדות המקומיות ולהשאירן רק בוועדה המחוזית תוך הגבלה של לוחות זמנים ויצירת אבני דרך וקריטריונים ברורים לקידום ואישור התב"ע.

מאיר טל, מנכל קבוצת כנען // יחצ
מאיר טל, מנכל קבוצת כנען // יחצ

טל קידר, מנכ"ל קידר מבנים
שנת 2019 תהיה שנה בסימן והשפעת הבחירות הארציות. מניסיון עבר, בשנה זו בד"כ מתאפיינת בעליה בהחלטות משקי הבית לקנות דירה ,הרבה אנשים שיושבים על הגדר מחליטים לבצע את הקניה כיוון שהם לא יודעים מה תהיה מדיניות הממשלה הבאה, ומחליטים שלא להמתין יותר, לטעמי בנושא זה הביקוש לדירות לא השתנה ואף גדל.

טל קידר מנכל החברה // באדיבות החברה
טל קידר מנכל החברה // באדיבות החברה

כמו כן, בשנה האחרונה ראינו חוסר יציבות הן בהחלטות הרוכשים והן בקידום הפרויקטים ע"י הרשויות המקומיות שעצרו את רוב התוכניות בתחומן , הדבר נבע לאור הבחירות המקומיות, פועל יוצא של הבחירות הן גם העדר מדיניות ברורה בנושא של תכנון עיר, מה שנכון להיום גורם לעצירת קידום התוכניות ברשויות וכולי תקווה כי הפקק הזה ישתחרר בקרוב. נראה כי בשנת 2019 לא ישתנה הרבה נושא הבירוקרטיה הרבה סביב ענף הנדל"ן ועדיין כל תכנית פשוטה תאלץ לעבור מסכת ייסורים עד שנוכל ליישם ולהגיע לבניה בפועל. כמו כן ,בנושא הביצוע, בעקבות צעדי הממשלה והידוק הפיקוח על הבטיחות בבניה, הוספת תקנים מחייבים של פיגומים , עוזרי בטיחות וכד' ישנה הסתברות גבוהה שעלויות הביצוע יתייקרו ובעקבות זאת גם ישפיעו על מחירי הדירות.

ישי שנקולבסקי, מנכ"ל פרפקט יזמות
31 אלף יחידות דיור ב-3 הרבעונים הראשונים של השנה זהו הנתון העצוב של השנה. התחלות הבנייה אשתקד היו בהיקף 46 אלף יחידות דיור לתקופה המקבילה . נתון עצוב זה בעצם מגדיר את כישלון המדיניות הממשלתית לכאורה להגדלת ההיצע. תוכנית מחיר למשתכן שהייתה תוכנית הדגל של המדיניות להגדלת ההיצע ולהורדת מחירים פספסה בגדול.  הסיבות שלשמה היא הוקמה היה יעד ממשלתי של שווק מאה אלף דירות בשנה, פוספסו בגדול, המספרים לא מתקרבים לזה וגם לא למחצית מכך. המטרה המרכזית שלשמה הוקמה התוכנית, הורדת מחירי הדיור, גם לא הושגה. כוונות טובות היו למציעי התוכנית אך הביצוע, קהלי היעד, התימחור ועוד, היו שגויים. אז מה יהיה?

ישי שנקולבסקי // באדיבות "פרפקט יזמות בנייה והשקעות"
ישי שנקולבסקי // באדיבות "פרפקט יזמות בנייה והשקעות"

כדי לייצב את השוק ולמנוע חוסר יציבות תכנוני יש לקצר תהליכים בוועדות התכנון ברשויות השונות ,לסייע בגידול כח האדם ברשויות התכנון ע"י מתן תמריצים ממשלתיים. התחדשות עירונית הוא הפתרון היעיל, המהיר להוספת אלפי יח"ד באזורי הביקוש. אולם תוכניות ממשלתיות נעצרות ברשויות המקומיות כתוצאה מחוסר תכנון תשתיות שונות ורגולציות נוספות הקמות חדשות לבקרים ע"י רשויות התכנון העירוניות. אם הממשלה העתידית תנהל מדיניות הגדלת תמריצים לרשויות בכל הקשור להגדלת ההיצע דרך ההתחדשות העירונית נראה הגדלת היצע, ויציבות לשוק.

ניר שמול, מנכ"ל החברה לפיתוח והתחדשות עירונית
אני מעריך כי בשנה הקרובה נראה יותר ויותר פרויקטים של התחדשות עירונית בישראל . המון תהליכים שהתחילו לפני עשור מול דיירים ומול רשויות התכנון יבואו לידי ביטוי בשנה הקרובה . יותר פרויקטים של פינוי בינוי , יותר פרויקטים של תמ"א 38 מאשר השנה החולפת.  חשוב להבין כי פרק הזמן הממוצע להבשלה של פרויקט של פינוי בינוי הוא בממוצע כעשר שנים מיום ההתחלה ועד לביצוע ובתמ"א 38 כחמש שנים בממוצע . כלומר תהליכים מאוד ארוכים הקשורים גם בדיירים וגם בוועדות התכנון . אין ספק כי אנו רואים בשנים האחרונות התקדמות משמעותית גם אצל הדיירים שמבינים את מגבלות התמורה ומה אפשר ואי אפשר לקבל והן בוועדות התכנון שפועלות בקצב מהיר יותר מאשר בעבר ומעודדות התחדשות עירונית.

ניר שמול, מנכ"ל החברה לפיתוח והתחדשות עירונית // יח"צ
ניר שמול, מנכ"ל החברה לפיתוח והתחדשות עירונית // יח"צ

אנו כחברה שמייצגת דיירים ופועלת מטעם הדיירים  מייחלים ומצפים להתחדשות עירונית לא רק בערי המרכז בהן ערכי הקרקע גבוהים  אלא גם ובעיקר בפריפריה איפה שבאמת צריך וזו הדרך הכמעט יחידה של האנשים להגיע לדירה חדשה שעומדת בכל התקנים כנגד רעידות אדמה פלוס ממ"ד כנגד טילים וגם להעלות לעצמם בצורה משמעותית את ערך הנכס שלהם כאשר עבור רובם זהו הנכס היחידי שיש ברשותם ועבדו קשה על מנת לקנות אותו.

הירידה שאנו רואים בהתחלות הבנייה בשנה החולפת ב קרוב ל 20 אחוז , מביאה למסקנה ברורה :  הפתרון האמיתי להתחלות בנייה חדשות הוא בנייה בהתחדשות עירונית במרכזי הערים איפה שאנשים רוצים לגור שהתשתיות כבר קיימות, בתי ספר, גני ילדים , מוסדות ציבורים חנויות וכו' . זה גם הפתרון המהיר והאמיתי להוזלת מחירי הדיור בטיפול במדד ההיצע .

אני צופה כי אם הממשלה תצא באופן מידי בתוכנית מחיר למתמגן ותחזק את הפריפריה, לא רק בדירות חדשות אלא גם ברוח חדשה ובתמיכה בתושבים שגרים בעיירות הפיתוח וביישובי הפריפריה שזקוקים לכך. אם ידענו לעשות זאת עם הזוגות הצעירים ומחוסרי הדיור נדע לעשות זאת גם עם  אוכלוסיות נוספות.

שאולי לוטן מנכ"ל קבוצת משולם לוינשטין
הנדל"ן למגורים בשנת 2018 עמד עדין בסימן תכניות המחיר למשתכן.  בפועל אין לדעתי ספק כי מטרת התכנית לא הושגה. היזמים והקבלנים אשר חששו, ברוב המקרים בצדק, מכלכיות המיזמים, החלו להדיר רגליהם ממנה, ובהיעדר שווק קרקעות "חופשיות" חלה ירידה ביזמויות חדשות ובהתחלות הבניה . אין ספק כי ירידה זו תגרום בעתיד הלא רחוק עליה במחירים.

תכניות "פנוי בינוי" ותכניות תמ"א 38 ממשיכות להתקע ברשויות, שפשוט אינן רוצות אותן, ובכך מוסיפות לחוסר ההיצע הקים. לגבי מגדלי המשרדים, נמשכה חוזקת השוק, עם התווספן של חברות הזנק חדשות, והתפתחותן של הקימות.

שאולי לוטן, מנכל קבוצת משולם לוינשטין // יחצ
שאולי לוטן, מנכל קבוצת משולם לוינשטין // יחצ

יהודה הרציג, בעלי הרציג נדל"ן
הבלוף הגדול של  2018 היה בנושא פריצת הדרך, כביכול, בהתחדשות עירונית. הנתונים שהוצאו לאחרונה על ידי האוצר, ולפיהם קיימת עלייה מתמדת הן בפינוי בינוי והן בתמ"א 38, טועים ומטעים. ראשית, חלק גדול מאוד מהפרויקטים כלל לא יוצאים לדרך, רובם בשל בעיות רגולוציה וביורוקרטיה. לכן הנתונים אינם קוהרנטיים. שנית, הנתונים מצביעים בבירור על כך שהפריפריה, לדוגמא, כמעט ואינה מופיעה כלל על מפת ההתחדשות העירונית. זוהי, לכשעצמה, תופעה מאוד בעייתית כשלעצמה, שכן כל ערי הפריפריה ממשיכות להישחק ולהתפורר וברור שהקמת השכונות החדשות במחיר למשתכן בסמוך אליהן, רק מגדילות עוד יותר את הקיטוב הכלכלי והחברתי. והכי חשוב, נושא תשתיות משלימות כלל ועיקר לא נפתר, והעיריות, בצדק מבחינתן, מוצאות את עצמם בין הפטיש לסדן וכך גם אנחנו, היזמים.

יהודה הרציג // יח"צ
יהודה הרציג // יח"צ

אמיר הלר, משנה למנכ"ל קבוצת אלמוג
ברמה הארצית, שוק הנדל"ן התאפיין בשנת 2018 בירידה במספר התחלות הבניה ובירידה ברכישת דירות יד ראשונה. אנו צופים כי בשנת 2019 נתוני התחלות הבניה יהיו בדומה לשנת 2018 אולם הביקושים לרכישת דירות יגדלו באופן משמעותי ובעיקר בערי הביקוש במרכז ובחיפה. לעניין התחלות הבניה – הליכי הרישוי לצערנו לא מתקצרים, ולכן גם יזמים שיחליטו במהלך השנה להתקדם עם הליכי הרישוי, פרק הזמן להבשלת הרצון לכדי מימוש, לא יהיה מהיר ולכן ישפיע כנראה על היקף ההתחלות רק בשנת 2020.

אמיר הלר משנה למנכל קבוצת אלמוג // איציק שוקל
אמיר הלר משנה למנכל קבוצת אלמוג // צילום: איציק שוקל

לעניין הביקושים – הירידה במספר העסקאות אינה מעידה על ירידה בצרכים (כאשר ישנו גידול טבעי  מתמיד במספר משקי הבית החדשים), אלא על ביקושים כבושים, מה שנהוג לכנות 'ישיבה על הגדר'. בחציון האחרון של שנת 2018 קבוצת אלמוג חוותה ביקוש משמעותי בפרויקטים המשווקים על ידה, ולכן אנו סבורים כי ביקושים אלה רק ילכו ויתעצמו בשנת 2019. גידול בצד הביקוש, בשעה שההיצע לא יצליח 'להדביק' אותו, יביא בהכרח למגמת עליה ברמת המחירים.

לאור התחזיות הללו, מעבר לפתיחת שלבי מכירה נוספים באתרים המשווקים כיום (שוהם, חיפה, מודיעין, הרצליה ויבנה) קבוצת אלמוג נערכה מבעוד מועד ועתידה לפתוח עוד מספר אתרים לשיווק ולבניה ובהם בערים: תל-אביב (בשני אזורים מבוקשים), חיפה והרצליה.

יוסי חסון, מנכ"ל החברה לחיזוק מבנים בישראל
אחד האירועים המשמעותיים ביותר הצפויים בשנה הבאה הם בחירות כלליות. ככל שילך ויתקרב המועד, אני צופה כי ייעשו ניסיונות למניפולציות נוספות בשוק הנדל"ן, ובמיוחד הפרחת הצהרות וסיסמאות לאוויר, ללא כיסוי אמתי, כפי שהצהיר בעבר כזכור, יו"ר מטה הדיור הקודם במשרד האוצר שאם מחירי הדיור לא ירדו ב 15% הוא ילך הביתה.

אירוע משמעותי נוסף לאחרונה הוא העלאת הריבית במשק. העלאת הריבית אמורה ליצור אטרקטיביות רבה יותר עבור החוסכים בשוק ההון, ולגרום למשקיעים להעביר את כספק משוק הנדל"ן למניות ואג"ח. אולם, בניגוד לכך, חוסר היציבות בשוק זה, במיוחד על רקע נפילות הבורסות בישראל ובעולם בימים האחרונים, יוצרת חוסר וודאות שתמנע יציאה משמעותית של כסף מנדל"ן לכיוון שוק ההון. אנו צפויים לראות טלטלות בשוק השנה, אך אני מאמין שהכלכלה הישראלית היא איתנה ואלו השפעות אקסוגניות של שווקים בחו"ל.

יוסי חסון // יחצ
יוסי חסון // יחצ

בסיכומו של דבר, לקראת 2019, אני צופה עלייה במחירי הדירות. לאור הירידה המתמשכת בהתחלות הבניה ועיסוק של הממשלה בעיקר בתחום הביקוש, ללא הגדלת מספקת של היצע, כאשר אלו היושבים על הגדר יחליטו לחזור לשוק, הם יגלו שיש מחסור בדירות חדשות. אני קורא לכן להגביר את ההיצע, ובפרט באזור תל אביב והמרכז, היכן שאין קרקע פנויה לבניה והתחדשות עירונית מהווה את הפתרון העיקרי להוספת דירות חדשות ואיכותיות.

יוסי חוגי, מנכ"ל איה – חברה לניהול התחדשות עירונית
אני מאמין שבשנה הקרובה לאור מספר רב של אישורים שפורסמו והיתרי בנייה שהתקבלו בשנת 2018 נראה התחלות בנייה מרובות של פרויקטים במסגרת התחדשות עירונית.
תקוותי שבשנת 2019 תמצא רפורמה ע"י המדינה שתביא יזמים לבצע פרויקטים כלכליים גם באזורי הפריפריה, הרי שהמצב הביטחוני הרגיש משפיע בעיקר על תושבים באזורים אלו ולכן יש לשים בראש סדר העדיפויות ולזכור שבראש ובראשונה התחדשות עירונית הגיע לחיינו על מנת לתת מענה לבעיות הביטחון בארץ ואיתני הטבע. אנו מצפים ומייחלים שראשי הערים שנבחרו ישימו בראש סדר העדיפויות את ההתחדשות העירונית בעירם ויסיעו בהסברה רחבה ומקיפה על מנת לתת ביטחון לתושבים.

יוסי חוגי // יחצ
יוסי חוגי // יחצ

כחברה מנהלת שמייצגת בעלי דירות ופועלת מטעם בעלי הדירות נחשפנו בשנה האחרונה ללא מעט סיפורים בחדשות ובאמצעי התקשרות השונים על יזמים שהפרו הסכמים , פרויקטים שהוחתמו ולא יצאו לדרך , הפסקת עבודה  ועוד אירועים רבים שמעלים את החשש אצל בעלי הדירות.  לכן בכל פרויקט שלנו האתגר הגדול ביותר הוא לרתום את בעלי הדירות לפרויקט על ידי הסברה נכונה ומקיפה של התהליך ולהסיר את החששות  והפחדים. בעלי הדירות הם הלב של הפרויקט בלעדיהם שום פרויקט אינו יכול לצאת לדרך.

חיים קראדי, מנכ"ל פרשקובסקי:
"ב-2018 ראינו שתוכנית מחיר למשתכן גרמה לירידה בביקושים ולירידה חדה בהתחלות הבניה.  כלומר השנה שמסתיימת לה שילבה ירידה במלאי הדירות ולכן ב-2019 אני מאמין שנראה התפרצות בביקושים.

אני מאמין כי  ב-2019 נראה עליית מחירים בשוק הנדל"ן , שכן היא מסומנת כשנת בחירות . בכל תקופת בחירות בשנים האחרונות חווינו תקופה של אי ודאות ולאחריה עלייה בביקושים ועליית מחירי הדירות, אולם בבחירות הבאות נראה זאת ביתר שאת  בגלל שהשוק נמצא בקיפאון שנמשך במהלך השנה החולפת ומספר משפרי הדיור ש"שיושבים על הגדר" הוא גדול מאי פעם.

חיים קראדי מנכל אשי פרשקובסקי // יחצ

יגאל צמח, מנכ"ל ברגרואין רזינדטיאל
ניתן להבחין כי שוק הקרקעות באזורי היוקרה מתומחר כיום ביתר לעומת מחירי השוק של הדירות כיום, שירדו משמעותית בשנתיים האחרונות. רמת המחירים כיום נמוכה משמעותית מזו שבה נרכשו הרבה דירות יוקרה על ידי משקיעים ב־2016. בנוסף לכך ייקור מס הרכישה ל־10% צמצם מאוד את כמות העסקאות היקרות מאוד, אשר מספרן הצטמצם מאוד.

בעלי קרקעות באזורי הביקוש יושפעו מהעלאת הריבית הצפויה אשר תביא לשינויים בשוק, לאור כך שעלות מימון הקרקעות תהיה יקרה מדי בשביל לשבת על קרקע פרטית ללא פיתוחה, ולכן ייאלצו למכור במחיר נמוך יותר. אני מעריך כי מחירי הקרקעות צפויים לרדת בעוד 20 אחוז בשנים הקרובות, גם באזורי הביקוש.

יחד עם זאת, העלאת הריבית בשוק אינה מאוד משמעותית עבור רוכשי דירות היוקרה, אשר מסוגלים לשלם כ- 100 אלף שקל למטר. רוכשים אלו אינם נשענים על משכנתא ויש להם רזרבות נדרשות לביצוע העסקה. כאשר מדובר על נכסים אולטרה יוקרתיים, כמו הפנטהאוז במגדל היוקרה מאייר על רוטשילד, דופלקס של 500 מ"ר במיקום הטוב ביותר בעיר, צריך להגיע לרוכש המתאים, שידע להעריך את מה שהנכס מציע, ביניהם מתעשרי ההייטק החדשים או רוכשים מחו"ל

יגאל צמח // יחצ
יגאל צמח // יחצ

אבי זיתוני, בעלים חברת א.זיתוני
בסה"כ שנת 2018 הייתה שנה לא טובה לענף הנדל"ן. מספר המכירות והתחלות הבנייה ירדו משמעותית. הרוכשים יושבים על הגדר, היזמים לא בונים ולמעשה במשך שנה שלמה כולם חיכו לראות מה יקרה. גם תכנית מחיר למשתכן הייתה השנה בשלבים האחרונים. אני מאמין ששנת 2019 תהיה אחרת וזאת לאור הבחירות שבפתח. שנים עברו לימדו כי כשיש מערכת בחירות השוק מתאושש ואני מאמין שזה יקרה גם השנה. ככל הנראה הממשלה החדה והמדיניות החדשה שתהיה באוצר תביא להתאוששות הענף ושהשוק יתחיל לנוע.

אבי זיתוני - מנכל ובעלים חברת א.זיתוני // צילום יחצ
אבי זיתוני – מנכל ובעלים חברת א.זיתוני // צילום יחצ

עו"ד דוד אזולאי, מנכ"ל קבוצת דוד אזולאי
כל עוד הממשלה הנוכחית תמשיך אנחנו נראה את המשך המדיניות הקיימת, המשך הפניית קרקעות למחיר למשתכן והמשך קיפאון בשוק. העלייה בריבית, שמתבקשת מתנאי השוק, מצננת אף היא את המצב שכן רוכשים יחשבו פעמיים לפני התחייבות למשכנתא שהחזריה עלולים לעלות לאחר הבחירות וכינון ממשלה חדשה המשחק ייפתח מחדש ואני צופה שלקראת קיץ 2019 או סוף השנה השוק יחזור לעצמו ונראה יותר רכישות והתחלות בנייה, זאת בהנחה שלממשלה הבאה תהיה מדיניות ברורה שתציע ודאות לגורמים הפועלים בשוק.

עו"ד דוד אזולאי // יחצ
עו"ד דוד אזולאי // יחצ

מבחינת שינויי מחיר אני מאמין כי לא תהיה ירידה, יהיה המשך דשדוש שנובע מכך שחלק גדול מהרוכשים יושבים על הגדר והקבלנים ינסו להמשיך להחזיק במחירים הקיימים. כאשר תקום ממשלה חדשה יש סיכוי גבוה לעליות מחיר. גם כיום הישיבה על הגדר לא משרתת את מי שבאמת זקוק לדירה ולא מחפש אפיקי השקעה. אין ירידת מחירים בשוק, גם לא בפריפריה, זאת מאחר שההיצע של פרויקט מחיר למשתכן לא נתן מענה אמיתי לדורשי הדירות, אלא רק הרדים חלק מהשוק באופן מלאכותי. מי שרוכש כיום דירה יכול להיות רגוע – הערך של הדירה לא יירד.

מי יהיו 70 המשפיעים לשנת 2023?

לקבלת עדכונים בוואטספ >>> לחצו כאן

שיתוף
תגיות:

כתבות שיכולות לעניין אותך

נשמח לדבר אתך
נגישות