banner
ד"ר מיקי וינקלר // באדיבות המוסד לבטיחות ולגיהות
ד"ר מיקי וינקלר // באדיבות המוסד לבטיחות ולגיהות

מי אחראי למחדל הקריסה בבניין דובק בעת שעבר הליך הריסה?

איך ניתן היה למנוע את קריסתו של חלק מהבניין היישר על גג תחנת אוטובוס, בעוד עוברים ושבים חשופים לסכנה? מנכ"ל המוסד לבטיחות ולגיהות: "הפרת בטיחות חמורה"

מבנה מפעל הסיגריות "דובק" המיתולוגי, ששוכן בלב העיר בני ברק, עובר הריסה מבוקרת בימים האחרונים לטובת בניית מבני מגורים במקום בעתיד. הבוקר (א') פעולות ההריסה של חלק בבניין המדובר בוצעו ללא פינוי האזור כנדרש, והמבנה קרס לעיני העוברים והשבים כשגגו נחת ישר על תחנת אוטובוס סמוכה והביא להריסתה. לאור הדיווחים והתיעוד שעלה לרשתות החברתיות, המשטרה עיכבה לחקירה את מנהל העבודה באתר הבניה וצו סגירה הוצא לאתר.

עבודות הריסה מחייבות ביצוע הערכת הסיכון וניהולו לאור הסיכון לפגיעה בעובדים ובסובבים. עבודה זו מחייבת התייחסות שונה מאשר עבודות בנייה רגילה, מבחינת ההכנות הנדרשות, ההדרכה לעובדים, הגידור, ההודעה לציבור, השילוט ועוד פעולות למזעור הסיכון. קבלן ההריסה הוא האחראי לביצוע התקין של עבודות ההריסה. מנהל העבודה באתר נדרש לוודא שכל הסיכונים בעבודת ההריסה קיבלו מענה ומוזערו למניעת הפגיעה בעובדים ועוברי אורח בסביבת האתר. חלק בלתי נפרד מתכנון ההריסה הוא שלב הערכת הסיכון, ביצוע בדיקה הנדסית של מצב חלקי המבנה המיועד להריסה ושל אלו הנמצאים בקרבתם וזאת בכדי למנוע התמוטטות מוקדמת ובלתי מתוכננת וצריכה לכלול תשתיות המיועדות להריסה או כאלה הנמצאות בקרבת מקום ועלולות להיפגע.

הרשות המקומית תפקידה לוודא לפני אישור עבודת ההריסה שכלל האמצעים הנדרשים להגנת הציבור אכן יושמו ומולאו בהתאם להערכת הסיכון ורק לאחר מכן לתת אישור התחלת עבודה לקבלן לבצע את העבודה, רשויות רבות מדלגות על שלב זה ונותנות לקבלן אישור עבודה בלי שויידאו שכלל אמצעי הבטיחות ננקטו בהתאם להערכת הסיכון. סירטון שפורסם ומתעד את רגע הקריסה מציג לנו הפרת בטיחות חמורה של הקבלן, מנהל העבודה והרשות אשר בנס נמנע אסון כבד לציבור הרחב.

*כותב המאמר, ד"ר מיקי וינקלר, הינו מנכ"ל המוסד לבטיחות ולגיהות

לקבלת עדכונים בוואטספ >>> לחצו כאן

שיתוף
תגיות:

כתבות שיכולות לעניין אותך

נשמח לדבר אתך
נגישות