banner
יהודה כתב // צילום: דרור סיתהכל
יהודה כתב // צילום: דרור סיתהכל

"יש ליצור אחידות בין המדיניות הממשלתית והמקומית וביסוס שפה משותפת בהתחדשות עירונית"

סיכום 2020 בהתחדשות עירונית: יהודה כתב, יו"ר ארגון הקבלנים מחוז תל אביב והמרכז, מציין כי המחסור החמור בעובדים זרים, וגם ישראלים, זו אחת הבעיות הקשות בענף הנדל"ן. כתב מקווה כי המדינה תכניס את היד לכיס כדי לקדם התחדשות עירונית בפריפריה, וגם מציין כי: "הבעיה העיקרית היא שגם ברשויות המקומיות, מתנהלים מבחירות לבחירות בעוד תהליכי ההתחדשות העירונית הינם תהליכים ארוכי טווח"

יהודה כתב, יו"ר ארגון הקבלנים מחוז תל אביב והמרכז, סגן נשיא התאחדות הקבלנים בוני הארץ וראש אגף כלכלה, כוח אדם ומיסוי בהתאחדות, סבור שהמהלך המשמעותי של 2020 הוא תוכנית ההתחדשות הבניינית שיוזמת הרשות להתחדשות עירונית, אך מקווה שהמדינה גם תחליט להכניס היד לכיס ולסייע לפריפריה. במקביל, מצביע כתב על אי הוודאות כבעיה הקשה ביותר בתחום לצד שינוי המדיניות התכופים ברשויות המקומיות, ומלין גם על המחסור החמור בעובדים זרים וגם ישראלים בענף.  

מה היה המהלך או האירוע המשמעותי ביותר בהתחדשות העירונית ב-2020?
"המהלך המשמעותי ביותר בשנה החולפת בתחום הינו היוזמה החדשה של הרשות להתחדשות עירונית לתמ"א 38 בניינית שמטרתה לסייע לרשויות מקומיות לספק ודאות ליזמים ולדיירים בתהליכי תמ"א 38. במסגרת היוזמה, גם בניין בודד שאין סביבו מתחמים לפינוי-בינוי או הריסה ובנייה מחדש, יוכל להמשיך את תוכניות ההתחדשות שלו. אני מאמין כי כל צעד שהמדינה עושה במטרה לתת וודאות תכנונית הוא צעד מבורך מכיוון שוודאות מייצרת מצב אופטימלי עבור כולם. החולי העיקרי של הענף הוא חוסר הוודאות ושינוי המדיניות לעיתים קרובות. עם זאת, הבעיה ביוזמה החדשה היא שעל פי המחירים למ"ר שתכלול, נראה כי בדומה לתמ"א 38, גם היא מתרכזת בעיקר באזור המרכז ושוב אין פתרון לפריפריה. זאת, מאחר ולפרויקטים מסוג זה אין סיכוי כלכלי אם יצאו לפועל באזורים הפריפריאליים. כדי לקדם את היוזמה החדשה גם בפריפריה, הממשלה צריכה לתמוך במיזמים, להכניס את היד לכיס ולייצר כדאיות כלכלית לתוכניות אלה גם באזורים הפחות רווחיים. המדינה צריכה להעניק סיוע באמצעות תוספת שטחי בנייה ו/או קרקע משלימה ו/או סיוע כלכלי אחר".

איזה מהלך צריך לקדם ב-2021 כדי שההתחדשות העירונית תוכל להתקדם טוב יותר?
"התוקף של תמ"א 38 כפי שאנו מכירים אותה עתיד להסתיים באוקטובר 2022 ועד כה התפרסמו הצעות חלופיות שאינן בעלות תוקף חוקי. העובדה שאין ממשלה מתפקדת שמסוגלת לקבוע תכנית חלופית לתמ"א 38 בחוק, מייצרת חוסר וודאות גדול. גם הקרן להתחדשות עירונית שהוקמה במטרה לסייע לקדם התחדשות עירונית, חסרת תקציב ועד היום קיימת בגדר רעיון בלבד. בנוסף לבעיות הללו, ראשי הערים הם הדומיננטיים בתהליכי ההתחדשות העירונית כאשר כל עיר ורשות פועלת על פי הלך הרוח שלה. הבעיה העיקרית היא שגם ברשויות המקומיות, מתנהלים מבחירות לבחירות בעוד תהליכי ההתחדשות העירונית הינם תהליכים ארוכי טווח. השינויים ברשויות המקומיות תוקעים התרוממות של פרויקטי התחדשות עירונית ואין מגמה מתמשכת ועקבית של התחדשות כפי שהיינו רוצים שתיווצר. המהלך הנכון ביותר שצריך לקדם השנה לטובת הצלחה מירבית בהתחדשות עירונית הוא יצירת אחידות בין המדיניות הממשלתית והמקומית וביסוס שפה משותפת. ללא אחידות – בטחון התושבים, המטרה הראשונה לשמה קמו פרויקטי התחדשות, יוותר בידי ראשי הערים, אשר משנים את מדיניות התכנון העירונית בהתאם לאינטרסים פוליטיים שונים ויוצרים מצב של חוסר וודאות. אסור להפקיר את בטיחות ובטחון תושבי המדינה לאינטרסים אלה".

מה הבעיה המשמעותית ביותר שענף הנדל"ן מתמודד איתה נכון להיום ומה הפתרון?
"על אף העובדה שענף הבנייה הוכרז כחיוני, הקורונה רק החריפה את הבעיות עימן מתמודד הענף – בראש ובראשונה המחסור בידיים עובדות. נכון להיום, חסרים כ- 33,000 עובדים זרים ופלסטינים בענף, במקביל לחסך משמעותי בכוח עבודה ישראלי במקצועות המוגדרים "רטובים". הישראלים בוחרים שלא לעבוד בתחום, בעיקר בשל הדימוי הנמוך שדבק בו, כך שרק כ- 18,000 עובדים במקצועות הללו בפועל. באשר להעסקת עובדים זרים, הפער בין המכסה הקיימת של 16,500 עובדים, עומד על כ- 3,000 עובדים זרים שטרם גויסו, בין היתר בשל מגבלות הקורונה. גם בגזרת העובדים הפלסטינים, ישנם עובדים שמגיעים חסרי הכשרה בטיחותית ומקצועית, מה שפוגע באיכות העבודה ובתפוקה, ומייצר פער בין העובדים, בנוסף למתיחות הפוליטית המערערת את יציבותם בעבודה. המחסור ההולך ומעמיק בכוח האדם בענף יביא לכך שמאות אלפים יוותרו ללא פתרון דיור בעתיד הקרוב. אגף כוח האדם בראשותי מקדם כבר בימים אלה שיתופי פעולה עם הממשלה לעידוד ישראלים לעבוד בעבודות ה"רטובות", שיתופי פעולה של רשויות מקומיות עם ההתאחדות ליצירת הכשרות ממוקדות למקצועות הבנייה, ביצוע הכשרות בטיחותיות ומקצועיות לעובדים הפלשתינאים ושיתופי פעולה עם מדינות זרות לטובת העלאת כמות העובדים שמגיעים כיום".

מי יהיו 70 המשפיעים לשנת 2023?

לקבלת עדכונים בוואטספ >>> לחצו כאן

שיתוף
תגיות:

כתבות שיכולות לעניין אותך

נשמח לדבר אתך
נגישות