banner

מנכ"ל עזרה וביצרון: "לעבוד בת"א זה לא כמו בכל מקום – יזמים צריכים לעבוד איפה שהם יודעים לעבוד"

כך אמר אלי גינזברג, מנכ"ל עזרה ובצרון בראיון אולפן ל"מגדילים TV", שם סיפר על פעילות עזרה וביצרון חברת הבת של עיריית ת"א, המשמשת גם כחברה מארגנת. היזם חיים מאירוביץ, מנכ"ל קבוצת מאירוביץ גלנור, שהתארח באולפן, אמר: "השוק פרוץ, צריך ללכת עם יזמים אמינים"

אלי גינזברג, מנכ"ל עזרה ובצרון, חברת הבת של עיריית תל אביב להתחדשות עירונית וחיים מאירוביץ, מנכ"ל ובעלים קבוצת מאירוביץ גלנור, היוזמת פרויקטים להתחדשות עירונית, התארחו באולפן "מגדילים TV" לשיחה על השינויים, ההתמודדות של היזמים עם אי הודאות ועתידה של תמ"א 38 – צפו בראיון המלא 

אלי, בשנה האחרונה רשמתם פריצת דרך משמעותית בתפיסת העולם של ההתחדשות העירונית. מה המדיניות שמאחורי הפרויקטים שארגנתם ויצאו לקול קורא ליזמים?
"אנחנו מאמינים בהתחדשות עירונית ורוצים לראות כמה שיותר תושבים בעיר, בצורה מבוקרת. פעם דיברו על תמ"א 38, שכעת עומדת לגסוס ועכשיו מדברים על פינוי בינוי שתפס תאוצה. התחדשות עירונית במדיניות שלנו עוסקת בדרך להגיע לתושבים, להעצים אותם, להפוך אותם לשותפים ואת התהליך עצמו לחווייתי- ומכאן מנסים להתוות מדיניות נאותה". 

חיים, אתם בונים ברמת גן, אחת הערים שעברה שינוי מדיניות דרמטיים, איך זה נראה מנקודת מבטך?
"ראש העיר נבחר מתוך אג'נדה שהוא נגד התמ"א, כי אין מספיק תשתיות בעיר לדעתו לקלוט את הדיירים החדשים. אנחנו מבינים מה שהוא אומר אבל קשה מאוד לקדם תוכניות בעיר באופן הזה. אין ודאות שמאפשרת לנו להכנס לעסקה ושנדע כמה והאם ניתן לבנות פרויקט. במצב של היום, פונים אלינו המון דיירים שרוצים עסקאות תמ"א וזה בלתי אפשרי, כי ההחלטות משתנות כל הזמן".

אלי, בתל אביב אתם בכלל חברה מארגנת בפני עצמכם?
"כן, אנחנו חברה מארגנת על פי חוק המארגנים, זאת במטרה לעשות סדר מבחינת התושבים, שידעו עם מי הם עובדים ולא יסגרו עם מאעכר שבא רק להחתים אותם ולמכור חתימות. מבחינה אורבנית צריך לדעת לתכנן עיר, לכן אנחנו גם בונים את בתי הספר ומוסדות הציבור, כך שתהיה אורבניקה". 

אלי, עבדתם מאוד קשה ליצור אמון מצד הדיירים והיום אתם גם מגיעים אליהם
"זו אחת מהשיטות. הקמנו את הבית להתחדשות עירונית – במקום שהם יגיעו אלינו, אנחנו מגיעים אליהם. מתקיימים בבית הרצאות וקורסים, מפגשי דיירים, בעלי מקצוע, כל השירות ניתן להם במקום אחד".

חיים, מאיפה מתחילים – תן טיפ לדיירים שרוצים להתארגן לפרויקט?
"קודם כל למצוא יזם שהוא אמין. לצערנו הרב השוק פרוץ ויש המון יזמים שלא בענף אפילו והם מתחילים להבטיח הבטחות לא אפשריות לדיירים. בסופו של דבר אנשים נתקעים למשך שנים עם הפרויקט. בנוסף, צריך יזם עם סבלנות לדיירים וכמו כן, לבדוק שיש לו חוסן כלכלי. קורה לא אחת שמגיעים אלינו יזמים שנתקעו עם פרויקט ולא מצליחים לסיים אותו. הם מבקשים שניקח את הפרויקט במקומם, כי אין להם את היכולת לעמוד בזה".

אלי, כמה פרויקטים עומדים על הפרק וייצאו לפועל ב-2021?
"בשלב הזה ביצענו 5 פרויקטים של פינוי בינוי, כאשר אנחנו עושים את המכרז ובהקשר זה, אני חייב לציין שלעבוד בתל אביב זה לא כמו בכל מקום, זה חלק מהבעייתיות מבחינתנו – יזמים צריכים לעבוד איפה שהם יודעים לעבוד.  כיום אנחנו מקדמים בהצלחה מרובה 12 פרויקטים, כאשר העיריה נותנת את הכסף, כ- 1.5 מיליון שקל בכל פרויקט כדי להתניע, הסכום חוזר לקופה מאותו יזם שזוכה במכרז ועם זה ממשיכים לפרויקט הבא. 

"נראה התחדשות באזור יד אליהו, יפו ועוד. באזור הצפון היזמים לא צריכים אותנו אבל איפה שאין היתכנות כלכלית אנחנו נכנסים ואז היזמים באים אחרינו".

חיים, בכמה פרויקטים אתה מטפל בתמ"א 38 בתוך המרוץ לפני סיומה?
"יש לחץ מטורף לקראת 2022, מועד סיום התמ"א. נכון להיום סיימנו 2 פרויקטים ברמת גן, מטפלים ב-4 פרוייקטים נוספים ובעוד 4 בתל אביב. לאחרונה נכנסו גם לירושלים, שמעודדת התחדשות עירונית".

מי יהיו 70 המשפיעים לשנת 2023?

לקבלת עדכונים בוואטספ >>> לחצו כאן

שיתוף
תגיות:

כתבות שיכולות לעניין אותך

נשמח לדבר אתך
נגישות