banner
מתחם שניצלר // צילום: מגדילים
מתחם שניצלר // צילום: מגדילים

הוועדה המקומית תל אביב: מחלוקת בין בעלי הקרקע במתחם שניצלר מעכבת תכנית התחדשות עירונית בדרום העיר

במשך שש שנים מנסה הוועדה לקדם את תכנית מתחם שניצלר, הכוללת הקמת 210 יח"ד ושטחי תעסוקה, כך עולה מפסק דין שחושף כי מחלוקות וחוסר הסכמות מול בעלי הקרקע מונעות את קידומה של התכנית

במשך יותר משש שנים מנסה הוועדה המקומית בתל אביב לקדם תכנית התחדשות עירונית באזור קו התפר שבין תל אביב ליפו (מתחם שניצלר), הכוללת הקמת 210 יח"ד חדשות, אך ללא התקדמות ממשית. פסק דין של בית המשפט המחוזי, שניתן בשבוע שעבר חושף כי חוסר הסכמות בין בעלי הזכויות על השטח מעכבות את קידומה של התכנית, וזאת על אף ניסיונה של הרשות המקומית לקדם הבנות בנושא.

בשנת 2016 אישרה הוועדה המחוזית בתל אביב תכנית מתאר בשם תא 5000, שאותה תכננה העירייה. על פי התכנית, שטח בן 7.1 דונמים, המתוחם בין הרחובות שניצלר, שלמה, אליפלט ופראנצויז בדרום העיר, המכונה מתחם שניצלר, יהיה מיועד לאזור מעורב של תעסוקה ומגורים. על בסיס התכנית הזאת, יזמו הוועדה המקומית תל אביב וחברת אקרו נכסים את תכנית תא/4487. 

במתחם יש כיום מבנים נמוכים וצפופים, בחלקם ארעיים, המאכלסים מוסכים, פחחים וכדומה. בפינה הדרום מערבית ממוקמת תחנת תדלוק, אשר תפונה. בדברי ההסבר לתכנית, שאותה תכנן האדריכל אבנר ישר ממשרד ישר אדריכלים, נכתב כי מדובר בתכנית התחדשות של מרחב תעשיה ומלאכה. "התכנית כוללת פינוי המבנים הקיימים אשר תופסים את מירב השטח הסחיר", נכתב. התכנית מציעה בנייה של 210 יח"ד בבנייה מרקמית צמודת דופן של עד 6 קומות ברחובות אליפלט, סלמה ופרנצויז. כמו כן, התכנית מציעה בנייה של שני מגדלים בגובה של עד 29 קומות בפינת הרחובות שלמה ואליפלט בסמוך ליציאה העתידית מתחנת המטרו. כמו כן, התכנית כוללת מגדל מגורים על רחוב סלמה ומגדל תעסוקה על רחוב אליפלט. 

אחד המגרשים במתחם, מגרש חזקיה, הוא בבעלותה של העותרת – אחת מבעלות הקרקע הפרטית. בעתירה שהגישה לבית המשפט המחוזי בתל אביב נגד הוועדה המקומית, העירייה והוועדה המחוזית, היא ביקשה לשנות את ייעודו של המגרש, יעוד שנקבע בתכניות ישנות, ולפיו מדובר בקרקע שמיועדת לכביש. לדבריה, בתכנית המתאר 4487 אמור יעוד השטח להשתנות למגורים ולתעסוקה, אך למרות זאת, התכנית לא קודמה. בעלת המגרש, שבמשך השנים שימוש לתעסוקה, טוענת בעתירה כי אם יעוד השטח לא ישתנה, ייפגעו זכויות הקניין שלה ומגביל את יכולתה לנצל את זכויות הבנייה שלה.

בתגובה מסרו המשיבות (העירייה, הוועדה המקומית והוועדה המחוזית) כי יש לדחות את העתירה, מכיוון שעוד לא מוצו כל ההליכים התכנוניים, וכן מכיוון שהתכניות שעל בסיסן נקבע יעוד השטח לדרכים אושרו כבר לפני שנים רבות. לדברי הוועדה המקומית והעירייה, התכנית לא קודמה ולא הובאה לוועדה המחוזית בגלל חוסר הסכמות עקרוניות בין בעלי הקרקע במתחם. בהיעדר הסכמות, נמסר, נשמטת הקרקע תחת אפשרות קידום התכנית.

עוד מסרו העירייה והוועדה המקומית במסגרת פסק הדין, כי בשנתיים האחרונות נעשה ניסיון חדש להביא את בעלי הקרקע להסכמות לצורך קידום התכנית, תוך התייחסות לסוגיית האיחוד והחלוקה שמהווה את לב המחלוקת, אולם ללא הצלחה עד כה. השופטת רחל ברקאי דחתה את העתירה, והטילה על העותרת הוצאות משפט בסך 10,000 שקל.

יש לציין כי רק לפני כשלושה חודשים התכנית הוגשה לראשונה לוועדה המקומית, והיא נמצאת כעת בהליך של בדיקת קיום תנאי סף.

בידקו מי הם הטובים ביותר בהתחדשות העירונית בישראל

קורס מבוא להתחדשות עירונית – לפרטים ליחצו כאן

לקבלת עדכונים בוואטספ >>> לחצו כאן

שיתוף
תגיות: מתחם שניצלר

כתבות שיכולות לעניין אותך

נשמח לדבר אתך
נגישות