banner
יהודה הרציג // יחצ
יהודה הרציג // יחצ

"מחיר למשתפר? זהו מחיר למתקפל"

"תכנית זו הינה פועל יוצא של הבחירות הממשות ובאות וניסיון נואש ונואל לזכות באי אילו קולות לא רק מזוגות צעירים, אלא גם מבעלי דירות", אומר היזם יהודה הרציג

בעקבות האישור שנתנה מועצת מקרקעי ישראל, שבראשה עומד שר האוצר, משה כחלון, לערוך שינוי בתכנית "מחיר למשתכן", אומר היזם יהודה הרציג: "מחיר למשתפר? זהו "מחיר למתקפל", והמתקפל הינו, כמובן, שר העל לנושא הדיור, משה כחלון, שכנראה הבין סוף סוף שתכנית מחיר למשתכן ריסקה לחלוטין את שוק הדיור, הן את הקבלנים והיזמים ובמיוחד את משפרי הדיור, וגם הותירה מחוץ למשחק הכיסאות המוזיקליים רבבות זוגות צעירים, הליט ב"זמן פציעות" להציל את המולדת בתכנית הזויה שרק ממחישה את הנוק אאוט אותו ספגה תכניתו. ברור מאליו שאותן 3000 יחידות דיור לא רק שלא יושיעו את שוק הדיור, אלא רק יגבירו את העיוות שיצרה תכנית למשתכן המקורית, שאילצה רבבות זוגות צעירים להרשם להגרלות במקומות שבהם רובם ככולם אינם מתכוונים מראש להתגורר, ורק הגדילה את הביקושים הכבושים בליבת שוק הדיור. הערכתי: תכנית זו הינה פועל יוצא של הבחירות הממשות ובאות וניסיון נואש ונואל לזכות באי אילו קולות לא רק מזוגות צעירים, אלא גם מבעלי דירות. במקום זאת הנני מפציר בכחלון: אנא, במקום לייצר ביקושים מלאכותיים תגדיל, וכמה שיותר מהר, את היצע הדיור, אחרת יהיה מאוחר מידי!".

על פי השינוי שאושר, יוכלו משפרי דיור לגשת להגרלות של פרויקטים, לצד מחוסרי הדיור ולא כפי שהיה קודם, כאשר משפרי הדירות יכלו לגשת להגרלות רק לאחר שכל הזכאים מחוסרי הדיור ניצלו את האופציה. מדובר בכ-3000 יח"ד בתוכנית השיווק לשנת 2018 ורק באזורי עדיפות לאומית וקו עימות- אזורי שעד כה כלל לא שווקו לזכאים: "מוצע להרחיב את תוכנית מחיר למשתכן, על מנת שיהיה ניתן לשווקו במסגרתה. היות שיח"ד אלו אינן נכנסנות תחת ההגדרה של בנייה רוויה, והיות שהן נמצאות באזורי עדיפות לאומית וקו עימות, מוצע להרחיב את קהל היעד לשיווק גם למשפרי דיור כבר בסבב ההגרלה הראשון", נכתב בהצעת ההחלטה שאושרה. עוד במסגרת ההצעה עלו גם נתוני אובדן ההכנסות למדינה עקב שיווק קרקעות מחיר למשתכן. כך למשל עלה כי בשנת 2017, אובדן ההכנסה במרחב צפון עמד על כ-33 מיליון שקל, בדרום על כ-105 מיליון שקל  והשינוי החדש צפוי להביא לאובדן הכנסה נוסף, המוערך בכ-140 מיליון שקל.

 ארז כהן, שמאי מקרקעין ומשפטן: "צר לי לאמר זאת, אבל תחושתי, כמי שעוקב בדאגה בשלוש השנים האחרונות אחרי פעולותיו של כחלון, שהוא נכנס להיסטריה מוחלטת בעקבות כשלון מחיר למשתכן. הטעות הקריטית שלו בשלוש שנות כהונתו היתה בכך שהוא הקריב את ליבת שוק הדיור, ובראש וראשונה את המשקיעים שהיוו עד 2015 את חוד החנית שלק השוק, וכמובן גם משפרי הדיור המהווים כ-70 אחוזים. מהשוק, ונותרו רובם ככולם מחוץ לתמונה. טעות קריטית נוספת שלו היתה בכך ששם את יהבו כל העת על כך שיש לעצור את עליית מחירי הדיור ויהי מה, ומידי 15 לחודש המתין בנשימה עצורה, יחד עם כל פקידות האוצר, לשמוע סוף סוף על מדד דיור שלילי. ואכן, המדדים השליליים, כביכול, של החודשים האחרונים, שאותם הגדיר כניצחון, היוו בפועל חרב דמוקלס, זאת משני טעמים עיקריים: האחד, בפועל המדדים לא היו שליליים, זאת משום שגילמו בתוכם את ירידת המחירים המלאכותית של פרוייקטים מחרי למשתכן שהינם כידוע מלכתחילה מסובסדים, מה שכמובן היתה את רמות המחירים כלפי מטה. הטעם השני, היותר קריטי בחשיבותו, היתה העובדה שבעוד שכחלון ופקידיו פזלו לכיוון המדד החודשי, הם שכחו את שוק הדיור כולו, עובדה שבאה לידי ביטוי בירידה תלולה בעסקות שאפיינה את השנה האחרונה בכלל, והרבעונים האחרונים בפרט. אם כחלון איננו חפץ בכניסת שוק הדיור למיתון עמוק, עליו לעשות מיידית חישוב מחדש , ולפתוח את שוק הדיור למשקיעים, להתחדשות עירונית כוללת ולעודד הן את הקבלנים והיזמים והן את משפרי הדיור, זאת לפני שיהיה מאוחר מידי!".

מי יהיו 70 המשפיעים לשנת 2023?

לקבלת עדכונים בוואטספ >>> לחצו כאן

שיתוף
תגיות:

כתבות שיכולות לעניין אותך

נשמח לדבר אתך
נגישות