banner
עו"ד צבי שוב // רז רוגובסקי | Depositphotos
עו"ד צבי שוב // רז רוגובסקי | Depositphotos

פרשנות: היטל ההשבחה יחול גם על דירות פינוי בינוי הנמכרות בשוק החופשי

בעקבות פס"ד הקובע לראשונה שיש לחייב בהיטל השבחה גם את הדירות הנמכרות בשוק החופשי, אומר עו"ד צבי שוב: "פסק הדין מעיד על היות התוספת השלישית להיטל השבחה ישנה ולא עדכנית. ועדות הערר ובתי המשפט יוצרים בפועל את ההלכות והם מחליפים את המחוקק"

בעקבות פסק הדין שניתן בבית המשפט המחוזי לאחרונה בגין מחלוקת על היטלי השבחה בין חברת אשדר לעיריית תל אביב, נקבע לראשונה כי היטל השבחה יחול על כלל הדירות בפרויקטיי פינוי בינוי, לרבות אלו הנמכרות בשוק החופשי ואשר עד כה לא חל עליהן ההיטל.  "פסק הדין מעיד על היות התוספת השלישית להיטל השבחה ישנה ולא עדכנית. סוגי התכניות והמורכבות גדלות כל העת והתוספת על 21 סעיפיה פשוט לא מתאימה למורכבויות, לתמ"א 38, להתחדשות עירונית, ולכך שתכניות מתאר מחוזיות וארציות בחלק מהמקרים כבר מפורטות", אומר עו"ד צבי שוב, מומחה לתכנון ובנייה,  "לכן, ועדות הערר ובתי המשפט יוצרים בפועל את ההלכות והם מחליפים את המחוקק, ולרוב זה פועל לרעת האזרח כי הנוסח היבש לא רלוונטי. כך היה לדוגמא בעניין מחיר למשתכן, בו התעלמו מהמחיר ששווקו הקרקעות וקבעו שווי תיאורטי.

לדבריו, "ועדת הערר רצתה לפשט ולבחון את הנושא מעיני הדיירים ומה תוצאת התכנית – דירה חדשה חלף דירה ישנה. בית המשפט לא סתר את ההיגיון אבל אמר שזה לא נוסח החוק היבש, ויש לבחון את כל היבטי התכנית, יום לפני לעומת יום אחר אישור התכנית. הדבר דומה גם לשאלה מה המשקל שיש ליתן לעסקה שהייתה בפועל בנכס, והאם יש לקבוע היטל לפיה או לבצע ניתוח תיאורטי.

"נקודה מאד חשובה בפסק הדין היא מנגד כי בית המשפט קבע שניתן לדעתו לעשות שימוש בסעיף הפטור שיש לרוב לכל דייר על מכר דירה עד 140 מ"ר, כך שנראה כי לצד החישוב המסובך יש גם נקודת אור.

"בכל מקרה נראה ונכון כי המחוקק, שרוצה לעודד התחדשות עירונית, יקבע כללים מסודרים. יוזכר גם כי נושא פטור מהיטל השבחה למתחם נשאר לשיקול דעת הרשות המקומית כך שפעמים רבות הינו אות מתה, גם פה יכלה המדינה לשנות מאזן זה ולקחת שיקול הדעת לידיה".

 

מי יהיו 70 המשפיעים לשנת 2023?

לקבלת עדכונים בוואטספ >>> לחצו כאן

שיתוף
תגיות:

כתבות שיכולות לעניין אותך

נשמח לדבר אתך
נגישות