banner
משתתפי הפאנל // דרור סיתהכל
משתתפי הפאנל // דרור סיתהכל

יו"ר לשכת השמאים: "המחירים בפתח תקווה צפויים לעלות"

ניצן ברכן, אדריכל העיר על המטרו: "רמת הנגישות לתל אביב תגדל, אך הפיתוח נועד לאפשר שהתושב לא יצטרך לנסוע לתל אביב". השמאית נחמה בוגין: "חצי מתקציב המטרו יבוא מהכיס של כולנו" – סיקור פאנל התחבורה שהתקיים בכנס "מגדילים"

השקתו הצפויה של הקו האדום של הרכבת הקלה וקידומה של רכבת המטרו עמדו במרכז העניינים בכנס " עיר העתיד" שערך אתר מגדילים בפתח תקווה. בפאנל התחבורתי " הרק"ל ותמ"א 70 כפתרון תכנון עירוני" אמרה מנחת פאנל התחבורה, עו"ד ענת בירן, בעלי ענת בירן משרד עורכי דין, כי "לתוכניות המטרו השפעה דרמטית על ההתחדשות העירונית במרכז הארץ.  ההיכרות האישית שלי עם הנושא היא דרך הגשת השגות רבות בשם בעלי קרקעות ונכסים שנבהלים מתוואי המטרו, שעובר תחת בתי מגורים, יוצר הפקעות ומסמן בתים להריסה. בעלי נכסים חוששים מהפיכת חצרותיהם לשטחי התארגנות. מבקשים לשנות, להזיז ושואלים מה יקרה כשהרכבת תעבור מתחת לבתים.

עו"ד ענת בירן, בעלים ענת בירן משרד עורכי דין // דרור סיתהכל
עו"ד ענת בירן, בעלים ענת בירן משרד עורכי דין // דרור סיתהכל

בין אם היא עוברת לידך ובין אם היא עוברת 200 מטר ממך לרכבת המטרו יהיו השלכות , בכמה שלבים: השלב של אישור התכניות, השלב של ההמתנה בין אישור התכניות לתחילת הביצוע- האם בשלב זה תוקפא ההתחדשות העירונית ואם היא מותנית בתחילת ביצוע הפרויקט עצמו?, שלב העבודות- שתהיה לו הרבה השפעה על חיי התושבים, והוא מותנה בתקציבי עתק שאמורים להיות מאושרים במסגרת "חוק המטרו" נמצא על שולחן הממשלה, ושלב תחילת הנסיעה במטרו- שהוא בעצם החזון הרחוק. השאלה היא איך יושפעו בטווח הקצר ובטווח הארוך תכניות ההתחדשות העירונית, מחירי הדירות  והחיים עצמם באזורים סביב המטרו. האם התכנית יוצרת השבחה או ירידת ערך?

ניצן ברכן אדריכל העיר פתח תקווה // דרור סיתהכל
ניצן ברכן אדריכל העיר פתח תקווה // דרור סיתהכל

ניצן ברכן, אדריכל העיר פתח תקווה, אמר כי "ההשפעה של הרק"ל כבר קיימת, בעיקר בתכנון. ציר ז'בוטינסקי בהיסטוריה של פ"ת כמושבה שימש למעבר סחורות – שיירות גמלים מתל אביב לפתח תקווה וממנה לשכם וחברון. אנחנו רואים את השינוי לאורכו שעכשיו מתחיל להתרחש. אמנם רמת הנגישות לתל אביב תגדל, אך הפיתוח לאורך הציר נועד לאפשר שהתושב לא יצטרך לנסוע לתל אביב, וכולל מגדלי תעסוקה, מסחר, מבני ציבור וחינוך, הכל בקרבת מקום. מבחינתנו המטרו כבר כאן זה יכול להקל על יציאה של פרויקטים של התחדשות עירונית, להעניק להם כלכליות. מתוך ראיה של 10 ו-20 שנה קדימה. מרכז העיר, צומת סירקין, כל המקומות שבהם יש תחנה יזכו לרמה גבוהה של התפתחות והתחדשות עירונית".

יור לשכת שמאי המקרקעין חיים מסילתי // דרור סיתהכל
יור לשכת שמאי המקרקעין חיים מסילתי // דרור סיתהכל

חיים מסילתי, יו"ר לשכת שמאי המקרקעין בישראל אמר כי "חוק ההסדרים הוא טיוטה, ומי שמכיר את ההיסטוריה יודע שזה פינג פונג. פתח תקווה עכשיו על המפה. והמחירים בפתח תקווה צפויים לעלות בעקבות השקת הקו האדום של הרכבת הקלה. התושבים אולי קצת יכעסו כי יצמצמו להם את תקני החניה, אבל בסוף איכות החיים פה תעלה וערכי הנכסים יעלו. אנשים שחשבו לגור ברמת גן יראו בפתח תקווה אלטרנטיבה שוות ערך.
"ככל שההליך התכנוני נמצא בשלב יותר מתקדם על הציר, הערכים עולים. המטרו כבר כאן. יש מינהלת עובדים עליה, והמחירים כבר משקפים אותה ברמה מסוימת. המטרו מצוין לטווח הארוך, גם אם יש מיעוט שייפגע".

קובי ארדיטי אינג רם מוגרבי ארדיטי // דרור סיתהכל
קובי ארדיטי אינג רם מוגרבי ארדיטי // דרור סיתהכל

קובי ארדיטי, בעלי רם מוגרבי ארדיטי, אמר כי "העירייה מבינה שאיפה שיש רק"ל אפשר לתת העצמה גבוהה. אבל אם תמ"א 70 תתנה התחדשות בבניה פיזית של המטרו לא יהיו כלום. אי אפשר לחכות עם הבניה הפיזית 20 או 30 שנה למטרו. כשנכנסים לפרויקט מניחים שלא יהיה היטל השבחה ואז מגיעים למימוש ואומרים לך מה פתאום שלא יהיה היטל השבחה, תשלם מלא. ואז אין פרויקט. צפיפות זו איכות החיים. אתה רוצה מסחר איכותי – זה רק אם יש צפיפות גבוהה. נראה לי שרובנו היינו רוצים לגור בניו יורק שיש בה צפיפות מאד גבוהה. מי שלא רוצה צפיפות שילך לגור בכפר".

נחמה בוגין שמאית המקרקעין והמשפטנית // דרור סיתהכל
נחמה בוגין שמאית המקרקעין והמשפטנית // דרור סיתהכל

השמאית נחמה בוגין, בעלת נחמה בוגין שמאות מקרקעין אמרה כי התנהלות המדינה בנושא המטרו אינה תקינה: "מצד אחד כבר יודעים לקחת מאיתנו 70% היטל השבחה. חצי מתקציב המטרו יבוא מהכיס של כולנו. יש כמות אדירה של בעלי נכסים, ממהרים להסתכל על אותה עליית ערך צפויה. אני מסכימה שנגישות היא אחד הדברים שמעלים שווי. מה ששוכחים זה שבדרך לשם יש הרבה מאד בעלי נכסים שנפגעים. האיש הקטן שיודע שמתחת לבית שלו הולכים לחפור מנהרה שכמוה מעולם לא נחפרה בישראל מודאג. יש קבוצה גדולה של בעלי נכסים שמוחזקים בני ערובה. הם כבר לא יכולים למכור את הדירה שלהם במחיר מלא. הקונה הסביר לא צריך שיוכיחו לו שתהיה פגיעה. עצם החשש מזה שתהיה בעיה מביא לירידת ערך הדירה".

מי יהיו 70 המשפיעים לשנת 2023?

לקבלת עדכונים בוואטספ >>> לחצו כאן

שיתוף
תגיות:

כתבות שיכולות לעניין אותך

נשמח לדבר אתך
נגישות