banner
ישראל אברמוב // יחצ
ישראל אברמוב // יחצ

8 סיבות לממשלה הבאה לאמץ מדיניות חדשה לשוק הדיור

מדוע על הממשלה החדשה לאמץ מדיניות חדשה שתגרום לשינוי דרמטי במצב הקיים, ותהפוך את שוק הדיור למנוע צמיחה אדיר למשק כולו? קבלו 8 סיבות טובות // דעה

ישראל אברמוב // יחצ

מאת: ישראל אברמוב

להפוך את המשבר לאתגר, זה איננו רק מטבע לשון. זהו הכרח כלכלי, חברתי ובמיוחד נדל"ני. לדוגמא, נשיא ארצות הברית פרנקלין דילאנו רוזוולט, הפך את משבר 1929 לאתגר, ברגע שיצר עבודות תשתית יזומות שהעסיקו מיליוני אמריקאים מובטלים, יצרו תנופה כלכלית מחודשת והביאו תוך שנים ספורות את המשק האמריקאי משפל חסר תקדים לשגשוג שהתאפיין הן בצמיחה משמעותי והן בתעסוקה מלאה.

כיום, אין זה סוד, שבעידן מגיפת הקורונה האבטלה מרקיעה לשיא של כל הזמנים, המשק בעצירה כמעט מוחלטת, הגרעון בתקציב המדינה תופח  ובחלק מאתרי הבנייה קיים מחסור בעובדים. מדובר ללא ספק במצב כלכלי המשפיע משמעותית גם על מצב הרוח הלאומי ולתחושה של העדר וודאות. על כן הנני ממליץ לממשלה החדשה, מיד עם כינונה, ובמיוחד לשר הבינוי והשיכון הנבחר, לאמץ מדיניות חדשה שתגרום לשינוי דרמטי במצב הקיים ותהפוך את שוק הדיור למנוע צמיחה אדיר למשק כולו.

הנני רואה את היתרונות הטמונים בכך כדלקמן:

ראשית, הורדת האבטלה למינימום. המצב הנוכחי, לפיו כ-20 אחוזים מהמשק הישראלי הינם בפועל מובטלים, הינו בלתי נסבל בעליל. אין ספק שיוזמה ממשלתית להתחדשות עירונית כוללת, תייצר רבבות ואולי אף מאות אלפי מקומות עבודה חדשים.

שנית, עצם יצירת מאות פרויקטים חדשים, הן פינוי בינוי והן תמ"א 38, תהפוך תוך זמן קצר למנוע צמיחה כלכלי אדיר ושובר שיוויון של המצב הכלכלי והמנטלי במשק הישראלי.

שלישית, שבירת תקרת הזכוכית של 45-50 אלף התחלות בנייה לשנה בלבד, ויצירת מצב ששוק הדיור יתאים את עצמו לביקושים הגוברים ובמיוחד לתחזיות המדברות על הכפלת מספר תושבי המדינה תוך 25 שנה בלבד, והצורך כבר היום בכ-60-70 אלף התחלות בנייה לשנה.

רביעית, בד בבד רווחה כלכלית גם לעיריות והרשויות המקומיות שהפרויקטים שיבוצעו בתחומן יביאו להם הכנסות נאות ביותר וישפיעו  על רווחת ואיכות החיים של התושבים.

חמישית, שדרוג ללא היכר של חזות ערי ישראל שחלקן הגדול התיישן והתפורר, ובמיוחד במרכזי הערים וכן שכונות ותיקות שהוקמו בחופזה במהלך שנות ה-50 ה-60 וה-70 של המאה שעברה.

שישית, הזדמנות לשנות מהבסיס את מבנה ענף הנדל"ן כולו, לדרג אותו להפוך אותו לעדכני ומודרני יותר.

שביעית, הזדמנות להכשיר רבבות בעלי מקצוע חדשים לענף הבנייה, כולל הקמת מכללות 

ולימודים אקדמיים שיהפכו אותו לאטרקטיבי ומבוקש כמו במדיניות מערביות רבות.

שמינית, ההתמקדות בהתחדשות העירונית בערים וותיקות קיימות, תהווה חיסכון משמעותי במשאב קרקע ובמיוחד במדינה קטנה דוגמת ישראל, זאת משום שהיא תבוא במקום בזבוז שלא לצורך של מתחמי קרקע חדשים. 

לסיכום, אני רואה בתכנית ממלכתית כוללת להתחדשות עירונית בבחינת צו השעה מכל הבחינות וקורא לשר הבינוי והשיכון הנבחר לחרוט על דגלו תכנית שכזו שתזכר לעוד שנים רבות לעתיד לבוא כזו שהוציאו את כולנו מהבוץ העמוק של מגיפת הקורונה.

אמן ואמן!

*כותב המאמר, ישראל אברמוב, הינו מנכ"ל קבוצת "אלד פסגות", המקדמת עשרות פרויקטים להתחדשות עירונית

מי יהיו 70 המשפיעים לשנת 2023?

לקבלת עדכונים בוואטספ >>> לחצו כאן

שיתוף
תגיות:

כתבות שיכולות לעניין אותך

הגיע זמן השלטון המקומי

הגיע הזמן שהרשויות המקומיות במדינת ישראל ייהנו סוף סוף, הן ברמה התקציבית והן ברמת החקיקה, מעצמאות מוחלטת //...
עו"ד שיר טורם הספרי 25.04.2024
נשמח לדבר אתך
נגישות