banner
ד"ר יפעת שאשא ביטון // צילום: דרור סיתהכל
ד"ר יפעת שאשא ביטון // צילום: דרור סיתהכל

שרת הבינוי והשיכון עם סיכום 2019: "תמ"א 38 הפכה למפגע תכנוני"

שרת הבינוי והשיכון, ד"ר יפעת שאשא ביטון, מסכמת את ההחלטות הדרמטיות של 2019:  ביטול תמ"א 38, פרסום הסכמי מדף לפרויקטי פינוי בינוי והמהלכים שהובילה לקידום הדיור הציבורי, ביניהם רכישת דירות שלא נמכרו במחיר למשתכן לטובת הדיור הציבורי

ד"ר יפעת שאשא ביטון // צילום: דרור סיתהכל

שנת 2019 היתה שנת פריצה עבור שרת הבינוי והשיכון, ד"ר יפעת שאשא ביטון, שמונתה לתפקיד בינואר השנה. ללא ספק היא עמדה בלא מעט לחצים והחלטות דרמטיות. בעוד העיניים היו נשואות אליה ולמרות הביקורת שספגה בגין החלטות לא פשוטות שקיבלה, היא לא מצמצה לרגע. לרגל סיכום שנת 2019, מספרת השרה ל"מגדילים" על ההחלטה לגנוז את תמ"א 38, ההתקדמות בתחום הדיור הציבורי והמוקד החדש שהקימה לזוכי "מחיר למשתכן". 

אחת ההחלטות הדרמטיות של השנה היתה לבטל את תמ"א 38, מה עמד מאחורי ההחלטה?
"החלטתי לבטל תמ"א 38 תוך שלוש שנים משום שהתכנית לא מומשה בערים שעבורן נועדה ובהן סיכון גבוה לרעידות אדמה ולירי טילים. בחלק מהערים בהן מומשה, היא הפכה למפגע תכנוני. תכנית חדשה ורלוונטית יותר מתגבשת בימים אלה והיא תחליף בבוא העת את תמ"א 38. התכנית החדשה תעוגן בחקיקה ותעסוק בהיבטים של תכנון, תקינה, מענה לצרכי ציבור, תקציב למימושה באזורי הפריפריה שאין בהם כדאיות כלכלית והקלה בתהליכים הבירוקרטיים. 

"זאת ועוד, המשרד גם הוביל פרויקטים שונים של התחדשות עירונית באזורי פריפריה חברתית בכל רחבי הארץ, שבחלקם לא קיימת כדאיות כלכלית. רק לאחרונה תוקצבו מיזמי התחדשות עירונית בשכונות קריית אליעזר שבחיפה ובמתחם בית הקשתות בלוד בכ-40 מיליון ₪. כפיילוט, במיזמים הללו ישולבו לראשונה תכניות חברתיות שילוו את תושבי השכונות. דוגמאות נוספות הן אישור קבינט הדיור לבניית כ-9400 יחידות דיור ב-5 ערים שונות ותקצוב התכנון של 8 מתחמים לפינוי-בינוי ב-6 ערים שונות בארץ בכ-13 מיליון ₪. 

"בנוסף, לאחרונה הורתי על פרסום הסכם מדף בפרויקטים של פינוי-בינוי, אשר נועד להגן על זכויות הדיירים באמצעות התקשרות הוגנת מול היזמים. הישענות על עקרונותיו תגן על כספם של הדיירים ותבטיח הוגנות בהליכי פינוי-בינוי באמצעות שמירה על ערבויות בשכירות, הגנה מפני פשיטות רגל ועוד. לתפיסי, תהליכי ההתחדשות העירונית צריכים להיות מוגדרים כיעד לאומי בתחום הדיור, הם חיוניים לצמצום הפערים בין השכונות החדשות לשכונות הוותיקות של העיר וכן מהווים כלי נוסף להגדלת היצע הדיור".

כיצד הצלחת לקדם את תחום הדיור הציבורי?
"אחת הבשורות החשובות של השנה היתה הנחייתי להגביר את הסיוע הניתן לאוכלוסיות מיוחדות – אימהות חד הוריות, דרי רחוב ונשים נפגעות אלימות – תוך גידול של כחצי מיליארד שקל בהיקף הסיוע. בתוך כך, חתמתי על הוראת שעה, לפיה משפחות המסרבות להתאכלס בשכונות שהוגדרו כקשות ע"י המשרד, לא תיחשבנה כסרבניות וזכויותיהן לא תפגענה. כמו כן, החלטתי על הגדלה תקציבית של כ-140 מיליון ₪ לטובת שיפוץ דירות ועל רכישת דירות שלא נמכרו במחיר למשתכן לטובת הדיור הציבורי. עוד ראוי לציין בתחום הדיור הציבורי את המינוי של קובי אמסלם ליו"ר החדש של חברת עמידר, זאת במטרה לשפר את רמת השירות והליווי הניתנים לדיירי הדיור הציבורי. אני סבורה כי יש לבצע רפורמה מקיפה בתחום הדיור הציבורי ולהוציא עוד ועוד דירות מאזורי מצוקה קשים, כדי להעניק לדיירים הזדמנות אמיתית למוביליות חברתית ולשינוי משמעותי בחייהם". 

נקטת בשינוי מדיניות בכל הנוגע להליכי פינוי בדיור הציבורי, האם יש בשורות חדשות בנושא?
"אכן קידמתי את תזכיר חוק דייר ממשיך, אך בשל תקופת ממשלת המעבר קידומו מתעכב. התזכיר קובע כי כאשר הזכאי לגור בנכס הולך לעולמו או מאושפז מחוץ לבית, שאר הדיירים לא יפונו ובתנאי שמשכורתם החודשית לא עוברת רף מסוים. לרוב, הדיירים הממשיכים הם ילדי הזכאים ובני הזוג שלהם והחוק הנוכחי קובע שעליהם להתפנות. למרות הקשיים שבקידום התזכיר, משרד הבינוי והשיכון לא נוקט כיום בהליכי פינוי בגין חובות של דיירים ממשיכים בדיור הציבורי. 

"מחיר למשתכן" חוטף לא מעט ביקורת, בין היתר בטענה להעדר תמיכה בזוכים, כיצד פעלת בנושא?
"בין הצעדים הראשונים שעשיתי היה להקים מוקד פניות עבור זוכי המחיר למשתכן, שמטרתו לשפר את הליווי והטיפול הניתנים להם ע"י המדינה. בנוסף, הוגברה האכיפה נגד קבלנים שגבו כספים מהזוכים בניגוד לחוק עבור חיבור לגז, מים ועוד. לאחרונה הוארכה התכנית בשנה ומשרד הבינוי והשיכון ימשיך בפעולות לאכלוס הזוכים בדירותיהם החדשות". 

האם פעלת למניעת תאונות עבודה באתרי הבנייה?
"נושא הבטיחות באתרי הבנייה אמנם נמצא תחת אחריות ישירה של משרד העבודה והרווחה, ולמרות זאת, לא עמדתי מנגד ונרתמתי לצמצום התופעה במקומות בהם משרד הבינוי והשיכון יכול להשפיע ולתרום את תרומתו. כך למשל, קודם במשרד תזכיר לתיקון חוק רישום קבלנים, לפיו תורחב סמכות רשם הקבלנים לשלול רישיונו של קבלן שבאתר בנייה שלו אירעה תאונה שגרמה למוות. בנוסף, התערבתי והכנסתי רכיב של בטיחות במכרזי ביצוע תשתיות והוגברה פעילות המשרד בכל הקשור להכשרת העובדים בענף בנושא הבטיחות".

מי יהיו 70 המשפיעים לשנת 2023?

לקבלת עדכונים בוואטספ >>> לחצו כאן

שיתוף
תגיות:

כתבות שיכולות לעניין אותך

נשמח לדבר אתך
נגישות