banner
תמ"א 38 2 | תמ"א 38 2 | חיים מאירוביץ // אלון קירה
חיים מאירוביץ // אלון קירה

להוציא את החלטות התכנון מידיהם של ראשי הרשויות

מה הפתרון ללחצים המופעלים על נבחרי הציבור בעת תהליכי אישור פרויקטים להתחדשות עירונית? "הוצאת הכוח מידי ראשי הראשויות וגורמים בכירים מקומיים בכל הנוגע לקבלת החלטות בנושאי תכנון ובנייה" // דעה אישית

תמונה: חיים מאירוביץ // צילום: אלון קירה

מאת:  חיים מאירוביץ'

בשבוע הבא ילכו הבוחרים לקלפי ומערכת הבחירות המוניציפליות תגיע לשיאה. בדומה למערכת הבחירות הארצית, לתחום הנדל"ן יש משקל רב בה. כבר מספר חודשים שבערים וישובים שונים ניתן לחוש קיפאון והאטה משמעותית בקידום התחלות הבנייה בכלל ובמסגרת התחדשות עירונית בפרט. על פי התאחדות בוני הארץ, נכון לחודש אוקטובר ישנן מעל ל-14 אלף יחידות דיור בארץ שאישורן תקוע. בכל יום שעובר, מצטרפות עוד יחידות דיור לרשימה זו. על פי המחלקה הכלכלית בהתאחדות בוני הארץ אשר עוקבת אחר התנהלות הוצאת היתרי הבנייה, כבר בסוף חודש יולי השנה, דווחו קבלנים ויזמים רבים על עצירת דיונים והוצאות היתרי בנייה ברשויות מקומיות רבות.

שיקול הדעת של חברי הוועדה מוטה בתקופת הבחירות
הוועדות המקומיות לתכנון ולבנייה הן אחד הגורמים החשובים והחזקים ביותר בכל עיר וחבריה מרכזים לידיהם כוח עצום. הם האחראים על הוצאת היתרי בנייה, אישורי הקלות, חריגות ושינויים בתוכניות מתאר מקומיות, העברת תכניות לקידום בוועדה המחוזית ועוד. בתקופת בחירות מקומיות שיקול הדעת של חברי המועצה המכהנים בוועדה המקומית לרוב מוטה. כך למשל, מקבלי ההחלטות נמנעים בצמוד למערכת בחירות מקומית, לקבל החלטות בהקשרים תכנוניים שיובילו להתנגדות ובסופם גם עשויים לגרור הפסד במערכת הבחירות.

השפעת ראש העיר על התחדשות עירונית
לראש העיר בכל רשות מקומית ישנה יכולת משמעותית להשפיע על אופי ועל הדרך של ההתחדשות העירונית בעיר. בדרך כלל יחסם של ראשי הערים לתחום ההתחדשות העירונית נע בין תמיכה והשקעת משאבים נדרשים לבין גישה של הימנעות מהגדלת מספר התושבים בעיר לאור מחסור בתשתיות או רצון להגדיל הכנסות תוך השקעה דווקא בפיתוח מסחר ומניב. פרויקטי התחדשות עירונית שמחייבים בין היתר הוספת יחידות דיור בבניין קיים, גורמים להגדלת הצורך בהקמת מבני ציבור, חינוך, חנייה ותשתיות נוספות שעולים לרשות המקומית כסף רב. על כן, בתקופה רגישה כל כך של בחירות מקומיות, לרוב גם ראשי הערים ימנעו מהעיסוק המעורר מחלוקות בפרויקטי התחדשות עירונית וקידומם. מה גם, שקידום פרויקטים אלא גורר התנגדויות מצד תושבי העיר שהנבחרים זקוקים לקולם בקלפי . מצב הגורר עיכובים רבים בהוצאה לפועל של פרויקטים בהתחדשות עירונית .

הקושי למנוע לחצים המופעלים על העיריה
כל עוד בישראל הגורם שנבחר על ידי התושבים הוא זה שגם מחליט על כל נושא ההתחדשות העירונית והתכנון, יהיה קשה מאוד למנוע לחצים וניסיונות השפעה שעלולים להוביל לקבלת החלטות מוטות בחלק מהמקרים ובכל תקופת בחירות, מקומיות או ארציות, ניתקל במצב של קיפאון והאטה בקבלת החלטות לגבי אישורים של התחדשות עירונית , בשל החשש להשפעת קבלת ההחלטות של המכהנים על מקומם .

הפתרון טמון בהוצאת הכוח מידי ראשי הראשויות וגורמים בכירים מקומיים בכל הנוגע לקבלת החלטות בנושאי תכנון ובנייה. מדיניות ארצית גורפת וועדות תכנון ארציות ומחוזיות דוגמת הותמ"ל, יכולות להיות המענה האולטימטיבי לכך. מצב זה, יבטיח רצף ובהירות בכל הנוגע להחלטות תכנוניות ועשוי לסייע בצמצום זמני הוצאת היתר, תוספת של יחידות דיור בשכונות חדשות, מרכזי ערים ועוד.

כאמור בשבוע הבא נצעד אל הקלפי המקומית והדיבורים רבים לאחרונה על הקדמת הבחירות הארציות. על פי ארגון הקבלנים של תל אביב יפו בת ים, קצב הגידול בבניית דירות חדשות הוא כזה שבשנת 2040 יהיה מחסור של למעלה מ-1.3 מיליון בתים. אם כך, צפויות לנו עוד שנים ארוכות של המתנה לקבלת היתרים ואישורי וועדה תכנונית וצמצום הפערים בין היצע לביקוש אינו נראה באופק.

כותב המאמר – חיים מאירוביץ' , הינו בעלים ומנכ"ל של קבוצת מאירוביץ', המתמחה בייזום נדל"ן והתחדשות עירונית.

מי יהיו 70 המשפיעים לשנת 2023?

לקבלת עדכונים בוואטספ >>> לחצו כאן

שיתוף
תגיות:

כתבות שיכולות לעניין אותך

נשמח לדבר אתך
נגישות