banner
עו"ד אלדן דנינו // צילום: תומר שלום
עו"ד אלדן דנינו // צילום: תומר שלום

כיצד יכולה הטכנולוגיה לסייע במניעת תאונות עבודה בענף הבנייה ?

התקדמות טכנולוגית בעולם הבנייה תחסוך כמחצית מהזמן בו מקודמים כיום פרויקטים. בד בבד, ניתן יהיה לחסוך לכל הפחות כמחצית מכוח האדם הנדרש כיום בענף, יידרשו הרבה יותר בעלי מקצוע מיומנים ואחוז התאונות ירד באופן דרמטי ביותר // דעה

 

מאת: עו"ד אלדן דנינו

בשנים האחרונות, אנו עדים לעליה חדה במקרי תאונות עבודה באתרי הבניה ברחבי הארץ, ולרבות תאונות קטלניות הגובות חיי אדם. תאונות אלו, אינן כלל ועיקר גזירה משמיים.
מדובר לא רק בפציעות של בני אדם ובאובדן חיי אדם: אלא בנזק כלכלי של ממש למשק הישראלי בכלל, ולענף הבנייה בפרט. הנזק מתבטא, בין היתר, בסגירת אתרי בנייה בעקבות תאונה שהתרחשה באלו, ובד בבד בסנקציות מחמירות המוטלות על חברות הבניה והקבלנים, בין היתר: שלילת הרישיון הקבלני, סנקציות כלכליות כדוגמת- רישום שלילי במערכת ה- BDI  וכו'. 

במהלך השנים האחרונות דשו רבות בפתרונות. בין היתר דובר, ואף אושר, על החלת התקן האירופי על פיגומים באתרי הבניה, חיוב כל עובדי אתרי הבנייה לא רק בחבישת קסדות מגן על ראשם, אלא גם ברתמות בטיחות, וכן החמרת הפיקוח על אתרי הבנייה בכלל.  יצוין, כי עד כה, נדחתה ההחלטה בדבר יישום רפורמת הפיגומים לשנה הבאה, בעיקר בשל בעיית העדר תקינה במכון התקנים הישראלי, וגם הפיקוח על אתרי הבנייה עודנו ספוראדי בעליל.

מעבר לטרגדיות האישיות של הפועלים, ומעבר לקושי שתאונות אלה גורמות במישרין להתנהלותם של אלפי אתרי בנייה בישראל ומעבר לפגיעה הכלכלית שהדבר מסב לחברות הבניה, קיים גם קיים קשר ישיר וברור, בין יישום טכנולוגיה בענף הבנייה, לבין הקטנת התאונות. יישום שכזה, שעליו מדובר כבר שנים רבות, יכול בהחלט לא רק לרענן את הענף עצמו, אלא להביא אף להקטנת התאונות הלכה למעשה באתרי הבניה. 

אין זה סוד שכשיש מיתון, מדברים דבר ראשון של קידום  תשתיות. וענף הבנייה, שהתרגלנו משך שנים רבות שהינו בנוי רובו ככולו על ידיים עובדות, יוכל בשנים הקרובות לעבור מהפיכה טכנולוגית כוללת, שזה אומר בנייה קלה ומהירה שאיננה עתירת ידיים עובדות, נקייה הרבה יותר, מהירה הרבה יותר, זולה הרבה יותר ואפקטיבית הרבה יותר לקידום הרבה יותר התחלות בנייה מידי שנה בשנה.

מנתונים מהעולם, בנייה שכזו תארך כמחצית מהזמן בו מקודמים כיום פרויקטים, כלומר ניתן יהיה תוך תקופה קצרה להגיע לכ-70-80 אלף התחלות בנייה לשנה, זאת במקום כ-50 אלף בלבד כיום. בד בבד, ניתן יהיה לחסוך לכל הפחות כמחצית מכוח האדם הנדרש כיום בענף. כמו כן, יידרשו הרבה יותר בעלי מקצוע מיומנים, כולל אקדמאים, לענף הבנייה, שתדמיתו תשודרג לבלי היכר.

והכי חשוב: אחוז התאונות יירד באופן דרמטי ביותר, להערכתי, לכ-10-20 אחוזים בלבד לעומת היום, כלומר עשרות רבות של חיי אדם יחסכו מידי שנה, כמו גם מאות פצועים, כשבד בבד ייחסכו סכומי עתק הן לחברות הבניה, והן למשק הישראלי הצמא לחסכון, ובמיוחד בעתות קשות שכאלה.

ובינינו, לא הגיע סוף סוף הזמן שייסגר הפער העצום שנוצר במרוצת השנים בין ה"שפיץ" העליון של מדינת ישראל כמעצמת הייטק טכנולוגיה וחלל מובילה, לבין תעשיית שוק הדיור המזכירה הרבה יותר את הטכנולוגיה של המחצית הראשונה של המאה ה-20 מאשר העשור השלישי של המאה ה-21 ?

*כותב המאמר הינו, עו"ד אלדן דנינו, המתמחה בדיני בטיחות בעבודה ואחריות תאגידית בענף הבניה

 

בחן את עצמך: האם אתם בקיאים בתחום ההתחדשות העירונית

לקבלת עדכונים וחדשות בוואטספ >>> לחצו כאן 

מי יהיו 70 המשפיעים לשנת 2023?

לקבלת עדכונים בוואטספ >>> לחצו כאן

שיתוף
תגיות:

כתבות שיכולות לעניין אותך

הגיע זמן השלטון המקומי

הגיע הזמן שהרשויות המקומיות במדינת ישראל ייהנו סוף סוף, הן ברמה התקציבית והן ברמת החקיקה, מעצמאות מוחלטת //...
עו"ד שיר טורם הספרי 25.04.2024
נשמח לדבר אתך
נגישות