banner
אילוסטרציה // מגדילים
אילוסטרציה // מגדילים

סבב הלחימה האחרון – הוכחה שתמ"א 38 היא שאלה קיומית

עו"ד יאיר שליו, המתמחה בליווי פרוייקטי התחדשות עירונית, מסביר על רקע סיום מבצע "שומר החומות" למה תמ"א 38 היא צורך קיומי: "מיזמי פינוי-בינוי עם מאות דיירים ולעתים אף יותר, הם מורכבים לאין ערוך יותר מאשר פרויקטים של תמ"א 38"

דומה כי הצורך בהמשך קיומה של תמ"א 38 קיבל רוח גבית משמעותית בעת האחרונה. הירי אל עבר מרכזי האוכלוסייה בישראל, לרבות במרכז הארץ, הזכירו עד כמה התוכנית הזו חשובה לא רק בהתמודדות עם משבר הדיור ועם תרחיש היפוטתי של רעידת אדמה, אלא גם בהגנה על תושבי הערים מפני איומי הטילים.

במהלך סבב הלחימה האחרון שוב הודגמו הפערים התהומיים במידת המוגנות של מי שיש ברשותו מרחב מוגן בדירה או בבניין, לבין מי שנאלץ לחיות בבניין ישן ללא מיגון. ואמנם, נראה כי גם ברשויות התכנון מתחילים להבין כי יש להמתין עם גניזת התוכנית הארצית לחיזוק ולמיגון מבנים, כשבמשרד האוצר אף הכריזו במוצהר כי הם בוחנים אפשרות זו. "אף שהתוכנית לא מחייבת בניית ממ"דים, היא בסופו של דבר כלי שמביא להתחדשות וחיזוק מבנים ותיקים רבים בישראל — והממ"דים נהפכו לנורמה בפרויקטים הללו", אמר השבוע מקור ממשלתי, בטרם כניסתה לתוקף של הפסקת האש בדרום.

יצוין כי כל עוד לא מוקמת בישראל ממשלה קבוע הנהנית מאמון הכנסת, מתחזקת האפשרות שתמ"א 38 תוארך לפרק זמן לא ידוע. זאת, בין השאר, משום שחלופה לתוכנית כרוכה בהליך חקיקה מורכב כמו גם בעבודה רבה לאחר עיגונה בחקיקה.

"בנקודת הזמן הזו ברור לכולם שצריך לחשב מסלול מחדש", אומר עו"ד יאיר שלו, המייסד והבעלים של משרד יאיר שלו ושות', המלווה פרויקטים של התחדשות עירונית בכל רחבי הארץ, "זה כבר לא שאלה של איכות חיים, כן או לא מעלית בבניין או מרפסת בדירה. זו הרבה יותר מזה, זה עניין קיומי. ראינו לאחרונה בניינים שחודשו במסגרת מיזמי תמ"א 38 שאמנם נפגעו מטילים, אך הדיירים שלהם יצאו שלמים, וברמת גן ראינו את ההיפך. אסור להשאיר דברים כאלה ליד המקרה. 

"צריך גם לזכור שאף שתמ"א 38 אמורה להסתיים בעוד פחות משנה וחצי, טרם גובשה לה חלופה ממשית וראויה שנותנת מענה לכלל ההיבטים הקיימים בתחום. גם מה שכן סוכם עליו, והוצג בתזכיר החוק מ-2019, לא באמת ישים. למשל מתן סמכויות לוועדות המקומיות להכריע בנוגע לפרויקטים של הריסה ובנייה מחדש. מצד אחד אפשר להבין את הניגיון – הרי הרשויות המקומיות מכירות הכי טוב את המגבלות של עצמן. מצד שני, במידה רבה של ודאות העיריות צפויות לחסל כל אפשרות להתחדשות אמיתית, מהטעם הפשוט שתוספת תושבים אינה כלכלית לשום עיר".

עו"ד שלו מוסיף כי גם הנטייה של מוסדות התכנון לזנוח את התמ"א 38 – המתרכזת בחידוש הבניין הבודד – לטובת פרויקטים מתחמיים של פינוי-בינוי, לא תושיע את המצב: "מיזמי פינוי-בינוי עם מאות דיירים ולעתים אף יותר, הם מורכבים לאין ערוך יותר מאשר פרויקטים של תמ"א 38. כך למשל הם אורכים במקרה הטוב עשור שלם, ובדרך כלל הרבה יותר מזה. לכן אי-אפשר לבנות על פינוי-בינוי כפתרון למצוקת הדיור ולמצב הביטחוני, וכתחליף לתמ"א.

"אנו רואים בימים אלה פוליטיקאים שיוצאים וקוראים בתקשורת לחזק בניינים ולהאיץ פרויקטים לצורך שמירה על חיי אדם", מסכם שלו. "אני קורא ומצפה מאותם נציגי ציבור לומר את אותם הדברים גם בדיונים הפנימיים ובפני ועדות התכנון. יש לתרגם את הרוח הציבורית למדיניות עקבית של הוועדות ביחס להקמת הפרויקטים".

מי יהיו 70 המשפיעים לשנת 2023?

לקבלת עדכונים בוואטספ >>> לחצו כאן

שיתוף
תגיות:

כתבות שיכולות לעניין אותך

הגיע זמן השלטון המקומי

הגיע הזמן שהרשויות המקומיות במדינת ישראל ייהנו סוף סוף, הן ברמה התקציבית והן ברמת החקיקה, מעצמאות מוחלטת //...
עו"ד שיר טורם הספרי 25.04.2024
נשמח לדבר אתך
נגישות