banner
ניר מסיקה // צילום: אלכסי בלינסקי
ניר מסיקה // צילום: אלכסי בלינסקי

"התחדשות עירונית זה גם צדק חלוקתי חברתי לאוכלוסיות שהודרו במשך שנים ונדחקו לשוליים"

סיכום 2020 בהתחדשות עירונית: ניר מסיקה, סמנכ"ל מטה הדיור באוצר לשעבר, סבור ש-2020 תיזכר כאחת השנים הגרועות לענף הנדל"ן ועל הממשלה הבאה לרכז מאמצים בתחום הנדל"ן. לבעלי הדירות בהתחדשות עירונית אומר מסיקה שמדובר בהזדמנות, כדאי להיעזר במנהלות העירוניות, אך יש צורך בסבלנות

ניר מסיקה, סמנכ"ל מטה הדיור באוצר לשעבר, סבור שתיקון 128 לחוק התכנון והבניה שכולל גם את המתווה החלופי לתמ"א 38 היה יכול להיות המהלך המשמעותי ביותר של 2020, אך פיזור הכנסת הפך אותו להחמצת השנה. עוד סבור מסיקה שהתחדשות עירונית היא לא רק פרויקט נדלנ"י אלא גם מהווה צדק חלוקתי לאוכלוסיות רבות שהודרו ונדחקו לשוליים. על פי מסיקה, יש לחזור אחורה להרכז שוב את סמכויות ענף הנדל"ן בידי משרד אחד כדי להוציא את המשק מהבוץ.

מה היה המהלך או האירוע המשמעותי ביותר בהתחדשות העירונית ב-2020?
"תיקון 128 לחוק התכנון והבניה היה אמור להיות המהלך החשוב ביותר בשנת 2020 בתחום ההתחדשות העירונית. אחד הסעיפים המשמעותיים בתיקון האמור לחוק הוא המתווה החדש לתמ"א 38 שעתיד היה להחליף את התוכנית המקורית לאחר שהמועצה הארצית לתכנון ובניה קבעה שתמ"א 38 לא תוארך יותר מעבר לאוקטובר 2022. התזכיר כלל גם התייחסות לשורה של נושאים נוספים. בין היתר – צמצום ההקלות, שינוי במתווה הליך הפיצוי שניתן לתבוע עקב אישור תוכנית חדשה (סעיף 197), שינוי בנושא היטלי השבחה, שילוב זכויות לשטחי ציבור בפרויקטים חדשים ושינוי בפעילות הוועדה לתשתיות לאומיות. בעקבות המחלוקות בקואליציה שמנעו את קידומו של תזכיר החוק ופיזורה של הכנסת, המהלך הזה הפך להיות ההחמצה הגדולה בתחום ההתחדשות העירונית בשנת2020".

איזה מהלך צריך לקדם ב-2021 כדי שההתחדשות העירונית תוכל להתקדם טוב יותר?
"בראש ובראשונה לקדם את התכנית שתחליף את תמ"א 38. אם באמצעות תזכיר החוק שהוכן (תיקון 128) או אם בכל אמצעי אחר כמו החלטת המועצה הארצית לתכנון ובנייה, החלטת ממשלה וכו'. כולי תקווה שתוקם במהרה ממשלה חדשה ויציבה לאחר הבחירות לכנסת שיתקימו בחודש מרץ הקרוב,  ממשלה שתשים את סוגיות הנדל"ן בחזרה בראש מעייניה כפי שעשתה הממשלה ה-34 תחת ארגז הכלים שהפעיל שר האוצר הקודם, משה כחלון".

מה המסר הכי חשוב שאתה יכול להעביר לבעלי דירות שרוצים היום לקדם התחדשות עירונית?
"ההתחדשות העירונית טומנת בחובה, מעבר לפתרונות נדל"ן נקודתיים והגדלת היצע הדירות, גם צדק חלוקתי חברתי אמיתי לאותן אוכלוסיות שהודרו במשך שנים רבות מהחברה הישראלית ונדחקו לשוליים. אני מודע למשך הזמן הממושך שלוקח בישראל להשלים פרויקט שכזה בשל מורכבות הסוגיה ובליל השחקנים והאינטרסים השונים המככבים בזירה. אני מציע לכל אותם בעלי דירות להיעזר בכלים שמציעים הממשלה והרשויות המקומיות, אם באמצעות הרשות הממשלתית להתחדשות עירונית ואם באמצעות המינהלות שהוקמו בערים רבות ברחבי הארץ. הניסיון הרב שנצבר בגופים הללו יוכל לסייע להם בקיצור לוחות הזמנים ובהתמודדות עם קשיים שעוד יצוצו בדרך. והכי חשוב – לא להתייאש".

מה הבעיה המשמעותית ביותר שענף הנדל"ן מתמודד איתה נכון להיום ומה הפיתרון?
"אני חושב שכיום, מספר חודשים לאחר פירוקו של ארגז הכלים שריכז שר האוצר לשעבר כחלון במשרד האוצר, וערב היציאה לבחירות רביעיות בשנתיים האחרונות, הבעיה העיקרית איתה מתמודד הענף הינה היעדר בעל בית. חסרונו של איש ציבור בכיר שייקח שוב ברצינות ובמלוא תשומת הלב את ענף הנדל"ן תחת אחריותו ויפעל לקיום הסוגיות הרבות שעומדות על הפרק. לצערי הרב, שנת 2020 תיזכר כאחת השנים הגרועות לענף הנדל"ן בייחוד לאור השוואתה לשנים הקודמות (2016-2019). הירידה בפעילות מוסדות התכנון (שמהווים את החוליה הראשונה בשרשרת ייצור הדירה) ובהיקף שיווקי הקרקע, ללא ספק תיתן את אותותיה בהתחלות הבנייה בשנים הקרובות. אני מאוד מקווה שהממשלה ה-36 תשכיל ותדע להוביל את הקטר של המשק לתחנה טובה יותר מהמקום בו הוא נמצא כיום".

מי יהיו 70 המשפיעים לשנת 2023?

לקבלת עדכונים בוואטספ >>> לחצו כאן

שיתוף
תגיות:

כתבות שיכולות לעניין אותך

נשמח לדבר אתך
נגישות