banner
אילוסטרציה // Depositphotos
אילוסטרציה // Depositphotos

בדרך להכפלתה של דימונה: תכנית חדשה במזרח העיר עם 10,400 יח"ד

תכנית רובע רותם, שאותה יזמה רמ"י מציעה מעל 600,000 מ"ר תעסוקה ומסחר, אצטדיון ותחנת רכבת חדשה. התכנית עולה השבוע לדיון ראשון

זיו גולדפישר 30.07.2023

העיר דימונה בדרך להכפיל את היקף הבינוי שלה: הוועדה המחוזית דרום תדון השבוע בתכנית להקמת רובע מגורים חדש במזרח העיר 10,400 יח"ד – מתוכן, כ-7,400 יח"ד ברמה מפורטת ועוד כ-3,000 יח"ד ברמה מתארית. הרובע החדש, הקרוי "רובע רותם", אשר שטחו 10,260 דונמים, כולל גם זור תעשיה ותעסוקה, תחנת רכבת חדשה וכן מגרשים למוסדות ציבור מטרופולינים ו/או עירוניים. בדברי ההסבר לתכנית נכתב כי: "תוכנית הינה אחת התוכניות החשובות להתפתחות העיר דימונה בשנים הבאות".

תכנית "דימונה מזרח" (רובע רותם) ממוקמת בגבולה המזרחי של העיר, בצמידות דופן למרקם העירוני הקיים (שכונת השחר). שטח התוכנית הוא 10,260 דונם (10.2 קמ"ר). היא מציעה בינוי עירוני מרקמי וצמוד קרקע המשלב עירוב שימושים, קשר חזק בין העיר למדבר ותכנון בר קיימא תואם אקלים, המותאם למיקום ולאיכות החיים הגבוהה שיש להעניק לתושבי העיר.

התכנית כוללת חלוקה למגרשים והוראות של תכנית מפורטת (המאפשרות הוצאת היתרי בניה) לסה"כ 7,373 יח"ד. מתוכן 4,894 דירות רגילות ו-2,479 דירות קטנות. הבינוי המוצע כולל 2,163 דירות רגילות ו-721 דירות קטנות בבנייה רוויה (4-9.5 קומות), 1,159 דירות רגילות ו-386 דירות קטנות בבנייה מרקמית, 176 יח"ד בבנייני גן-גג (3-5.5 קומות), ועוד 1,396 דירות רגילות ו-792 דירות קטנות בבנייה צמודת קרקע. בנוסף כוללת התכנית 580 דירות קטנות באזור התעסוקה ברצועה המחברת בין תחנת הרכבת למוסדות המטרופולינים/עירוניים.

בשטח התוכנית גם כ-1,100 דונם ביעוד "מגורים" מתארי אשר לשם מימושם תידרש הכנת תוכנית מפורטת נפרדת בעתיד. בהנחה שהצפיפות נטו הממוצעת בבינוי זה יהיה כ- 5 יח"ד לדונם, יוכלו להתווסף בעתיד עוד כ-3,000 יח"ד ובהתאם לכך הקיבולת המלאה של תכנית זו, כולל החלק המפורט והמתארי, כ-10,400 יח"ד.

תכנת רכבת חדשה ואצטדיון עירוני
בתוכנית חטיבת קרקע גדולה (כ- 225 דונם ברוטו) מדרום לשכונת השחר ובסמוך לכניסה החדשה לעיר, למבני ציבור מטרופוליניים ועירוניים, כגון מוסד אקדמי, מעונות סטודנטים ומרכז רפואי. בסמוך לפסי הרכבת ובצמוד לכניסה החדשה לעיר מתוכננת תחנת רכבת חדשה עם כיכר עירונית ואזור תעסוקה ותעשיה (בחלוקה לאזורים) בשטח של כ-600 דונם, (כ-450,000 מ"ר בניה), הכולל גם מגרש לאצטדיון עירוני חדש ולארנה עירונית. תנאי למימוש אזור התעסוקה, הוא העתקת פסי הרכבת הקיימים בשטח, לפי תכנית הרכבת לאילת. התוכנית כוללת בכל היעודים כ-581,400 מ"ר תעסוקה וכ-42,500 מ"ר מסחר.

ברחוב הראשי של הרובע מוצעת בניה גבוהה יותר (9.5 קומות) עם חזית מסחרית בחלקים ממנו, ובו משולבים מבני ציבור, תעסוקה ומפתח רחב לפארק המרכזי ופעילויות המשתלבות בשוליו. כמות המסחר מצומצמת באופן שיהווה מענה לצרכים המקומיים של הרובע ויצור "חיות אורבנית" מחד, אך לא יפגע במרכז העיר של דימונה מאידך. לשם כך גם כביש הטבעת שעליו מושתת תכנון הרובע מתחבר לטבעת העירונית הקיימת בצורה טובה. כחלק מהתפיסה הסביבתית והחברתית מרבית בניני המגורים המרקמיים מתוכננים סביב חצרות פנימיות מוצלות, המאפשרות גם תנועת הולכי רגל רציפה בין המגורים לבין מבני הציבור והשטחים הפתוחים, כמו גם מרכז המוסדות הגדול ואזור התעסוקה והרכבת.

אנרגיה מתחדשת
התכנית מבקשת להתאים את התכנון של המרחב הציבורי והפרטי באופן מיטבי לאקלים המדברי ולמכסם את פוטנציאל ייצור האנרגיה בתחומה. מכיוון שחלק גדול משטח התכנית הינו בנייה צמודת קרקע, התכנית מנצלת זאת כיתרון ליצירת רובע השואף להיות מאופס אנרגיה. דהיינו, התכנית נותנת תמריץ גדול לבניית גגות שטוחים בבנייה צמודת הקרקע, עם מערכת פאנלים סולארית. בתכנית "תמריץ התאמה למדבר" הקובע מספר קריטריונים סביבתיים. בנוסף התכנית בנויה באופן שיאפשר תחבורה ציבורית מעולה וקישוריות אורבניות טובה ומוצלת להולכי רגל ורוכבי אופניים.

ביום שני, כאמור, ייערך דיון ראשון בוועדה המחוזית בתכנית, שיעסוק בצורך בהכנת תסקיר השפעה על הסביבה, שהוא תנאי ראשוני לקידום התכנית.

את התכנית יזמה רשות מקרקעי ישראל. עורך התכנית: עמוס ברנדייס.

בידקו מי הם הטובים ביותר בהתחדשות העירונית בישראל

לקבלת עדכונים בוואטספ >>> לחצו כאן

שיתוף

כתבות שיכולות לעניין אותך

נשמח לדבר אתך
נגישות