banner
ראש עיריית יבנה, צבי גוב ארי // באדיבות דוברות עיריית יבנה
ראש עיריית יבנה, צבי גוב ארי // באדיבות דוברות עיריית יבנה

ראש עיריית יבנה: זכויות בנייה לתמא 38 בשכונה החדשה

בראיון ל"מגדילים", אמר השבוע צבי גוב ארי, ראש העיר, כי בכוונתו להקצות 15 אחוז יח"ד מהשכונה החדשה – למימוש תוספת זכויות בנייה בפרויקטים של תמ"א 38 שיבוצעו בשכונות הוותיקות

בחודש אוקטובר ימלא 20 שנים ליום בו נכנס צבי גוב ארי ללשכת ראש העיר יבנה. התמורות הרבות שחלו בעיר מאז, שינו את לחלוטין את פניה, וייזכרו גם בקרב הדורות הבאים. העיר הולכת ומתפתחת וצפויה להגיע עם ביצוע תכניות ההרחבה לאוכלוסייה של כמאה אלף תושבים!

"החזון הוא להעביר שינוי את כל השכונות הוותיקות"
לצד הבנייה החדשה בשכונה הירוקה, שכבר מאוכלסת ברובה, חלה בעיר תנופה אדירה בתחום ההתחדשות העירונית: רחוב הדרור, במשך שנים ארוכות סימל את יבנה הישנה משנה את פניו לבלי היכר. ברחוב כבר הסתיימו מספר פרויקטים מוצלחים של תמ"א 38, אחרים נמצאים בעיצומה של הבנייה ואילו בניינים נוספים בשלבים מתקדמים של מימוש הפרויקט. לא הרחק משם, ברחוב הערבה הסתיים פרויקט מוצלח נוסף של תמ"א 38 ואילו בשכונת נאות שז"ר בעיר ברחובות הכרמל והעצמאות מצויים כעת שני פרויקטים של פינוי בינוי בתהליכי ביצוע מתקדמים.

רחוב הדרור יבנה // צילום רונן דמארי
רחוב הדרור יבנה // צילום רונן דמארי

בראיון ל"מגדילים" אמר גוב ארי השבוע: "קבענו לעצמנו ובמלוא הכנות שאנחנו דוחפים את העיר לאופק מבחינת העתיד ובונים את העיר לקראת המאה העשרים ואחת מחדשים אבל לא משאירים אף אחד מאחור. החזון הוא להעביר שינוי את כל השכונות הוותיקות. עובדה היום בנאות שז"ר שני פרויקטים מאוד מורכבים של פינוי בינוי וזה עובד. רחוב העצמאות הלילך נכנסים עוד מעט לפרויקט, שיכון חיסכון נכנסים לתוכנית, רחוב האלון אמנם נתקע בשלב זה בגלל בעיות של היזם והקבלן אבל נזיז אותו וכל הרחוב הולך להשתנות. דואני הולך להשתנות, החבצלת הולך להשתנות, ועוד משהו שהשגתי לאחרונה: דרשתי שבשכונה החדשה 15 אחוז מיחידות הדיור ישמשו כפתרון לצפיפות של העיר בכל מה שקשור לפינוי בינוי. כאשר פינוי בינוי נשען על נוסחה של 4.2 יוצר מצב שעל 20 יחידות דיור אתה בונה פחות או יותר 100. המשמעות היא צפיפות בלתי נסבלת. בחלק מהמקומות זה אפשרי בחלק אחר זה בלתי אפשרי. מה יכול להיות הפתרון? לומר לאותו קבלן אתה תעשה 1 ל -1 או 1 ל -2 באותו מקום ואת היתרה תקבל בשכונה החדשה אז ה -15 אחוזים זה לא הרבה, זה 150 יחידות כפול 12".

פינוי בינוי במקום המגרש המיתולוגי ביבנה // צילום: רונן דמארי
פינוי בינוי במקום המגרש המיתולוגי ביבנה // צילום: רונן דמארי

מדוע ההליכים אורכים כל כך הרבה זמן?
"ראשית וקודם כל, מוסדות התכנון, זה עניין מאוד מאוד מורכב ובכל דבר מעורבים המון גורמים החל ממשרד הביטחון, המשרד להגנת הסביבה ומשרד הבריאות. עשרות גורמים וכשזה סוף סוף מאושר יש עניין של חוזים בין היזם ובין בעלי הבתים. במקומות מסוימים זה הולך מהר במקומות אחרים זה צולע. קח בבקשה את שיכון חיסכון – היו שם כבר שני סבבים ובכל פעם שינו. היזם בא ומכין תוכנית, מסכם ואז מסתבר שדרישות התושבים הן כאלו שלא מאפשרות לך בכלל לחיות. באלון העניין לא טופל נכון. מה שהיה צריך לעשות זה להגיד 'אנחנו נוסיף כך וכך אחוזים ליחידות הדיור ניתן מעלית חנייה וכולי וזו הנוסחה'. אז אתה הולך על אחידות פחות או יותר. כאן ניהלו משא ומתן כל אחד בנפרד אז לאחד היה תיאבון יותר גדול, השני תיקן, השלישי עלה וזה תוקע את המהלך. זימנתי דיון מיוחד עם היזם באלון ועם אנשי ההנדסה שלנו, כי הוא מאוד מפגר בביצוע של כמה דברים שהוא חייב לעשות כמו איחוד מגרשים, חלק מהדברים לא מתקדמים שם מבחינתם, תכנון כל הכביש למשל".

פרויקט התחדשות עירונית ברחוב הדרור ביבנה
פרויקט התחדשות עירונית ברחוב הדרור ביבנה

העירייה מינתה עובד מיוחד, שמהווה כתובת בכל הקשור לנושאים הנוגעים להתחדשות עירונית, האם הוא יכול לשחרר את החסמים?
"יותר מזה – פה מתקיימים אישית דיונים עם היזמים ועם גורמי ההנדסה, על מנת להניע דברים תקועים. בכל פעם שמעלים טענות שהדברים תקועים בעירייה אנחנו מזמינים את האנשים הנה, ומסתבר רק דבר אחד: לא עמדו בדרישות שהיה צריך להגיש. בהנדסה לא יכולים להוציא היתרים בלי זה. אתה רוצה שאתן לך היתר לבנייה? תיתן לי בבקשה אישור של כיבוי אש ומשרד הבריאות. היזם צריך להביא את האישורים. הדבר הבא – אני רוצה לראות חתימות של התושבים. אני אתן לך אישור כשתושב לא רוצה? מורכב. יחד עם זאת, אם אתה לא עושה את העבודה נכון אתה יכול לסבך את התושבים. אנחנו עוסקים בכל מה שקשור לתמ"א 38 וזה הולך לגמרי, לא רק ברחוב הדרור. לצערי, תמ"א 38 לא עובדת על מבנים מתועשים ולכן, מבנים מתועשים חייבים בפינוי בינוי".

תמ"א ברחוב הדרור ביבנה
תמ"א ברחוב הדרור ביבנה

חלק מהתושבים בשכונות הוותיקות יתקשו מאוד להניע הליכים כאלו בכוחות עצמם, יש דרך להכווין אותם ליזמים?
"העירייה לא יכולה, אסור לה להמליץ על יזם, אבל יחד עם זאת כאשר יזם מגיש תוכנית אנחנו בודקים את התוכנית, בודקים אם הוא אכן מסוגל להרים פרויקט כזה ורק אז אנחנו מציידים אותו במכתב שהוא הגיש תוכנית סבירה ושלדעתנו מותר להתקשר אתו. בזהירות".

מי יהיו 70 המשפיעים לשנת 2023?

לקבלת עדכונים בוואטספ >>> לחצו כאן

שיתוף
תגיות:

כתבות שיכולות לעניין אותך

נשמח לדבר אתך
נגישות